Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 Har ullvask på maskina, kan jeg bare vaske de der? Har også milo, men skal jeg bruke vaskepulver?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Ullprogram med bare milo. Og da heller jeg litt milo i det kammeret som man vanligvis legger vaskepulver. Skyllemiddel ødelegger ulla. 30 grader.
nepomuk Skrevet 26. november 2006 #5 Skrevet 26. november 2006 Hos nøstebarn anbefaler de å ikke bruke milo, fordi det kan ødelegge klærne på sikt. De anbefaler ikke-kjemiske (økologisk) vaskemiddel som f.eks Helios som du får kjøpt i helsekost for å bevare fibrene lengst mulig :-) (Dette gjelder da spsesielt for ren, ubehandlet ull for ikke å fjerne ullfettet) Jeg spurte også om maskinvask og hun sa da at hvis man har en maskin med et godt ullvaskeprogram (skånsomt) kan man liksågodt bruke det som håndvask. Og bruke Helios i vaskeball eller i kammeret.
Aubergine Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Ullklær som jeg VET er laget av superwash ullgarn, vasker jeg på 40 graders-programmet med milo. Klær som jeg er usikker på, eller som jeg vet ikke er laget av superwashgarn vasker jeg med milo på ullvaskeprogram. Før hang jeg alt til tørk, nå tørker jeg klær jeg VET er laget av superwashgarn i tørketrommel. (Men vær litt forsiktig med vaskingen, jeg har allerede greid å krympe en genser moren min hadde strikket til lillegutt av noe gammelt garn hun hadde liggende...) Ull tover seg ved 40 grader, ull som er superwashbehandlet er litt annerledes i teksturen, men krymper ikke. (Genseren jeg greide å krympe, hadde jeg før vasket på ullprogram uten problemer, men en kveld jeg var litt sliten og ikke tenkte meg om, puttet jeg den i maskinen på 40 grader, og den tovet seg sammen og ble en liten og stiv minigenser.)
mammut Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 ...og hvis det er vanskelige flekker på ullklærne (særlig lyst ulltøy): Gni inn flekken med litt nylonvask, og legg deretter i bløt i litt kaldt/lunkent vann. Kan godt ligge en time eller to. Vask med Milo på ullprogram etter det. Virker fantastisk bra!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 Vasker ull på 40 grader med vanlig vaskemiddel jeg. Prøvde sånn ullprogram en gang men da ble det ikke rent. Snørr og prim sitter godt på ermene hehe : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå