Gå til innhold

Trenger råd fra noen som kan gi meg troen på amminga...

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 5 dager gammel,og vi kom hjem fra sykehuset i går.

På sykehuset fikk jeg bra med melk,og hun sugde bra.

Men,etter at vi kom hjem,syns jeg hun har rotet en del ved puppen...

Hun våkner og er sulten,men når jeg legger henne til,suger hun kanskje et par minutter før hun beygnner å slippe taket i puppen.Tar tak,og slipper.Til slutt blir hun trøtt og sovner,og da er det umulig å få henne til å ta tak igjen.

Hvorfor har hun begynt sånn nå?Når det gikk så fint på sykehuset?Kjenner jeg blir stresset av dette....

Fortsetter under...

ok. Er vanlig hos gulsott-beibiser at de blir litt slappe på sugingen, det var derfor jeg spurte;) Minsten her sovnet med puppen heeeele tiden i begynnelsen, men det gikk seg til i løpet av noen uker.

Jeg håper ammehjelperne her inne kan svare deg.

Lykke til, det ordner seg helt sikkert, husk at de aller aller aller fleste har problemer med ammingen i starten;)

Er problemet at hun sovner fra det eller at hun glipper taket? BEgge deler kanskje?

Triks for å holde våken er iallfall å stryke henne på kinnet, under føttene el inni hendene, kan jo hjelpe??

På sugetaket er jeg ingen ekspert, slet med det samme og enda opp med å bruke avent sine brystskjold, men vet ikke om dette er å anbefale...

har en mistanke om at det er en del av grunnen til alle mine brystbetennelser skjønner du:(

Annonse

Hei!

Grattis med babyen!

Er det mulig at du er stresset (mye besøk kanskje? Pælm dem ut, du trenger ro!) Sett opp en ammestasjon der nr1 har spesielle leker for ammestundene, slik at h*n kan kose seg sammen med mamma. Få manden til å brele litt med deg. Ta av henne mye klær, ha bar mage selv og ha hudkontakt når hun dier. Ha et teppe over dere begge hvis det ellers er for kaldt. Kil henne i håndflaten og under føttene, stryk henner kilete på ryggen, da holder hun seg våken. Løsne sugetaket med en finger og legg henne på rygg på et teppe til hun protesterer så fort hun begynner å glippe med øynene.

Ta bort smokker og flasker, gi evt tillegg/pumpemelk med kopp (apoteket kan bestille et matenebb til deg) (Sugeforvirring). Og gå til hs på mandag og få dem til å sjekke sugetaket, det skal være stort hamburgertak!

Jeg slet med samme tingen, og fikk beskjed om å stryke henne på kinnet når hun var på vei til å sovne, og dumpe henne opp og ned i rumpa slik at hun ik sovnet, ikke riste, hun hadde gulsott, hver gang jeg ammet henne tok jg av henne slik at hun ik skulle ha det så behagelig at hun sovnet men ik så kaldt at hun frøys, jeg fikk og slik en oxytocin spray for å få melka til å komme raskere...

idag har hun vært syk så idag gjør hun akkurat det samme som din, og da har jeg gjort som da hun hadde gulsott og når ikke har klart å forhindre at hun sovner har jeg lagt henne til hver gang hun har våknet...har sittet m puppen ute i nesten hele dag...hi hi...

Heisann.

Er dessverre ikkje expert på amming... Har sjölv en gutt på en og en halv mnd......

Det beste rådet eg kan gi deg er at du lar henne amme når hun sjöl vil.... Og stole på at hun våkner igjenn når hun vil ha mer... eller eventuellt vekke henne hver 3. time?

Kanskje kontakte helsesöstra? Og be om å vege henne?

Min var nemlig sånn også til tider.... men det kanskje er nok for henne og suge så lenge? Ikke stress i hvertfall...:)

Beste tipset mitt er i hvertfall og kontakte helsesöstra så hjelper hun deg nok. Har i hvertfall vert til masse hjelp for meg.

Lykke til og ikke gi opp! Morsmelk er den beste maten så lenge det funker....

Takk for svar!

Jeg vil gjerne amme,så ønsker at dette skal rette seg.Det hjelper bare med noen trøstende ord også.

Det jeg syns er vanskelig,er å vite om hun trenger kos,mat eller bare sugebehov(kos) når hun er urolig.Hender jeg prøver å legge henne til etter bare kort tid,men da bare suger hun litt,også begynner hun å kosesuge.

Så i sta gikk det bare en time før hun våknet.Hun søkte litt etter noe å suge på,men jeg valgte da å prøve og roe henne på andre måter,ettersom det var så kort tid siden sist amming.Hun roet seg etter hvert da hun fikk ligge hos meg,og sovnet.Da sneik jeg henne opp i senga,og siden har hun sovet.

Men,jeg sitter jo her å lurer på om jeg gjorde rett da.Ved å ikke legge henne til.Men,tenkte kanskje at hvis jeg prøver å la det gå litt lenger tid mellom ammingen,så kanskje hun spiser litt mer av gangen?!

Hver time syns jeg blir litt ofte...

Gjprde jeg rett??

Dette høres helt ut som meg den første uken..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gitt henne så ofte som hun ønsker! Husk at hun er så liten ennå - har godt av all den maten hun kan få. Og summasummarum blir det ikke mer melk av å vente - du er ennå i en periode hvor produksjonen skal tilpasse seg behovet hennes. Hvis hun ikke roer seg etter mat, hadde jeg gitt henne smokk - men ikke når hun våkner igjen. Noen ganger går det en time, andre ganger 3-4!

Stå på - når den vanskelige perioden er over (5-6 uker ca?), så er amming kjempegreit - og utrolig lettvindt. Det blir gradvis bedre før det altså, men helt ok synes jeg ikke ammingen gikk før så mange uker. Nå fullammer jeg en diger gutt på 9,5 kilo og snart 6 mnd!

hei, snuppa her i huset er 5uker. vi dro hjem dagen etter at jeg fødte uten å ha lært noe om amming. så jeg gav henne mat når det virket som hun ville ha. tredje uken trodde jeg jeg skulle gå på veggen, melkeku som jeg var. men det beste er å gi dem mat når de vil ha, selvom du føler at du ikke gjør annet...

det blir bedre! men det kommer økedager innimellom hele veien har jeg skjønt...

hilsen ikke lenger så frustrert..;O)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...