Gå til innhold

Eeeeeeeeeeeeeeenda en uke paa sykehuset! Jeg blir gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen kom innom, men han var ikke imponert over 1 cm oekning av fostervannet ... jeg som var saa stolt! ;op

Jeg blir altsaa vaerende her enda en uke, minst. Naa har han sagt "kanskje om en uke" siden i begynnelsen av maaneden, saa jeg lurer jo paa om jeg faar komme hjem i det hele tatt foer babyen kommer!!?

Naa er jeg nesten 32 uker paa vei, jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut, dette er psykologisk terror!

Hilsen en Doubichou som synes veldig synd paa seg selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er du! Jeg har lurt på hvordan det går med deg. Kjipt å bli innestengt på sykehuset, det er jo ikke akkurat kjempespennende der, men de har jo sine grunner. Du må holde ut i enda 5 uker så får du sikkert føde. Det blir jo ca på nyttårsaften det!

Gikk fostervannet ettersom du må vente på nytt? Må du ligge hele tiden eller får du røre litt på deg?

Jeg har født min gutt den 13. og er hjemme nå, men måtte være to dager ekstra på sykehuset for han fikk ikke til å ta pupp og han la ikke på seg. Det var pyton å være der så lenge, alle kommer jo bare inn på rommet hele tiden, null privatliv, men jeg så på skirenn på eurosport og da ble alt bedre :) Heia Norge!

Kanskje jeg skal sende deg noen julekaker hvis du må være der i jula, dakar, det blir kanskje verst.

Lykke til, og jeg krysser fingrene for mye fostervann denne uka!

Skrevet

Hei!

Takk for oppmuntringen!

Gratulerer med Lillegutt!!! Flott at alt gikk greit til slutt med amminga. Min foerstemann tok ikke pupp i begynnelsen, det var veldig frustrerende, husker jeg, aa sitte der med struttende og sprengfulle pupper mens han var for svak til aa ha noe saerlig sug i munnen. Det ordnet seg etterhver det ogsaa.

Fostervannet er ikke "gaatt" men har minsket betydelig, nesten halvert av hva man regner for vanlig. Dermed er babyen blottlagt og riene mine skviser han verre. Jeg gaar paa medisin for aa stoppe riene, men det er ikke 100% effektivt. Hjerterytmen hans har hatt tendens til aa sakke akterut under rier, det er ogsaa en av grunnene til at jeg blir holdt "fange" her.

Jeg skal ligge mest mulig, da i tillegg livmorhalsen er mer en halvert lengde, men jeg faar lov til aa sitte aa spise og gaa paa do, det er da noe.

Jeg har "bestilt" babyens ankomst til etter julaften og haaper endelig at jeg faar feire jula hjemme sammen med min lille familie og svigerfamilien, men vi faar se hvordan ting og tang ordner seg eller ikke.

Jeg lurte paa ... er du fransk eller har bodd her nede kanskje? Grigri betyr "lykkebringer" paa fransk, saann harelabb greier liksom paa et mer afrikansk vis.

Skrevet

Nei jeg er nordlending som har forvillet meg nedover Europa! Bor i Frankrike nå og kommer vel ikke til å flytte til Norge heller, for sambo er superknyttet til sin familie så han nekter. Grigri er kallenavnet han bruker på meg, men ikke fordi jeg er noen lykkebringer. :)

Har du internett på sykehuset eller er du hjemom av og til?

Du får sikkert lov å dra hjem i jula hvis du lover å ta det med ro, bare ligge på sofaen og spise god mat, det må jo være beste medisin.

Jeg begynner å bli litt lei av å pumpe melk, må liksom forte meg mens han uler og skriker, jeg har ikke nok til å lagre noen reserver i kjøleskapet, vi har til og med kjøpt en boks mme som tillegg som vi er halvveis nedi allerede. Han er kanskje en storspiser, eller så virker det sånn for han bruker så lang tid på å spise, han er knapt ferdig med ett måltid før han er sulten igjen.

Skrevet

Saa surrete jeg er, vi chattet jo sammen under Gravid i Utlandet, saa jeg visste jo at du bodde i Frankrike! ;op

Jeg har internett paa sykehuset siden onsdag, for en lettelse! Litt kontakt med omverdenen gjoer mirakler for sjela! Det er jo overhodet ikke tilrettelagt for det her, men jeg klarte aa syte meg til det da jeg fikk vite paa mandag at jeg ble en stund til.

Jeg har et lite haap om aa slippe hjem om ei uke naa, men det kommer an paa resultatene av proevene. Dersom jeg faar dra hjem, saa er det liggende dager som venter meg likevel.

Hvorfor pumper du deg hele tiden? Er det slik at pappaen kan ta en oekt om natta eller? Jeg hadde ogsaa et matmonster hjemme, og han spiste hver andre time! og hvert maaltid tok tredve minutter Det kan kanskje vaere likesaagodt aa gi litt mme fra starten av, for jeg hadde det kjempevanskelig med overgangen da jeg maatte tilbake paa jobb. Han tok min melk paa flaske, men da jeg under maaltidet skyndte meg aa bytte ut med en helt lik flaske hvor det var mme, saa braanektet han!!!

Jeg har bestilt amme pysjamaser paa nettet. Visste ikke at det fantes en gang jeg. Lure aapninger foran slik at man slipper aa kle av seg for aa amme.

Ble det fransk eller norsk navn paa gutten da? Vi har liksom bestemt oss for at det skal vaere norsk navn, men vi er laaaaangt fra kommet til enighet. Enda en grunn til at babyen bare maaaa holde seg inne i varmen litt til!!!

Skrevet

Det kalles ammetåke :)

Så kjekt at du har internett, det skulle vært standard på sykehusene!

Jeg pumper meg for han spiser ikke nok ved puppen hvis han overhodet tar den, og mme er i tillegg for jeg har ikke nok melk. I dag veide vi han og han har lagt på seg 330 gram på 4 dager! Han er enda ikke oppe i fødselsvekta, mangler 30 gram. Han bruker evigheter på å spise, og ikke før er ett måltid ferdig, så begynner han å skrike på neste... Han tar pauser hele tiden, raper litt og så sovner han en stund og så går det i runder sånn hele natta. På dagene sover han flere timer i strekk.

Ammepysjamas ja, jeg satt stort sett bare i den sexy engangstrusa på sykehuset for det er jo 100 grader inne på barselsavdelingen, orket ikke å ha på klær annet enn ammebh, men når alle dro i hver sin pupp og jeg pumpet og han sølte var det like greit å ta av hele bh'en.

Vi har kalt ham Marius, gammelt romersk navn! Jeg trodde det var norsk, det er liksom så vanlig hjemme, men det funker like bra her også, og faktisk det eneste guttenavnet vi begge likte. Vet dere om dere får jente eller gutt? Vi satt begge og leste internettsider med navn og skrev ned de vi likte og så sammenlignet vi etterpå. Alle hans forslag ble nedstemt av meg! hehe

Skrevet

Marius er et flott navn! Vi ble enige om Lillegutts navn - Magnus - fordi det var ogsaa det eneste guttenavnet vi begge likte. Det som var morsomt, var at det er et urnorsk navn liksom, men at det oppsto da en kongssoenn ble oppkalt etter Karl den Store (Charlemagne) sitt latinske navn, Carolus Magnus. Da ble det liksom litt fransk norsk likevel. Men denne gangen hadde jeg jo haapt paa ei jente, for da var vi enige om Ida, men det ble en gutt, og vi staar helt bom fast paa navnet!

Gubben har helt saere forslag, som Ragnar eller Torvald, dette blir ikke enkelt!

Skrevet

Er ikke mannen din fransk da? Det er jo veldig norske navn han foreslår. Jeg syns det er greit med navn som er kjente i begge land så han slipper å måtte stave navnet sitt hver eneste gang. Kanskje dere må finne en annen konge å gi nestemann navn etter :)

Vi får antakeligvis samme problem hvis vi får en til en gang og det også er en gutt. Du kan jo kjøpe en stor navnebok og lese igjennom, og smaaake lenge på hvert navn.

Skrevet

Jo mannen er franco-français som de sier her nede, men vi er enige om aa gi et norsk fornavn, fordi barna vaare bare skal ha mannen min sin etternavn. Gidder ikke noe saann dobbelt navn til etternavn, saa da ble det halvt om halvt: norsk fornavn og fransk etternavn.

Jeg liker godt norske kongenavn, som Eirik og Sigurd, men han er ikke enig, liker bedre Olav, men det synes jeg er litt gammelt liksom, kan ikke se for meg en liten baby som heter Olav. Dette er kjempevanskelig!

Vet om et par hvor pappaen dro paa raadhuset og registrerte 'sitt' navn i stedet for det de hadde blitt enige om sammen!!! Det er mordmotiv!

Skrevet

Ja det hadde ikke gått bra her nei, fy flate han hadde fått bank da!

Vi var litt uheldige med registreringen, et av mellomnavnene til Marius er Yves, men de hadde bommet på tastaturet, så på fødselsattesten sto det Y es, så min sønn heter Marius Yes! hahaha De skulle fikse det da.

Skrevet

Ha ha ha ha!!! Det er typisk fransk byraakrati, de er haaploese. Men det er bedre aa le av det!

De bommet paa foedselsdatoen til Magnus paa det franske passet hans, 22 i stedet for 21 desember. Det oppdagde vi ikke med én gang, og da vi kom tilbake med passet, ble de sure. Jeg sa jo at jeg hadde ikke tenkt paa aa "sjekke" passet hans da jeg hentet det, trodde jo selvfoelgelig at alt var i orden siden man har levert alle noedvendige papirer. Da svarte dama: ja, men tenk paa det at ett tallet og to tallet er rett ved siden av hverandre paa tastaturet, det er veldig lett aa gjoere feil! He, he, ser man slik paa det,er det jo aapent for litt av hvert!

Skrevet

For ikke å snakke om at de har tungvindt byråkrati, der overlates ingenting til tilfeldigheter og alt tar kjempelang tid. Vi har enda ikke fått den engangsstøtten som man får i 7. måned. Mest fordi jeg er norsk og har problemer med å få tak i et bevis på at jeg IKKE har fått bostøtte i Norge før jeg flyttet til Frankrike....hva nå det enn har med saken å gjøre. Jeg prøver å forklare at vi ikke har skjemaer for det vi ikke får fra staten(tror jeg), men at ligningsattesten min viser alt jeg HAR fått, så hvis det ikke står der har jeg ikke fått det. Sukk. Har ikke hørt fra de siden jeg måtte sende originalene mine til dem.

Skrevet

Hmmm, ja jeg skjoenner ikke helt hva bostoette fra norske stat har med poteten aa gjoere?

Du er hjemmevaerende da? Jeg jobber her nede, saa da faar du litt mindre problemer med byraakratiet, selv om jeg er norsk statsborger (men ikke tilknyttet den norske helsekassa). For da tar de kun husstandens ressurser til betraktning for aa bedoemme om du har rett til diverse finansielle stoetter. Vi har ikke faatt de pengene, og jeg er 7 mnd paa vei i morgen. Fysjom, det skal jeg varsle gubben om, det dreier seg om rundt 850 euro, ikke sant, ikke til aa forakte heller.

Her i Frankrike er de veldig glad i attester: du skal attestere at du har og attestere at du ikke har. Be om attest fra ligningskontoret. Foreslaa et kort brev som du oversetter til fransk og ber de signere, eller at de skriver det paa engelsk. Jeg tror ikke du kommer noen vei uten noe skriftlig.

Da jeg var student, soekte jeg om bostoette fra den franske stat, allocation logement tror jeg det hette, hvor du maa gi fra deg masse papirer og greier. En riktig hinderloeype. Jeg fikk innvilget bostoette etter lang ventetid. Og et par mnd etterpaa, saa ombestemte de seg. Jeg maatte betale tilbake alt!

Da jeg ble ansatt, krevde arbeidsgiver vandelsattest. Jeg lar deg gjette hvor enkelt det var aa faa tak i en fransk vandelsattest fra det lokale politikontoret ved en landsby i Nord Norge!

Du maa bare ringe aa plage ligningskontoret eller trygdekontoret til de gjoer de du ber dem om, ellers kommer du aldri noen vei.

Lykke til!!!!

Skrevet

Ja jeg er hjemmeværende så langt. Jeg tror beløpet er deromkring, men det er vel veldig cirka at det kommer i 7. mnd. Bra vi ikke hadde regnet med de pengene kom i tide!

Ang attester og andre papirer, i verste tilfelle må man kanskje få den på norsk eller engelsk og så få den oversatt av en godkjent oversetter. Koster litt da, men må man, så må man.

Si meg, er det normalt at babyer snorker? Jeg syns det var tidlig å begynne nå. :) Det er etter mating så det er kanskje noe mat som han ikke har svelget enda som vibrerer på utpust. Raringen, men han er jo veldig søt da, må nesten ta opp på video.

Skrevet

Ja, de lager masse rare lyder naar de sover, det er ikke noe unormalt!

Vi hadde Magnus inne paa rommet vaart da vi kom hjem fra foeden ... det varte en halv natt. Vi holdt paa aa bli gale av alt braaket hans, saa han endte opp i stua i vognkurven sin, dakar!!!

Vi var ganske snare aa innrede babyrommet etterpaa!!

Skrevet

Haha! Marius er blitt forvent på å ligge sammen med mammaen på natta, for da skriker han ikke så mye. Blir nok ikke enkelt å avvenne han men vi vil så gjerne sove litt også... Han har så fin en kurv å ligge i, men den blir bare brukt på dagtid.

Hvordan går det med fostervannet ditt, har de sjekket igjen?

Skrevet

Ja, det var gaardagens superdupernyhet: fostervannet har gaatt opp til 11, og er dermed innenfor normaliteten her (over 10)! Way to go!!!!

Jeg er skikkelig happy og haaper selvfoelgelig paa det sterkeste at legen lar meg faa komme hjem til mandag! Monitoringene er bra ogsaa, saa fra og med i morgen gaar vi fra 3 om dagen til 2! Hurra! Jeg skal soerge for at den monitoringen som blir slettet er den kl 6.30 om morgenen!

Ellers viste UL at babyen vokser fint og alt er vel med han. Jeg suger til meg alle de gode nyhetene, for de var blitt sjeldne i det siste.

Vi har intallert en 90_seng inne paa babyens rom hjemme, slik at jeg kan slenge meg nedpaa litt dersom det viser seg noedvendig. Tenker paa aa roe babyen om natta, fordi pappaen maa paa jobb om morgenen ogsaa fordi Magnus maa paa skolen ogsaa. Magnus' rom er vegg i vegg med babyrommet og jeg er spent paa hvordan det kommer til aa gaa.

Skrevet

Kjempebra nyhet! Du får sikkert komme hjem snart da, bare ikke stress med vasking til jul og sånn det blir mannen din sin jobb!

Babyen har sikkert skjønt at hvis han bare vokser og tar til seg næring så blir alt bedre for mamma. :)

Sambo klatrer i trær med motorsag som jobb, så det er greit at han får sovet natta før. Han legger seg på et annet rom de nettene, men han er sin egen sjef og jobber ikke hver dag heldigvis.

Na har jordmor innført nye regler her: mating av Marius hver 4. time, en gang om natta, og så får han sutte på lillefingeren min el sambos imellom. Funker bra, vi sov forholdsvis mye i natt, men litt krøkkete å gi han lillefinger i senga. Denne natta prøver vi å ha han i kurven ved senga.

Skrevet

Vi faar se ... jeg haaper jo selvfoelgelig at jeg faar komme hjem, men jeg har en foelelse av at jeg blir holdt igjen her til minst 34. uke, altsaa eeeendén uke til. Etter uke 34 beholder de babyen her paa klinikken ellers maa han til CHU.

Jeg fikk ogsaa beskjed etter ei stund at vi maatte begrense matmonsteret vaart. Barnelegen skrev utropstegn ved vektkurven hans!Vi fikk beskjed om aa erstatte et nattmaaltid med varm baby te ... som Baby Soif eller lignende. Magnus var omtrent 2-3 mnd da husker jeg. Det var ikke noen straalende suksess, han vaaknet 1 time etterpaa og var sulten, saa jeg skjoente aldri vitsen med det der jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...