mammarie Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 jeg er førstegangs-gravid- venter liten i juni:) lurer på: hvordan har dere det? tenker egentlig mest på fysisk helse.. er dere like trette som dere var da dere gikk gravide? hvordan er rygg og vagina etter fødsel? jeg har vært veeeldig dårlig til nå.. så sitter slekta å prater litt om ferieplanene da- og jeg lurer litt på om det i det hele tatt er sjans for at jeg vil være i form en liten mnd etter fødselen? fortell gjerne hvordan du har det og har hatt det så langt..
1+1=2* Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Jeg dro på ferie da gutten vår var 4 uker. Formen var bra den, selv om fødselen endte i hastekeisersnitt. Eneste ulempe var at jeg ikke kunne løfte (pga. keisersnittet), så andre måtte gjøre det for meg. Både jeg og gutten vår skulle på 6 ukers kontroll. Sønnen vår tok kontrollen to uker på forskudd, mens jeg dro til kontroll da vi kom hjem fra ferie - så det ordnet seg. Jeg var også i elendig form da jeg gikk gravid (særlig de siste månedene), men jeg kom meg fort etter fødselen. Men man vet jo aldri hvordan ting blir. Greit å planlegge en rolig ferie...
Bakken+Ellapiaogtwinsa Skrevet 25. november 2006 #3 Skrevet 25. november 2006 Hei! Det tok noen uker før jeg følte meg i form igjen, kanskje 5-6 uker, da var renselsen over og jeg hadde begynt å bli vant til å være mamma, hadde fått litt rutiner da. Jeg var vel ikke helt meg selv før etter et par mnd. men var faktisk på shopping da snuppa var 10 dager, det gikk fint, men ble fort sliten. (Jeg fikk i juli.) Du er sikkert klar for en liten ferie!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 Eneste var stinga som plaga meg 8uker eller noe sånt.. Kunne ikke gå så veldig fort.. var vel mest sliten første 3ukene.. bare ikke planlegg så veldig masse.. Jeg fikk i juni.. Var så varmt så vi kunne ikke trille tur på dagen så mye.. og jeg selv hater varme så årka ikke så mye.. var mest i skyggen.. men ellers så har det vært strålende flott! Er så fantastisk å være mor.. Tida flyr utrolig fort da! Gled deg masse! *
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #5 Skrevet 25. november 2006 jeg har aldri vært i bedre form..ihvertfall ikke psykisk..veier mer enn jeg noen gang har gjort,men alle jeg møter sier at det gløder av meg..er så deilig å være mor..jeg slet med bekkenplager da jeg var gravis og dem sliter jeg enda med..nedentil er jeg som jeg var før jeg føda.. du kan glede deg..det er virkelig det største som kommer til å skje deg=) LYKKE TIL...
Mummimamma:-) Skrevet 25. november 2006 #6 Skrevet 25. november 2006 Var i elendig form under svangerskapet (lavt blodtrykk og bekkenplager), og det å ha født var en enorm lettelse! Går masse turer, er sosial og har overskudd til å pusse opp, bake fyseren full og ha folk på middag mange ganger i uka. Sexlivet er det heller ikke noe å si på! Eneste skår i gleden er at jeg fremdeles har problemer med bekkenet 10 mnd etter fødsel, og er nødt til å søke behandling for dette nå. Gled deg til det fantastiske du har i vente, alt annet blekner i forhold. Og kroppen er skapt til dette!
Retro-mamma Skrevet 25. november 2006 #7 Skrevet 25. november 2006 Jeg derimot syns IKKE du skal planlegge noen ferie neste år. Du har nemlig nok med deg selv og babyen din. Du trenger de første 6 ukene på å komme deg ordentlig mht til renselsen, amming, våkenetter... ALT er fantastisk i denne spedbarnstiden - misforstå meg ikke - men jeg hadde IKKE orket ferie med svigers eller andre for å si det sånn. Du og barnet ditt trenger ro og søvn og amming. Ta vare på deg selv og mannen din og barnet deres.
Mummimamma:-) Skrevet 25. november 2006 #8 Skrevet 25. november 2006 Enig med Retro-mamma; ikke planlegg ferie. Du har gjerne nok med deg selv de første ukene!
Brava Skrevet 25. november 2006 #9 Skrevet 25. november 2006 formen min har vært helt topp etter fødselen. Flyttet 1 uke etter fødselen, var i bryllup 2 uker etter fødselen(m babyen i vogna), flyttet til utlandet 6 uker ettter fødselen og har det supert både fysisk og psykisk på alle måter (han er litt over 3 mnd nå). Fødte 15 dager på overtid jeg, så jeg var bare så glad for å få han ut og at han var frisk og rask. Hadde ikke hatt problemer med å dra på ferie rett etterpå jeg.-men det forutsetter jo at alt er bra og ingen er jo like.. Det er vell individuelt- men jeg har vært helt på topp- masse overskudd. Tror det er mye med hva man gjør det til og instiller seg på også! Samt hvordan man har det ellers- at man har en mann som stiller opp osv.. Lykke til m fødsel!
Tiddelidu Skrevet 25. november 2006 #10 Skrevet 25. november 2006 Jeg var i fin form i både svangerskap og barseltid, men hadde ikke orket å dratt på noen ferie. Etter fødsel er man (i allefall jeg) veldig sårbar. Barseltårer, hormoner, våkenetter osv. Når det gjelder amming f.eks så var det noe jeg måtte være alene om den første tida (og med sambo selvfølgelig). Det går ikke så bra om man blir stressa. Jeg anbefaler deg å ta det med ro den første tida. Mye nytt å venne seg til. Helt fantastisk!
Bea81 Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 Jeg var dårlig med bekkenløsning og gallesteinsanfall under store deler av svangerskapet, men var i kjempeform rett etter fødselen. Hoppet i dusjen et par timer etter fødselen, og følte meg i storform. Gutten min ble født 16.desember, og en liten uke senere reiste vi med fly hjem til mine foreldre for å feire jul. Når det er sagt reagerer selvsagt folk ulikt etter en fødsel, og noen er i dårlig form en stund etterpå, så jeg ville nok ikke planlagt den store ferien neste år...
mammarie Skrevet 25. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2006 hei igjen. ser det er litt forskjellige historier dere har- men virker som en ting går klart igjen- nemlig at det er vanskelig å planlegge... det er snakk om en danmarks-tur med svigerfar og familien til mannen min. det er lite hjelp å få i svigerfar, og de andre har nok med egne unger... mannen min er selvfølgelig der for meg, men serkulærsønnen hans på 5 blir også med... så det kommer enten til å bli ekstra mye på han (meg,sønn og baby) visst formen min ikke er på topp- eller ekstra på meg visst jeg er i form.. han ser sønnen sin svært skjelden, så vi vil jo at gutten skal få litt utav turen han også... kanskje jeg bare skal bli hjemme hos foreldrene mine med babyen mens gutta reiser på tur? er bare snakk om en uke... noen som har erfaring med å være alene så tidlig når en er vant til å ha mannen rundt føttene? gutta blir selvfølgelig hjemme med oss visst jeg ønsker det- men vil som sakt at serkulærsønn skal få ferien sin:) takker for svar... tenker veldig mye på dette, hele slekta presser på med den turen:(
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 25. november 2006 #13 Skrevet 25. november 2006 Hei! Jeg har født tre ganger og formen har vært forskjellig etter hver gang, veldig avhengig av hvor mye blod jeg har mistet. Så det du skriver om at en ikke kan planlegge noe der er iallefall sant. Denne siste gangen er den gangen jeg har vært i best form, kunne tatt den nevnte shoppingturen dagen etter jeg kom fra sykehuset jeg. Likevel ville _jeg_ ikke planlagt ferie med svigers. Hvis dere ikke har andre ferieplaner kan nok den ene uka gå fint da men...Det går sikkert kjempefint og det blir jo stas for eldstesønnen til samboeren din... Men du bør kanskje tenke over følgende; hva om du blir angrepet av barseltårer, kjenner du deg trygg nok på svigers til å "falle sammen" foran dem? Hvis du har et sted å trekke deg tilbake på feriestedet, en plass hvor du kan lukke deg inne med babyen uten å føle deg presset til å klistre på smilet ville jeg nok dratt. Hvis dere må bo tett sammen ville jeg aldri i verden dratt. Men det er basert på mitt forhold til mine svigers - en særs bråkende gjeng med vansker for å ta hensyn (forøvrig verden snilleste, altså)... Lykke til med valget!! :-)
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 25. november 2006 #14 Skrevet 25. november 2006 Glemte å si: minstemann er fem uker i morgen og jeg føler meg klar for en aerobic time...Men må nok vente med det ja:-) Bekkenet skriker litt dersom jeg overdriver, men ellers i fabelaktig form!!
Gjest Skrevet 25. november 2006 #15 Skrevet 25. november 2006 Hei! Jeg fikk barn i mars, så er nå snart 9 mnd siden. (tida går FORT,det kan jeg bare si )!) Hadde bekkenløsning andre halvdel av sv.skapet, og bevegelsesmulighetene ble derfor litt begrenset. Gikk til fysio, og det holdt det i sjakk, jeg slapp å bli så mye verre, men ble ikke bedre. Før etter fødsels, da forsvant det! *veldig deilig*. Etter 2-3 mnd begynte jeg å trene aktivt igjen, sykling og styrketrening. Etter 5,5 mnd begynte jeg å jobbe (to dager i uka + instruktørtimer) på treningssenter, så jeg er ganske fornøyd med formen min nå. Fasongen kan fortsatt jobbes noe med, men er godt fornøyd med aktivitetsnivå og overskudd. Selvfølgelig er man sliten av og til, men det går mest på "hverdagsslitsomhet". Altså at man får litt "nok" noen dager. Men det kommer seg etter en god natts søvn, eller barnevakt noen timer ;o) Ferieplaner ville jeg kaaanskje lagt litt på is, bare en mnd etter fødsel er litt brått på. Kanskje er du i superform, og kanskje tar ting litt tid - amming, rutiner, morsfølelse, parforhold...alt forandres jo! Jeg syns det var utrolig godt å ikke ha noe på tapetet den første tiden - egentlig de første 3 mnd. Det tar tid å bli kjent og. Jeg ville ikke gamblet på at jeg var i superform, hvis du _ikke_ er det, blir det som skulle vært en hyggelig ferie bare et ork, og man er ofte litt mer sårbar og følsom etter å ha fått barn også. Ting gikk hvertfall mer inn på meg i perioden etter fødselen. En crap'y ferie da hadde ikke vært så strålende nei ;o) Men dette må du jo nesten føle på selv! Jeg ville bare påpeke at det ikke er egoistisk av deg å si at dere kanskje avventer ferieplanleggingen, og at det heller er NESTE sommer, når knøttet er ett år som blir den neste store ferieopplevelsen ) Det er flott å være mamma, joda slitsomt og, men det betales i så uendelig mange fine stunder. Ønsker deg lykke til, det er bare å glede seg!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #16 Skrevet 25. november 2006 Hadde det vært meg så hadde jeg blitt hjemme! Jeg var sykemeldt pga bekkenplager fra uke 30 og dårlig de 3 første månedene av svangerskapet i tillegg til utrolig trøtt og sliten på slutten men..... 2-4 uker etter fødsel var den fysiske formen egentlige veldig bra og bekkenplagene borte men jeg var konstant trøtt og sliten fordi gutten min selvfølgelig ikke hadde noen døgnrytme ennå. Vi har også 3 barn fra før av som krever en del. Og jeg var utrolig glad for at jeg ikke planla noe de første 3 mnd. Pupp døgnet rundt og kolikk holdt lenge for meg! Faren tok seg mest av de større barna og jeg den minste. Det var nesten umulig å planlegge noe som helst. Babyer er like forskjellige som det vi er. Du kan få en rolig baby som sover mye men du kan også få en baby som ikke sover så mye og som krever mye. Det er det jo umulig å si noe om nå. Babylykken er der uansett men det er ikke til å legge skjul på at mange opplever det som mer slitsomt enn de hadde blitt fortalt eller hadde forestilt seg. Og som sagt over......du trenger de 6 ukene:-) Men gled deg og lykke til! Å være mor er helt fantastisk!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå