Gå til innhold

Jeg er så dritt lei av å høre at graviditet ikke er en sykdom!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg VET jo det, men hallo!!! Jeg er i 7 svangerskapsuke. Jeg er konstant kvalm, går med stangende "væske" i halsen hele tiden, jeg er trøtt, jeg jobber 100 % for en sjef som ikke har noen forståelse for noe, jeg er bare vikar... vet ikkehva som skjer etter jul.. Jeg har en datter på 2 år som krever sitt, jeg er konstant trøtt og sliten, jeg .... Jeg har bare lyst til å GI OPP.

 

Jeg er så sliten, klarer ikke glede meg og svangerskapet. Jeg tror det er "defor"... Jeg klarer ikke hente meg inn!!! Dette her er jo nesten bare et helvete!! Dårlig samvittighet for mannen min som jeg ikke orker å vise "interesse for", sårlig samvittighet for tulla siden jeg er så trøtt :( og kjempedårlig samvittighet for det lille frøet i magen som får overført alle stress symptomene mine og har en mamma som ikke er overlykkelig over å bli gravid, SELV om det var det hun ville mest av alt liksom... :(

 

Nei... tårene er der så og si nesten hele tiden :(

 

Kunne ønske jeg bare ga faen i alt og holdt meg hjemme til jeg følte ting var "på plass" igjen... Men... nå gir jeg alt til mann, barn, jobb... og så føler jeg at jeg gir faen i det lille nurket inne i meg :(

 

dette går ikke bra :(

 

 

fortvilet " tøysejente "

 

Jeg føler meg SYK....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det høres ikke bra ut. Å være gravid er jo en tilstand som kan innebære mye. Du har jo fått kvoten din og vel så det.

Har du noen mulighet til å sykmelde deg til du får igjen noen krefter? Har du noen å snakke med om hvordan du har det? Du har vel et behov for å få litt råd og veiledning om hvordan du skal komme deg gjennom denne perioden?

 

Trøsteklemmer fra meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at graviditet ikke er en sykdom glemmer alt det plagsomme en graviditet fører med seg.

 

Noen klarer å jobbe hele svangerskapet og har det helt topp, noen har det fælt hele tida, de fleste er vel et sted midt i mellom.

 

Selv om du er vikar kan du få sykemelding, de virker som om du kanskje trenger det nå?

 

Og ikke prøv å være perfekt husmor oppi alt dette. La hybelkaninene leve sitt eget liv og klesvasken hope seg opp.

 

Første gang jeg var gravid var jeg fokusert på det hele tida, nå nå rjeg har en fra før har jeg ikke samme mulighet eller behov for det. Tror det er vanlig jeg.

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt...

 

- du har en mann

- du har en jobb

- du har ei datter

 

...og nå er du i tillegg gravid på nytt - aner du hvor heldig du er? Har du tenkt på hvor mange som gjerne skulle vært i din situasjon? Ensomme mennesker, barnløse, arbeidsledige osv?!!

 

Nei - du må bare ta deg sammen! Gaviditet er INGEN sykdom, og du har valgt det selv. Kan jo ikke akkurat si det samme om de som har f.eks. har kreft, ikke sant? Håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo du anonym.... Er det ikke viktig for fosteret at mor har det bra da?? Tenk litt før du buser ut med de meningene dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars deg "tøysejente"!

 

Forstår så godt hvordan du har det. Det er tredje gang jeg er gravid. Tidligere hadde jeg den holdningen om at "en er ikke syk når en er gravid".

 

Vel, i mine to første sangerskap var jeg ikke syk, ikke kvalm eller dårlig på noen måte. Nå har jeg vært igjennom noen uker med kvalme og ekstrem tretthet samtidig som jeg arbeider 100 % og har hus, mann og barn.

 

Har følt meg utslitt og til tider har tårene sildret. Heldigvis har jeg en fantastisk mann som stiller opp og viser omsorg. Måtte også ta meg fri fra jobb, leverte egenmelding, for å ta meg inn.

 

Nei, graviditet er ingen sykdom, men symtomene på graviditet kan være sterkere enn en tøff influensa og vare over mange uker!

 

Prøv å ta hensyn til deg selv, selv om det kan være vanskelig. Og ikke bry deg om kommentaret fra folk som ikke har opplevd det samme som deg!

 

Trøsteklem til "tøysejente"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg bare måtte svare på inlegget ditt. jeg tror nok at mange tror at graviditet ikke er noen sykdom men det er vel de som har gått strålende gjennom svangerskapene sine!! jeg venter nr 2. med nr 1 var jeg mye dårli men jobbet full til 6 mnd. Men så kom svangerskap nr 2. jeg har spydd av meg ti kg og har vært ute 2 ganger siden august. det var de to gangene jeg prøvde å komme meg i jobb og havnet på sykehus etterpå!! nå har jeg "tvangssykemelding" ut året. og det er fordi man kan i noen tilfeller bli veldig dårlig i gravididteten. nå er jeg i uke 22 og klarer meg sånn passe når jeg ligger det meste av dagen. å ja noen har også sagt til meg at gravididtet ikke er sykdom-men man kan likesågodt stryke med av det! hjemme har jeg en en treåring og en mann som er ukependler.noen ganger må man ta hensyn til kroppen sin. og som en sa til meg; hva er vel noen måneder med sykemelding!? du har jo 30 år igjen i arbeidslivet.

til deg med innlegget:

få deg i det minste en halv sykemelding noen uker. det kan jo hende at kvalmen gir seg. selv må jeg regne med å spy meg gjennom svangerskapet.

 

og ikke bry deg om alle de som absoluttt skal fortelle deg at du ikke er syk!! at man kan bli syk kan jeg skrive under på. følte meg ikke særlig frisk da jeg lå på sykehuset med "mat" i armen og beskjed om at nå får du sykemelding ut året!!!

 

lykke til med deg. håper dette var noen trøstens ord!!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Joda du frekke anonym, jeg har mye og glede meg over... Men kvalmen setter en liten stopper for energi og dermed går det ut over det meste.

 

Jeg tør ikke sykemelde meg.... Jeg er bare vikar frem til jul, og jeg er redd jeg ikke skal få mere jobbing etterpå hvis jeg sykemelder meg.

Jeg vil jo gjerne ha 3 mnd til i jobb så jeg kan få fylt opp 6 av de 10 siste mnd i så jeg får permisjonspenger...

Uff... dette er et helsikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du..:)

må si at også jeg føler med deg... jeg selv er nygift, har verdens flotteste og snilleste mann som stiller opp for meg, har ingen barn- og FÅR sykemelding , og har en sjef som forstår:)

 

kunne vel egentlig ikke hatt det bedre.. men når sant skal sies- så har jeg hatt det beintøft i det siste. jeg er veldig "pleietrengende" dårlig, ensom og syk. har tusenvis av tanker i hodet mitt som jeg blir veldig sliten av!

 

Selvfølgelig er jeg klar over at jeg er heldig som har en mann som elsker meg, og at jeg ble gravid så fort osv- men det er jammen meg tøft! håper at ting kommer seg utover- det sies jo at de tre første mnd er verst....

folk som ikke har problemer med helsa- har ikke peil- og iallefall INGEN RETT til å si at graviditet ikke er sykdom!

 

Er man syk pga graviditet- ja da er man vel syk pga sykdom da??!

huff- må si jeg misunner alle som slipper pine.

 

selv om man ikke har følt ting selv, så betyr ikke det at andre ikke har det!

 

håper ting blir bedre for deg... det kommer iallefall noe godt utav det til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være bekymret for rettighetene dine hvis du blir sykemeldt. Blir du sykemeldt nå og ikke for forlenget vikariatet ditt, kan du fortsette å være sykemeldt (må være sammenhengende) helst frem til du går ut i permisjon. da vil grunnlaget for perm.penger være lønnen din. Evt vil du gå fra lønn til dagpenger og da vil jo perm.pengegrunnlaget bli lavere. Sjekk på nav.no der kan du regne ut dette. Ellers anbefaler jeg å ta kontakt med trygdekontoret hvis du lurer mer på dette, for det er komplisert regler...

 

Ellers må jeg være enig med at graviditet ikke er en sykdom. Først og fremst er det en hyggelig begivenhet. Men folk er forskjellige og vi reagerer helt ulikt. Noen går i 9 mnd uten noen som helst plager, mens andre er sengeliggende fra dag 1. Blir litt forbanna på folk som driver og sammenligner med andre ting som ikke er sammenlignbart (ensomhet osv).

 

Føler du deg ikke vel, kontakt legen og få evt en gradert sykemelding (hvis du orker og har lyst å jobbe noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forskjell på å være syk (merk: spy, hangle, svimmel osv.) og å ha en sykdom...

Graviditet er ingen sykdom nei, men man KAN bli syk når man er gravid...

Det er faktisk symptomer på å være gravid...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være gravid er ingen sykdom nei, men mye som følger med graviditeten kan være no skikkelig drit. Husker da jeg var i uke 8 og jobba nattevakter på sykehjem. Klarte ikke lukten av mat i det hele tatt. Så hadde selvfølgelig kveldsvaktene satt igjen julematen (fra julebordet samme dagen) på kjøkkenet til oss nattevaktene. En koselig tanke =) Problemet var at det var min jobb å kaste denne maten da vakta var over. Jeg sto der og kasta mat og kasta opp om en annenm Huff jeg var så sinnsykt dårlig. Og så trøtt at jeg duppa flere ganger de nettene jeg jobbet. Gikk til min arb giver og fortalte dette og sa at jeg ikke klarte å jobbe om natta mer. Hun hadde full forståelse for det. De første ukene var jævlige!

Men trøst deg med at det blir da bedre. For de fleste i hvertfall. Jeg hadde ett fantastisk svangerskap. Hadde masse energi og storkosa meg stort sett gjennom hele. Så selv om man har en tøff start betyr det ikke at ikke energien kommer tilbake :)

 

Så de som mener at gravide skal jobbe og slite seg gjennom svangerskapet tross i kvalme, bl og alt det andre... De ANER ikke hva de snakker om!!!!! Enten har de ikke vert gravide, eller så har de ikke hatt så kraftige plager selv.

 

Tenk på deg selv og den lille spiren og se framover. Det blir stort sett alltid bedre bare du runder de første 3 mnd :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er ikke en sykdom, men det er jo ikke noen som sier at ikke svangerskapskvalme er det. Ta vare på deg selv om slapp av så mye du kan. Trøttheten og kvalmen går over og da får du mer overskudd til mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er av de som mener at mange sykmelder seg for raskt og at mange leger er alt for raske til å skrive ut en sykemelding istedenfor å forsøke å finne andre løsninger. Samtidig er det klart at mange får diverse sykdommer under graviditen som det er helt legitimt å bli sykmeldt for. Det bør bare ikke være første utvei synes jeg. Mange har greie og omtenksomme sjefer man kan snakke med og i slike tilfeller bør det prøves ut først (tilrettelegging av arbeid, arbeidstider etc.)

 

Hvis noen tror at ingen utnytter systemet og benytter sjansen til å sykmelde seg når de egentlig ikke har behov for det stikker de hodet i sanden. Det er et problem og de som utnytter systemet på denne måte setter de som faktisk har behov for sykmelding i en vanskelig situasjon.

 

Jeg er kjempeheldig og er i strålende form. Tiltross for dette sier legen på min første kontroll i uke 8 at "du får bare ringe om du er sliten og får behov for en sykemelding". Det er ALT FOR LETTVINT!!! Jeg hadde jo akkurat fortalt hvor bra formen var. Hun kunne da nøyd seg med å bedt meg ta kontakt med henne om formen skulle bli dårligere. For mange føles jo dette nesten som en oppfordring til å sykemelde seg.

 

Til deg som skrev hovedinnlegget; om du har en sjef som ikke vil forstå og ikke vil tilrettelegge arbeidet ditt, snakk med legen og be om en gradert sykemelding eller noe. Om sjefen ikke forstår kan han takke seg selv. Ingen; verken fosteret, du eller sjefen din er tjent med at du sliter deg helt ut!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...