Gjest parktant/dagmamma Skrevet 24. november 2006 #1 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg ønsker å jobbe med barn, men har ingen pedagogisk utdannelse. Jeg ønsker å jobbe selvstendig, så i første omgang vil jeg ikke bli ansatt i en barnehage.Jeg har mulighet til å få leie en nedlagt barnepark og drive den. Har noen her inne noen tips om hvordan jeg går frem for å få til dette i ordnede former? Hvilke instanser må jeg kontakte osv? Trengs det veiledning av førskolelærer på lik linje som i familiebarnehage? Hvis jeg bestemmer meg for dette kommer jeg i tillegg til å ha dagbarn før og etter parkens åpningstid. Hvordan går jeg i så fall frem for å bli godkjent som dagmamma for fler enn 3 barn? Er det i det hele tatt opprettet en instans som jobber med denne kontrollen? Jeg ønsker at alt skal gå for seg i ordnede former. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trine95 Skrevet 25. november 2006 #2 Del Skrevet 25. november 2006 usikker på det med barnepark. Men jeg har jobbet som dagmamma i mange år (lovlig og skattebetalene.) Det er ikke satt regler for dagmamma på samme måte som barnehager. Og jeg hadde 3-4 barn om dagen (noen ganger 5 men det var bare på de dagene jeg hadde samboern hjemme og han hjalp til med allt.), Men selv om det ikke er regler for hvor mange barn man kan ha, så ville jeg aldri anbefalle å ha mer. du har tross allt ansvar for disse barnene. Du bør også vite at det er veldig slitsomt å jobbe som dagmamma for så mange barn, det er mye som skal passet opp. Selv om det er en hyggelig jobb er det mye ansvar å mye som hele tiden skal følges opp. Det er viktig at man ikke tar på seg mer en man kan klare. Karnsje det hadde vært lurt å enten konsentrere seg om å være dagmamma eller drive barnepark først. Sånn at du vet du trives med den ene tingen og mestrer det før du begynner på nytt. Når du jobber på denne måten er det tross allt ikke bare deg det går utover hvis du velger å gi deg. Men også alle familiene du har barn fra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/#findComment-7225136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest parktante/dagmamma Skrevet 25. november 2006 #3 Del Skrevet 25. november 2006 Hei! Ja, jeg tenkte å begynne med parken og så få dagbarn via den eller vise versa. Jeg har jobbet som dagmamma før, men da var det ikke noe snakk om at man trengte godkjenning for å ha tre barn eller flere (så lenge man skattet var det lovlig virksomhet): Men nå har jo barneombudet gått ut med at de ønsker sikkerhetsgodkjenning av dagmammaer og jeg lurte på om noen vet mer om dette er satt ut i praksis eller ikke. Og hvordan jeg skal gå fram for å bli godkjent? Hvilken instans har ansvaret for å gjøre dette? Jeg synes personlig at det er opp til foreldrene å godkjenne meg i forhold til om de synes mitt tilbud er bra nok for sine barn, men, men... Hvis jeg av en eller annen grunn ikke blir å leie parken, kommer jeg til å ha dagbarn, og da kommer jeg til å slå meg sammen med en annen dagpappa så tilsammen vil vi nok ha opptil 6 barn. Jeg skal ikke ha så mange alene, det er jo galskap;-) Får vel ta en telefon eller tre til uka, så finner jeg vel ut av det;-) Men flere innspill mottas gjerne! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/#findComment-7225395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. november 2006 #4 Del Skrevet 25. november 2006 Ring kommunen. Der får du de svarene du trenger. Vet at parken her i byen ikke har noen med pedagogisk utdannelse. De er to ansatte på ca 20 barn. Ute hele tiden, bortsett fra 30 min matpause inne. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/#findComment-7225456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phantom´ Skrevet 26. november 2006 #5 Del Skrevet 26. november 2006 Hei. Jeg sitter som styreleder i en barnepark, så jeg kan svare deg på noe. Du trenger ingen pedagogisk bakgrunn for å drive park. MEN det som er viktig før du går i gang er å vite at barnegrunnlaget er til stede. Mange parker som sliter med å få fylt opp plassene nå. Barna skal i utgangspunktet være fylt 2 år for å få plass i park. Dette har noe med forsikringer etc å gjøre. Og nå er det jo sånn at de aller fleste toåringer får tilbud om plass i barnehage. Det er mulig å søke dispensasjon fra alderskravet. Noen kommuner bla. oslo aksepterer barn ned til 18 mnd. I tillegg er det nødvendig å ansette en person til. Du kan i praksis ikke drive en park alene. Enten må du ansette en person eller foreldrene må ansettes som rullerende gratisarbeidene. Har du 8-9 barn i parken kan du jo ikke bare gå fra de andre når du skal skifte bleier.For at en park skal gå rundt økonomisk må det være minst 15 barn i parken. Det er først når man har så mange barn at man får full kommunal støtte. Da må man i tillegg berege en foreldrebetaling på ca 1700,- Denne prisen regnes utifra at man får låne lokaler gratis, men må dekke strøm, telefon etc. Jeg for min del tror det blir pes å både ha ansvar for parken og i tillegg ha dagmammabarn. Det krever jo en del tilrettelegging ordning før og etter med parken også. Antar at det i så fall er du selv som skal vaske i lokelene etter stengetid? Hva tenker du gjøre med dagmammabarna i den tiden? Om du lurer på mer er det bare å spørre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/#findComment-7240549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phantom´ Skrevet 28. november 2006 #6 Del Skrevet 28. november 2006 Det er forøvrig barnehagekontoret i kommunen som er ansvarlig instans. Det er de man skal søke til, og de som er kontrollorgan. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7219758-godkjenning-av-dagmamma-tillatelse-til-drift-av-barnepark/#findComment-7266503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå