Gå til innhold

brystbetennelse/brenner i brystvorten

Anbefalte innlegg

Var på legevakten på torsdag med vond pupp og feber. Har hatt betennelse tidligere og visste hva det var. Men denne gangen kom det ikke puss ut på ammeinnlegget. Jeg fikk penicilin, men vi ble enige om å prøve å pumpe ofte først, siden både legen og jeg mente at det nok ikke var bakterier. Det hjalp med hyppig pumping, og utover dagen igår var brystet mye bedre. Melken tok jeg vare på, og ga jo gutten min av begge brystene siden det ikke var puss i. I går kveld skulle jeg varme melken jeg hadde pumpet ut kvelden før, og når den var varm og jeg skulle riste flasken, lå det et tjukt lag med gult puss i bunnen! Melken ble naturligvis kassert, og jeg sjekket melken direkte fra brystet på en bomullsdott, og kunne ikke se noe puss der. Dermed ga jeg fra det brystet i natt, og det gjorde vondt! En varm,brennende følelse. Det fortsatte lenge etter ammingen var over, og var skikkelig smertefullt! Var konsentrert i brystvorten og med strålinger innover i brystet. I dag morges pumpet jeg det brystet, det var ikke like vondt, men jeg "går og kjenner på det". Noen synspunkter...? Har det noe med brystbetennelse og gjøre? Går det an å ha betennelse så langt nede i brystet? Har hatt litt problemer med ammingen på det brystet, vært litt småsår (ikke åpne sår) innimellom, men lever liksom med det... kan det ha noe å si? Og tilslutt, gutten min har hatt grønn avføring siden torsdag, kan det være fordi han har fått i seg "dårlig" melk? Kan det være farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7223962-brystbetennelsebrenner-i-brystvorten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har på en tynn skjorte og lener deg over dypfrysen, får du vondt i brystvortene da? Ser du fargeforandringer på brystvorten når det er vondt? Gå til ammehjelpen.no a-å og se etter reynaulds fenomen. Konstant varme hjelper! Men ikke ullinnlegg rett på puppen nå!

Jeg har vært inne på tanken ja, om det kan være det. Etter amming er en del av brystvorten hvit, og etter pumping er hele vorten kritthvit (får vel mer "juling" da...), og det er vondt lenge etterpå, men ikke noe særlig under ammingen... hmmm... er dette noe som går over isåfall? Han er 2 mndr nå.. Hvis det er sopp skulle vel han også fått det på tungen, eller..?

Det er det å holde puppen konstant varm og tørr som gjelder ved vasospasmer. Godt med klær, varm på beina. Og puppen, da selvfølgelig. Varme omslag (ris i en tubesokk, knyt igjen, 30sek i mikroen, og vips et varmt omslag) er bra. Blir som regel bedre etterhvert og kan være knyttet til skade, så hadde du sårhet/sopp/bb så skjer dette i helingsperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...