Gå til innhold

Problem å sove om dagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min sover greit om natta i senga si, men vi sliter skikkelig med å få han til å sove på dagtid. Om kvelden ammer jeg han. Han sovner som regel ved brystet, men kan sovne av seg selv igjen etter at jeg har lagt han i senga. På dagen hyler han viss han blir amma, byssa, kost i søvn, ja, det eneste som pleier gå greit er å gå tur i vogna. Det har vi også gjort mye, men blir utrolig slitsomt å gå hele dagen! Han pleier nemlig å våkne når vi stopper vogna... Tenker at han kanskje synes det er skummelt å sove.

Jeg liker absolutt ikke at han må gråte når han skal sove, men har faktisk ikke peiling å hvordan jeg skal få han til å sovne uten. Uansett hvor lenge han sover, blir han fort trett igjen, går bare en liten time, så begynner han å gni seg i øynene igjen.

Har prøvd å legge han i senga på dagtid også, men det vil han ikke!

Er det noen som har opplevd noe lignende, noen som har råd??

Han er 4 en halv mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fagpersonene kaller det "lakenskrekk", noen babyer har det. Jenta mi har det også, det er forferdelig slitsomt at hun alltid skal skrike seg i søvn. Hun har imidlertid blitt litt flinkere nå, uten at vi har gjort noe med det. Har faktisk sovna av seg selv uten skrik når jeg har lagt henne ned i bagen. Helsesøster sa at det ikke var noe å gjøre med, bare byss/amme i søvn er greit, sa hun. Vi triller turer vi da, for å slippe skrikinga, og lar henne sove ute etterpå, men det har du sikkert prøvd? De sover jo vanligvis så godt ute. Jenta mi er 4 mnd nå.

Skrevet

Har prøvd det meste, hehe... Det som er så slitsomt her, er at ha bare våkner når jeg stopper vogna. Før kunne jeg amme han i søvn, men nå blir han bare sint hvis jeg prøver på det om dagen. Merkelig nok så liker han senga si om kvelden og natta, men absolutt ikke om dagen!!

Men takk for svar, fint å høre at andre har opplevd noe lignende. Får bare håpe det går over etterhvert :-)

Skrevet

Akkurat det samme her!

Gutten min (4 mnd + 1 uke) behøver verken amming eller byssing for å sovne til kvelden. Vi legger ham i senga og sier god natt. Og da ligger han enten og pludrer litt, eller så sovner han med en gang.

På dagtid derimot må han bysses i søvn, eventuelt trille tur, men som du sier så blir det slitsomt å gå hele dagen. Får heldigvis til å bysse ham i søvn, og da sover han 30-45 minutter før han våkner igjen. Må vente til han har sovnet skikkelig før jeg legger ham fra meg.

Tidligere har jeg bysset lenge 30-45 minutter, men nå venter jeg med å bysse til jeg ser at det ikke er så lenge før han sovner av utmattelse. Da holder det som regel med 5-10 minutter. I går prøvde jeg noe nytt. Da la jeg en gulpeklut foran ansiktet hans mens jeg bysset. Da sovnet han i løpet av 1/2 minutt... Skal prøve igjen i dag og se om det fungerer i dag også!

Kanskje ikke så mye hjelp for deg dette, men da vet du i alle fall at du ikke er alene.

Om du går inn på juli-klubben (og leser noen gamle innlegg) så ser du at det er mange med babyer rundt 4 mnd som har dette problemet! :o)

Skrevet

Ja, det glemte jeg å si! Hun har fått en rein koseklut som hun ligger med, hun legger den enten inntil kinnet sitt eller over hele ansiktet. MEN VÆR SÅ SNILL Å TA DEN VEKK ETTERPÅ!!! En annen teori når det gjelder krybbedød er babyer som har hatt noe over ansiktet, så lufta ikke har fått sirkulert godt nok, det blir for tett mellom nesa og kluten.

Skrevet

Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv... umulig å legge utenom i vognen. Hun sover 30 min om gangen og virker alltid trøtt. Er aldri helt fornøyd, knirker fra morgen til kveld. Ligger kun for seg selv om morningen når hun er utsovet. Men hun sover 12 timer pr natt

Skrevet

Ja, jeg gjør også som "Stolt mamma til Ingrid". Når han ligger i senga/vogna har han en gulpeklut ved siden av seg. Men den kluten jeg refererer til, har jeg bare over ansiktet mens jeg holder ham og går og bysser. Legger den ved siden av ham når jeg legger ham ned... Fint at du påpekte det, Stolt mamma til Ingrid! :o)

Skrevet

Vi har akkurat samme problem. Har prøvet det meste, alt??? men sove skal han ikke. Har prøvet og være hård og la ham gråte i vognen sin, han skreg i 30 min. og da måtte jeg gi mig. Var ellers ute og koste ham, trille vognen osv, men intet hjalp.

Han vågner også bare vi står stille med vognen, kan ikke engang gå i butikken med ham.

Er der noen der har begyndt med anden mat? kan det kanskje hjelpe??

Selv om jeg ammer han i søvn og får lagt ham i vognen, sover han max!!! 45. min. men er slet ikke uthvilt.

Så kom gjerne med tips.

Skrevet

Takk for svar! Utrolig, nå ligger han faktisk ute i vogna si og sover! Vi har vært veldig bevisste på å prøve å legge han med en gang han viser tegn til tretthet. Men i dag har vi vært hos besteforeldre, og "måtte" holde han oppe litt til. Etter en liten sutreperiode gikk det over og han satt helt rolig i fanget til faren lenge. Når vi skulle kjøre, sovna han i bilen nesten uten en lyd. Når vi kom hjem la vi han over i vogna og han sover enda! Tør nesten ikke skrive det, er så redd han skal våkne :-)

Vi har faktisk funnet ut at vi kanskje legger han for tidlig, før han er skikkelig trøtt. Men bank i bordet; er bare en av mine mange teorier! :-)

Gutten min våkner også når jeg går i butikker forresten. Liker seg best ute når jeg går og går og går og går...

Skrevet

Innlegget ditt er skremmende likt slik vi har det her også...jeg føler jeg har prøvd ALT så har desverre ingen råd og gi...ingenting har funka her...utenom vogna da...den var plutselig grei da han var ca 3 mnd...før det amma jeg, byssa og dulla og styra no forferdelig HVER gang han var trøtt...han sovnet ofte da etter ca 1-4 timer med prøving!!! og sov i herlige 5 - 45 min...HELT utlig oppgitt da han våknet etter 5 min og ar like trøtt..da var det på`n igjen da:(

Nå blir det mange småturer om dagen...tidligere måtte vogna gå hele tiden, men nå er det ofte greit å sove 20 min - 2 timer i vogna ute (når den står stille)...jeg har ikke gjort noen verdens ting for å påvirke dette...var så glad han sov litt om dagen jeg...men nå er det jo myyyye bedre;) Så det kan jo hende tassen din blir bedre med tida han også? Vanskelig å se lyset i tunellen nå, men...krysser fingrene for dere:)

Skrevet

hei jenter, mumie-trikset!

jeg har siden gutten var ganske liten surret ham inn i et fleece-teppe eller liknende når han skal sove. han sovner på et blunk.. har dere prøvd dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...