Drømmesmurf Skrevet 24. november 2006 #1 Del Skrevet 24. november 2006 Hei! Idag var jeg hos frisøren, og hun som klippet meg fortalte at det går an å leie bassenget på Skinnarberga. De leier selv, for 800 kroner for et halvt år. Og da får de være der for seg selv. Kunne det vært noe å tenke på for oss? Aner ikke noe om hvor man ringer og finner ut av dette, men... Noen som vet, forresten? Jeg har aldri vært på det berømte sted selv...hm! Det hadde jo vært verd et forsøk? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til en, to, tre Skrevet 25. november 2006 #2 Del Skrevet 25. november 2006 Heisann sveisann! Bading, ja.... Regner med at jeg også denne gangen kommer til å stå over baby-svømming av ymse årsaker.... Valgte å gå på baby-sang sist... Been there done that, for å si det sånn, så denne gangen tror jeg vi skal tralle hjemme. Ellers så hadde naboene laget ribbe i går for å se om de fikk fødselen igang, men det eneste som skjedde var at jeg ble mett på god mat veldig seint på kvelden og fikk dermed ikke sove. Da jeg stod opp i dag hadde jeg blodskutte øyne og så ut som om jeg hadde vært på DEN festen... Vel, det var kjempekoselig og det nærmeste jeg kommer julebord i år. Vi skulle være der 20:30, men Hannah fant da ut denne ene kvelden at hun ikke ville sove, så jeg kom en time for seint. Veldig MORSOMT! Hun pleier å ville ha oss inne hos seg sånn at hun kan holde oss i handa til hun sovner, men denne ene kvelden da mamma og pappa skulle få komme seg ut og hygge seg, var denne rutinen plutselig gammeldags... Neida, her skulle hun ligge aleine og vinket til meg og pekte på døren. -Bra! tenkte jeg først, da går det 5 minutter så begynner hun å gråte -og da blir hun veeeeeeldig trøtt etterpå, men neida.. 5 minutter gikk, 10 minutter gikk 15 minutter gikk og ingen gråt. Bare fornøyd plapring til bamsene. Så hørtes noen krestelyder, og jeg kikket inn. Den godeste frøkena holdt på å turne på senge-kanten for å se om hun kom seg ut.... Hjelpes! Holdt på med dette fra klokken åtte til halv ti. Gjett om jeg var fortvilt! GLED DERE, folkens!!!! Håper dere får unger som vil legge seg og sove hele natta!!! I dag har vi skrenket alvorlig inn på formiddagsluren, så jeg er kjempespent på om det virker når hun skal legge seg. Sover i grunn ikke så lenge på formiddagen i utgangspunktet (1 time), men hun er vel av de som ikke trenger så mye søvn på dagen. Prøvde først med å ikke la henne sove i det hele tatt, men da vi skulle lese om Ludde i halv 3-tida i ettermiddag, datt hodet hennes over og sov gjorde hun stakkars. Så da ble det en 30 minutter lang lur. Vi får bare eksperimentere videre til vi kommer fram til noe som virker, for å sovne i halv ti-tida på kvelden er det ingen som er tjent med.... Ahhhhhh! Det var godt å få det ut! Ha-ha! Ellers er kynnerene blitt enda en smule sterkere og mer aktivt om kveldene. Skikkelig slik at hårene i nakken reiser seg. Men jeg håper på å komme meg på treff, og på lys-frokost i barnehagen på fredag, så jeg har det ikke travelt. Gry Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7227841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonis* Skrevet 26. november 2006 #3 Del Skrevet 26. november 2006 Huff og huff, det der hørtes litt slitsomt ut Gry. Akkurat nå går sovingen her i huset veldig bra, men det er vel noe som fort kan endre seg.... Ang. bading så er jeg helt med på det. Hørtes jo veldig ålreit ut å kunne leie hele bassenget - det må vi sjekke ut. I første omgang kan vi kanskje gå dit en gang det er oppe for alle? greit å sjekke ut åssen bading funker på disse små først? Babysang, Gry, synes du det var ålreit eller? Så i Lp lørdag at kulturskolen starter opp kurs 5. desember som jeg har tenkt til å melde meg på. Noen som har lyst til å være med?koster 600 kr for 11 ukers kurs ser jeg. tonis Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7234833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonis* Skrevet 26. november 2006 #4 Del Skrevet 26. november 2006 Ellers om noe helt annet, damer: Jeg har til nå lånt brystpumpe, men i dag streika den, så nå skal jeg kjøpe meg min egen. Noen som har noe tips til hvilke pumper som er bra? Har litt lyst på elektriks - det er jo dyrere, men verdt investeringen?? Har lånt en Avent manuell pumpe som funka greit, men synes det tok litt vel lang tid å få ut melka... Tonis Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7235036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til en, to, tre Skrevet 26. november 2006 #5 Del Skrevet 26. november 2006 Hei-Hei! Ja, slitsomt..... I går kveld trodde jeg at jeg fikk en rolig kveld. Pappaen skulle på kino og jeg skulle kose meg hjemme i fred og ro etter at Hannah faktisk sovna klokka åtte, MEN klokka ni våkna hun med hysterisk skriking som ikke gikk å trøste bort. Holdt på i en halv time med alt mulig for å avlede henne, og til slutt sovna hun for så å våkne 10 minutter etterpå igjen til samme skrikinga... Huff! Ti over halv ti i går kveld så jeg ingen annen rå enn å legge henne inne hos oss hvor hun roet seg og sov i en time før det braket løst igjen.. Var helt fortvilt for ingenting hjalp. Så da klokken ble ett i natt ga jeg henne en paracet stikkpille som siste utvei, og etter det sov hun rolig helt til kvart på ti i dag... Har en stygg mistanke om at hun holder på å få 2-års-jekslene, eller så er det den siste hjørnetanna som er så vond å få fram. I dag sovna hun på fanget mitt bare 2,5 time etter at hun hadde stått opp og sover nå på sofaen med rosa støvler på.... :-) Babysang; Vel..... For elleve ganger av èn time klarer man sikkert å lære seg flere sanger enn det man faktisk gjør. Og det er liksom derfor man melder seg på kurset tenker jeg, -for å lære sanger og for å synge til babyene, men det kan til tider bli svært mye prat..... -og å være sosial trenger man ikke betale for.... Men det kan jo hende at det har forandret seg siden sist.......? Hannah var ca 6 mnd da vi var med, og de fleste andre var på den alderen. Syntes vel egentlig at det var passe alder da for da var hun mere med og rugget i takt med musikken selv, klappet og koste seg. Gry Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7236010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmesmurf Skrevet 26. november 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 26. november 2006 Hei igjen... Det er et godt forslag at vi prøver oss fram, med hensyn til å bade med ungene! Hvordan bader en baby, da? Naken? Og tisser og bæsjer som den lyster? Hmmm, skjønner at jeg er veldig grønn når det gjelder spebarn i basseng, hehehe... Ellers kan jeg bemerke at Medela har bra produkter, dvs. pumper. Vi leide jo en diger dings, men en eller annen har fortalt meg at de har andre typer også, som er bra, og som ikke er så store, og som sikkert er rimeligere også....Jeg trodde jo virkelig at pumping var noe for meg, men sia det minka så fort, har jeg ikke rukket å undersøke noe mer.... Lille Kråka vår sover, og gubben og jeg hører på voggesanger på CD.... Sov på min arm, med Carola, en nydelig CD. Har dere hørt den, mon tro?.......... zzzzzzzz Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7244474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Septemberstjerna og Martine Skrevet 26. november 2006 #7 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Tonis! Jeg har selv vurdert å kjøpe elektrisk pumpe, så jeg har undersøkt litt. Mange skriver at de er veldig fornøyd med Medela pumpene, spesielt en som heter Swing. Har sett på Finn.no, der selges de fra ca 600 og oppover. På apoteket ser det ut til at den koster 1100-1200. Noen skrev at den hadde kostet 1399 på Babyshop. Tror jeg skal sjekke på apoteket i morgen. Den pumpa jeg har er en manuell Avent pumpe, men jeg vet ikke hvor bra den er. Jeg synes det tar veeeldig lang tid. Og nå i disse julebordtider tenkte jeg å pumpe endel... Hadde smakt godt med et glass vin eller to til maten... Ellers da jenter? Er dere igang med julehandel? Jeg synes det har blitt et slit å ha med Martine i butikker, hun griner så fort vogna står stille. Flere ganger har jeg vært i butikker for å handle, men må bare gå derfra fordi hun skriker. Får jo aldri gjort det jeg skal! Tror jeg skal begynne å ha med bæreselen så hun kan dingle i den mens jeg gjør det jeg skal. Jeg vil også være med på babysvømming. Må kanskje få kjøpt meg badedrakt da.. Føler ikke at magen tar deg helt ut i bikini enda.. He-he.. Sees onsdag da, for de som kan! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7245039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*mmn* Skrevet 27. november 2006 #8 Del Skrevet 27. november 2006 HEI HEI ALLE SAMMEN!! Ang BRYSTPUMPE: jeg har prøvd avent manuell pumpe. Den funker heller dårlig synes jeg, mange små deler og mye styr. Chicco sin manuelle pumpe er da heller å anbefale. Men jeg vil heller råde dere til å invistere i en elektrisk pumpe, mye mer effektivt og mye mye enklere! Det går så det suser når jeg bruker den! Jeg kjøpte MEDELA MINI ELECTRIC på apoteket (sølvkronen i storgata), og den var på tilbud npr jheg kjøte, kostet da litt over 700 kroner!! Vanlig pris ligger på rundt 900 - 1000. Denne er litren og lett å ta med seg, og er så bra at det ikke er verdt å bruke 500 mer for å kjøpe den "oppdaterte" versjonen, swing... mini electric fungerer veldig bra! sjekk disse linkene! http://www.medela.ch/ISBD/en/breastfeeding/products/mini.php http://www.medela.ch/ISBD/en/breastfeeding/products/swing.php og ang tiden det tar å pumpe.... med elektrisk er det gjort på null komma niks, mens med manuell, og ihvertfall avent sin, så blir man jo sittende i laaaaaaaaange tider! JUL: julehandelen er snart i boks, og alle kalendergvene til ida er nå pakket sirlig inn og er klare til å henges opp! Det mangler bare noen få julegaver! Jeg har handlet noen gaver på nett, noen på IKEA (hadde faktisk med begge barna!!), og så har jeg vært på utkikk i tilbudskataloger etc som komer i posten, og planlagt hva jeg skal kjøpe. Litt enklere når jeg da har med Emma, når jeg vet hva jeg skal ha... ER bare å gå inn og kjøpe liksom, så ut igjen. Da rekker ikke Emma bli så utålmodig heller! Men noe storrengjøring blir det ikke hos meg. Det får bli en litt grundigere helgevask liksom. Noe tak og vegger orker jeg virklig ikke begynne med nå! En riktig god førjuls tid til dere alle! Nå er det snart 1.desember... PerrE: Lykke lykke til, det skjer nok noe snart nå.... Mona Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7247159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørg og Audun Mathias Skrevet 27. november 2006 #9 Del Skrevet 27. november 2006 Hei igjen! Det er en stund siden sist nå. Tiden går SÅ fort og sjefen i huset har store mamma-behov pga en mage som har vært i ulage. Vi har begynt med DrBrown's kolikkflasker og det er en drøm i forhold! Så nå kan faktisk Audun Mathias slå seg litt mer til ro helt alene, noe jeg setter mye pris på. Men siden han har hatt så mye vondt og krevd så mye nærkontakt så tror han fortsatt at det skal være slik. Jobber med det. Tonis: I Bussedalen på den Banda... ett eller annet har de pumper. Jeg har kjøpt en som man kan pumpe begge puppene med samtidig. Sparer masse tid på det! Og er veldig fornøyd. Den suer godt! Den er også fin å reise med, tar strøm og batteri! Nå roper sjefen. Vi snakkes! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7247339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til en, to, tre Skrevet 27. november 2006 #10 Del Skrevet 27. november 2006 Au-au!!!!! to pupper på en og samme tid!?? Lånte ei brystpumpe av naboen sist, ei elektrisk (aner ikke hvillket merke), og skulle pumpe meg.... ha-ha! Hadde glemt å stille den ned fra 3 til 1 og satte den på. Den saug seg fast med et "svupp" med brystvorten på skjeiven og jeg holdt på å DØ!!!! Fikk totalt panikk og fant ikke av-knappen. Kan le nå, men du verden så vondt det var! Babysvømming; babyene må ha bade-bleier på seg (fåes kjøpt i butikken eller apotek). De blir nok ikke blid hvis det blir brune renner i badevannet Ha-ha! Så har jeg blingsa på datoene for når mamma kommer og når treffet skal være.. Tenker det er et tidlig stadie av ammetåke (noe jeg hadde sist).. Mamma kommmer da i morra selvfølgelig og da tror jeg at jeg står over treffet på onsdag. Hvis jeg fremdeles er på to føtter tenker jeg det blir by-tur med mamma og innkjøp av de to siste julegavene på onsdag! Jippi! Ferdig med det!!!!! Så får jeg heller komme på neste treff MED baby tenker jeg.. Ha et fint treff på onsdag og kos dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7249923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmesmurf Skrevet 27. november 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 27. november 2006 Hei og hopp! Nå er jeg her igjen! Badebleier, ja, det var lurt! Hm! Hehehehe.... Forresten, dere, babysang ble nevnt, var det deg, Tonis? Det er jeg interessert i! Er det mulig å komme på en prøvetime, tro, og senere betale? Har du ringt kulturskolen? Jeg kan jo ringe imorgen selv, jeg har tenkt på det lenge, jeg er bare litt treig. Tenkte også at jeg kanskje skulle høre om det var noe babysang etter jul også, altså tilsvarende opplegg. Men jeg vet ikke egentlig om dette med alder har mest å si? Simone elsker sang og musikk allerede, da har hun og jeg verdens beste blikkontakt, og hun prøver å synge med; det er det festligste av alt for min del! Jeg vet jo også at blikkontakt og kroppsspråket +++ er kjempeviktig i forhold til å utvikle språket! ....Jeg kan begynne på en tale nå, om hvor bra det er med sang, musikk og lek i forhold til kommunikasjons -og språkutvikling, så pass dere! Hehehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7257972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørg og Audun Mathias Skrevet 28. november 2006 #12 Del Skrevet 28. november 2006 Hei igjen! Angående pumpe: Jeg har ikke prøvd å begynne rett på noe sterkere enn "min". Det står jo til og med i bruksanvisningen at man skal begynne på "min" hver gang. Men ellers syns jeg ikke det er noe vondt å pumpe, heller behagelig! Og mens vi snakker om pumping... Må ned å pumpe meg nå. Det er litt vått nå. AM fikk litt pupp kl 7. Han sov fra 2330 til 0630 i dag! Men da reiv jeg av dyna for det var noen rare lyder, dempa klynk. Han har ålt seg nedover i natt så han lå med hodet under dyna! Vi har tidligere sett antydninger til åling og har derfor lagt pute i beinenden og da har det gått kjempe fint. Til i natt når han har klart å få beina opp på puta. Vi må nok legge puta under madrassen slik at madrassen blir som en vegg. Men jeg fikk meg en støkk og klarte ikke sove etterpå. Ble bare liggende å høre og opp for å sjekke. SKUMMELT! Noen som har andre gode råd så tar jeg imot med takk! Må nok stille vekkerklokka i natt slik at jeg hele tiden kan sjekke og dra ham opp hvis det trengs! Anette: jeg regner med at jeg kommer en tur innom på treff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7260677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til en, to, tre Skrevet 28. november 2006 #13 Del Skrevet 28. november 2006 Hei! Her finner dere alt dere trenger å vite om baby-sang, når nye kurs begynner, hvilket klokkeslett og søknads-skjema. Når man søker er det morsomt å få bekreftelse i posten på at deres barn er elev ved kulturskolen og må møte forberedt til time, thi-hi. http://kulturskolen.kongsberg.kommune.no/article/archive/66/ Gry Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7263297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonis* Skrevet 28. november 2006 #14 Del Skrevet 28. november 2006 Takk for mange gode råd om pumper!! Blir vel til at jeg kjøper en slik Medela pumpe - elektrisk. Har fått nok av det manuelle opplegget... Hauck: Åling har vi også hatt her i huset. Var en periode at han ålte seg nedover i bagen(han sover alltid i bagen) og havnet under dyna. Kjempeskummelt synes vi også. Men vi fant ut et enkelt triks som funka for oss: Siden Torbjørn ligger på lammeskinn, fant vi ut at han skled nedover når han lå "medhårs" på skinnet. Når vi snudde skinnet den andre veien, skled han ikke ned lenger - aka seg heller opp i enden av bagen, og det er jo greit. Men hvis han ligger på vanlig laken er jeg sannlig ikke sikker på hva man skal gjøre. Det er i hvert fall utrolig stressende å tenke på at han kan havne under dyna. Tror ikke det er så veldig farlig - vi snakka med legen om det på seksukers-kontrollen - og han mente at det skulle veldig mye til for at det var noen fare på ferde... Det Torbjørn har begynt med i det siste er at han gnukker seg så mye fram og tilbake i bagen at han greier å få gulpekluten, som ligger under hodet hans da vi legger han, over ansiktet... Hvordan han greier det, er ikke godt å si! Sangsmurf: Prøvde å ringe kulturskolen nå ang sangkurs, men ingen som svarte... kan vel tenke meg at de starter med lignende kurs over jul en gang også, men jeg er litt keen nå merker jeg? Kan vi prates nærmere om. Tonis PS Anette: Var sjuk i går, men i dag er jeg nesten helt frisk så jeg regner med at jeg kommer i morgen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7263575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Septemberstjerna og Martine Skrevet 28. november 2006 #15 Del Skrevet 28. november 2006 Hei på dere! Ang dyne over hodet: Vet ikke om det er et godt råd, men vi har dyna på tvers over henne. Altså den smaleste delen av dyna går fra beina hennes og opp til skuldrene. Men hun er ikke av den "ålete" typen enda, så jeg vet ikke om det funker da. I natt har vært den verste natta ever!! Jeg hadde så vondt av henne, hun hadde skikkelig vondt i magen. Og ble i tillegg overtrøtt etterhvert. Skreik mer eller mindre fra halv tre til halv fem i natt. ingenting hjalp, hun var utrøstelig! Prøvde alt vi kunne komme på, sang, kos, stryke på magen, pupp (ville ikke ha!), varmt bad, trille i vogna, ligge i senga vår, uten at det hjalp. Det var nesten så jeg ringte legevakta .. Jeg spiste litt surkål til middagen på søndag, lurer på om det er det hun reagerte på. Uff, skal ikke spise det mer ihvertfall!! Sees!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7265768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*mmn* Skrevet 28. november 2006 #16 Del Skrevet 28. november 2006 hei hei! Huff, anette, det hørtes slitsomt ut! Men det kan n ok være den surkålen hun reagerte på ja... Ang dyne over hodet: Emma åler seg ikke ned i senga, men oppover! Så hun ender heller med å stange i hodegjerdet! Men dyna holder vi på plass med dyneklyper! Dvs at jeg fester den i fotenden, og på den ene siden( inn mot veggen). Den ytterste er altså fri, slik at hun kan sparke vekk dyna... Og det gjør hun ganske ofte...Et annet alternativ er å bruke slike nattposer, da! Da kommer de liksom ingen vei! Noen synes også det er behagelig å ligge spent fast slik, fordi det kan minne om når de lå inni magen... (trang plass....) Ang treff i morgen Anette: Jeg håper vi kommer, Ida var syk i går Mandag kveld) med oppkast...Men har vært frisk i hele dag, og håper det holder seg! Og at ikke jeg og Emma blir syke... Jeg kommer nok ikke til å komme akkuratt, blir nok noe forsinket i morgen..Ida er ferdig kvart på ett, og så må jeg finne på en løsning med henne...evt levere henne hos naboen e.l... finner ut av det på et vis! Men da vet du altså at jeg ikke kan klare å komme akkuratt, men litt senere.. ok? Og om jeg ikke skulle komme allikevel (pga sykdom e.l.) så ringer jeg oggir beskjed! Så i utg. pkt kan du regne med meg! Og Emma...;-) Ha en fin fin kveld alle sammen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7270842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 29. november 2006 #17 Del Skrevet 29. november 2006 tittei!! Har bare fått skummet meg gjennom noen av svarene her, men jeg er ihvertfall helt klar for å leie. Det pleier å være veldigpopulært så det spørs bare om det finnes noen ledige timer... Ville helst gjort det på kvelden så Øystein fikk være med. De bør ikke mindre enn 10 uker så etter jul passer ihvertfall fint for vår del. Man får kjøpt badetruser i hallen der til en billig penge, ellers ser jeg at flere og flere bruker disse badebleiene. Det er veldig sjelden de bæsjer i vann men gjør de det tømmer de bassenget. Bassenget er forøvrig supert synes jeg- deilig og varmt. Har vært der masse med Kine. det er åpent for alle tirsdag og fredag fra halv ett til tre. Prøver å komme meg på trff idag men er litt usikker siden jegh ar en avtale kl to. Når det gjelder pumper: Jegh ar brukt Avent sin og synes den fungerer fint, men om man skal ha elektrisk eller manuell kommer jo litt an på behovet.... De manuelle er jo veldig greie når man har behov for å pumpe når man er ute av huset..... Tjallabais- nå skal jeg hoppe i dusjen mens vesla fremdeles sover. Spvnet halv elleve inatt og fikk mat klokka sju!!og nå sover hun igjen...zzzz Anita Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7222507-bading-p%C3%A5-skinnaarberga/#findComment-7275076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå