Gå til innhold

vist dere sitter på noen skikkelige gode kake,middags,julekake oppskrifter kan dere ikke skrive de ner under her eller på kokebok forumet:)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delfiakake

3 pl. kokesjokolade

6 ss sterk kaffe

1 ½ pk. delfiafett

4 egg

3-4 ss sukker

½ pk. søt kjeks (Per)

hakkede valnøtter

kulørt marsipan

gelétopper til pynt

1 form à 1½ l

Kle en smurt form med stykker av matpapir. Smelt sjokoladen i vannbad. Tilsett kaffe. Smelt sjokoladen over svak varme. Visp eggedosis av egg og sukker. Tilsett sjokoladen og bland godt. Tilsett litt og litt delfiafett under stadig omrøring. Visp godt til en jevn røre. Legg røre og kjeks lagvis i formen sammen med valnøtter og marsipan. Sett kaken på et kaldt sted til den er stiv. Hvelv kaken og pynt med gelétopper. Delfiakake har god holdbarhet i kjøleskap, men kan også fryses.

er godt,men blir kvalm hvis en spiser mye av det

Skrevet

FLØTEKARAMELLER

3 dl kremfløte

250 gr sukker

100 gr lys sirup

50 gr smør

Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk som grøt. Dette vil ta ca. 30-40 min, avhengig av kjelens diameter. Rør godt hele tiden. Gjør en prøve ved og helle en ts. av massen i litt kaldt vann. Vannet skal forbli klart, og karamellklumpen må kunne formes til en kule. Hvis den ikke gjør det MÅ massen koke lenger. Hell den flytende karamellmassen i to oljesmurte kakeformer La den avkjøles til romtempratur. Del den deretter opp i passende firkanter. oppbevares kjøligt.

Skrevet

sorry men jeg kan ikke dy meg med å fortelle deg at det heter "hvis" og ikke "vist" :-) lykke til med kakebakingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...