Gå til innhold

Boxette/sikkerhetsnett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med boxette/sikkerhetsnett.

Har kjøpt bilsete, men baby skal jo ikke sitte så lenge i starten, og turen fra sykehuset tar minst 3 kvarter. Hvor lang tid tar det før man kan bruke bilsete?

Hørte det går an å leie boxette? Hvor mye koster det? Og sikkerhetsnett? Hva slags bag må vi ha til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er faktisk bedre at babyen sitter i en stol i 3 kvarter enn å ligge helt løst i en bag..!!!

Skrevet

Med forrige jenta mi leide vi boxette. Hun var veldig liten - altfor liten for setet, hun bare hang og slang i det! Boxetten funka veldig bra, det var nok mye mer komfortabelt for henne! Brukte den til hun ble litt større og sterkere.

Men det er jo sikrest med stol, kanskje du kan vippe den tilbake såpass at hun nesten ligger i den? Det er forskjellig fra stol til stol, vår kunne man ikke det på.

Skrevet

Enig. Hvis man har veldig lang vei til et eller annet er det anbefalt å stoppe innimellom slik at barnet får ligge helt flatt en liten stund, men tre kvarter går helt greit. Vi har selv en time fra sykehuset.

Var på svangerskapskurs, og der sa de at så lenge babyen ligger flatt noen stunder i løpet av dagen, så er det ikke noe problem å kjøre verken tre kvarter eller en time i bilstol. Vil tro babyen selv gir uttrykk for ubehag også.

Skrevet

I boxetten som vi leide lå ikke babyen løst! Det er 4-punkt sele som holder babyen godt på plass, i tillegg til at den er festet med sikkerhetsbelte!

Sjekk på babyutstyrs-forhandler hva som finnes der du bor.

Skrevet

Takk for svar. Leste litt mer om det nå, og stemmer med det dere sier. Har bilstolen som har fått best i test, eller høyest poengsum av Forbrukerrådet, Maxi Cosi Cabriofix, og trodde at jeg kunne bruke den fra starten av, men så var det noen som sa at det ikke var bra for baby når den var så liten. Heldigvis ser det ut til å være greit likevel da!:)

Skrevet

trekvarter, en time er vel ok! Det jeg reagerer på er når bilstolen brukes som vogn for de aller minste. Nyfødte som sitter i bilstolen(slike som kan settes i vognhjulstativet) på shopping i timesvis. Jeg får helt vondt inni meg......

Vi leide boxette på babyshop sist, for 100 kr i mnd. Det var vel mest fordi jeg er fra vestlandet og vi bor på østlandet. Jeg fødte på våren og vi visste at vi kom til å kjøre langt og mye de første mndene. Vi var veldig fornøyde ned den.

Skrevet

Her er en artikkel hvis dere er interessert...

Jeg skal bruke sete fra dag en... har ikke no til overs for bag med nett...

Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt babystol fremfor bagnett til de

nyfødte.

I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med

rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang.

I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen

bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner.

Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har "liggesittet" i

bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett

i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta

en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time,

men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch

ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade

av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...