Gå til innhold

April: Potet og grønnsaker.......NAM-NAM....

ApriIbaby

Anbefalte innlegg

NOT!!!

Spiser deres små dette? Han grøsser hvis han skulle få i seg en potetbit....selvom den er most. Grønnsaker plukkes effektivt av tallerkene og levers til mamma eller pappa før han starter på måltidet. Sukk. Ikke så oppløftende at venninnen min sine barn på 4 og 6 holder på slik fortsatt. Hvordan er det hos dere? Noen som "plutselig" har begynt å like dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her spises grønnsaker med god appetitt... Var veldig bevisst på at hun skulle venne seg raskt til det, så da vi begynte å introdusere fast føde gradvis ved 4mnd så var bl.a. most gulerot ispedd mme noe av det hun fikk. Har passet på å la henne smake ALT vi selv spiser hele tiden, og da særlig grønnsaker. Prøver å gi henne positiv forsterkning når hun smaker noe nytt eller spiser store porsjoner med grønt ved å skryte av henne og klappe litt for henne... Det resulterer som regel i at hun tar nok en bit!!

Du får prøve deg frem og IKKE gi deg!! Mulig det er letter å innføre noe annet enn potet, for det er jo temmelig smakløst... Hva med stekte auberginer, mais, agurk i strimler, sukkererter (Maja elsker å plukke de små ertene ut av belgen...) minimais, smørdampet brokkoli m.m. Pass uansett på at du salter litt og ikke koker grønnsakene ihjel, da er de ikke gode... Lag dem slik DU synes de smaker godt... Bland inn litt frisk paprika, rød er en klar favoritt her i huset... Gjør det hele litt spennende i farger og fasonger, så vil de smake av ren nysgjerrighet! Prøv å gi små cherrytomater som er delt i 4, lag en pastasalat med pastaskruer og litt av det jeg nevner her, så vil jeg tro de fleste vil finne noe som appellerer og frister til å smake!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hder spiser snuppa alt av grønsaker, men ikke gullerøtter.. Det er PYTON!! Plukkes fort ut, og er de most så spiser hun ikke i det hele tatt... men spiser som sagt det meste andre... Men det er ikke snakk om mengder her... Men det går ned.. Hun likte gulrot før, men har fått det for seg de siste mnd at det ikke er godt..

Håper det går bedre framover med spisingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel vi den mest usunne familien her, så det blir lite med grønnsaker desverre... skal ta skikkelig fatt etter julerushet og da blir det andre boller!

Men natalie liker generelt grønsaker, men gulrot er ikke på tale! Resten er litt forskjellig til hver gang... men som oftest så går vel det meste ned... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned, heldigvis for jeg er ikke mye flink med å "ikke gi meg". Hele (eller halve) cherrytomater er absolutt favoritten, men både gulrot, brokkoli (hvis den er most), potet, most kålrabi, blomkål (most - tror hun får litt noia av konsistensen på den hele), agurk og mais går ned. Men ikke hvis de er overkokt (da brekker jo jeg meg også av dem). Noe av det verre jeg ser er "unger" som nærmer seg 20 (eller 40 for den saks skyld - sånn som svoger) som ikke "klarer" å spise visse ting, feks grønnsaker. Så her blir det servert og skal MINST smakes på. Og det blir det, thank god :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde tidlig å introdusere grønnsaker for Marius, men det skulle han IKKE ha. Og han vil heller ikke ha det nå.

Han spiser potet hvis det er brun eller hvit saus på de, eller hvis de er dynket i smeltet smør.....

Håper jo att han vil ha grønnsaker etterhvert da, men kommer ikke til å tvinge i han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storm elsker grønsaker, så det er jo bare fantastisk. Noen ganger får vi bare kogte poteter og gulerøtter vendt i pesto og evt en dåse tun. Det synes vi faktisk alle smaker godt, sel om det er så simpelt. Og hvis jeg putter et glass kapers i, så er han helt vill, og spiser alle kapersene først. Ja, kresen det er han ikke :)

Han vil også gjerne ha rå gulerøtter, så jeg har altid skrellete gulrøtter i en skål vand i kjøleskapet. Så prøver jeg også å spise det istedenfor alt mulig usundt, men det går ikke helt etter planen altid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandra spiser ALT.... Og grønnsaker elsker hun... Begynte veldig tidlig med å introdusere henne for dette.. Når hun var ca 1 år å begynte å sitte ilag med oss å spise selv fikk hun en skål med grønsaker når vi spiste middag.. Og da fikk hun øve på å spise selv, samtidig som hun ble vant til grønnsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antonio har alltid likt grønnsaker, utenom nå i det siste. Han nekter å å spise med mindre det er most. Han legger de pent til side. Eneste han spiser innimellom er gulrot.

Frukt derimot spiser han alt av. Og kan ikke få nok. Han får masse oppskjært frukt med seg i matboksen sin. + agurk da, som er favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...