Gå til innhold

teste for downs syndrom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og må innrømme jeg ikke ønsker å ta beholde om jeg finner ut at jeg bærer på et barn med downs syndrom. Er det noen som har tatt fostervannsprøve for det her? Altså bedt om det selv.

 

Jeg må legge til at jeg synes mennesker med dows er fantastiske og jobber selv med psykisk utviklingshemmede. Men det er også derfor jeg vet hvor stor dette ansvaret er. Mener ikke og håper ikke jeg støter noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm... må innrømme at jeg/vi også har tenkt litt på dette. Eller om ikke Downs syndrom, så multihandicap. Føler meg veldig "slem" som tenker på dette.

Men lurer på, når og hvordan kan man finne ut av slike ting?

Er det flere som tenker på det og får dårlig samvittighet av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på dette og føler meg litt "slem" ja. Men ønsker virkelig ikke et slikt barn resten av livet. dette er helt individuelt om man vil og jeg respekterer alle som velger å beholde like mye som de som ikke beholder selvsagt. Vet man kan se på på hudfold i nakken på ultralyd ganske tidlig men dette er jo ganske usikkert om man alltid ser da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville valgt å avslutte svangerskapet hvis vi fant ut at barnet ikke var friskt. Men har ikke dårlig samvittighet for det, men føler heller at det barnet har det bedre ved å slippe.

Har selv snakket med en mann med et alvorlig handikap (men var klar i hodet), å han hadde ønsket at han aldri var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet aerlig talt ikke helt hva jeg ville gjort hvis jeg hadde faatt beskjed om det var Downs eller andre eventuelle handikap men da jeg bestilte privat ultralyd i uke 10 spurte jeg om hva de sjekket. Jeg fikk beskjed om at Downs for eksempel sjekket man kun etter henvisning fra lege. Saa fikk inntrykk av at man ikke faar vite noe om eventuelle problemer barnet kan ha. Men jeg tar kanskje feil? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i Oslo på Majortuaklinikken kan man ta tidlig ul i uke 12-14 tror jeg. Det er beste tidspunkt for å sjekke nakkefolden (som kan fortelle om barnet kan ha Downs) jeg tok en sånn ul i mitt forrige svangerskap og var veldig fornøyd. Kostet en del, men verdt pengene ( ca 900 kr tror jeg)

Lykke til!

 

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...