Mandarinmamma Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 Skal man ta jerntilskudd eller skal man ikke? Leser noen steder at man skal ta det etter uke 20, men har også hørt at de ikke anbefaler å ta det lenger, med mindre man må. Noen som vet hva som er rett? Tar dere jern?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Jeg tar ikke. Regner med at legen gir beskjed hvis det er nødvendig. Men jeg vet ikke om du bør gjøre det. spør legen på neste kontroll, evt ring ned å hør hvis det er veldig til
BensMor Skrevet 24. november 2006 #3 Skrevet 24. november 2006 Jeg var hos jordmor for et par dager siden og fortalte henne blant annet at jeg tok Hemofer. Da ble hun litt overrasket og spurte om jeg hadde fått beskjed om å ta det. Det har jeg ikke, og da sa hun at da burde jeg slutte å ta jern. Så ga hun meg en brosjyre som heter "Er du gravid?" fra Sosial- og helsedirektoratet. Det skulle være nyeste informasjon til gravide (fra 2005). I den står det: "Jern: På den første kontrollen i svangerskapet og i svangerskapsuke 28 får du tilbud om å måle blodprosenten, eller Hb-konsentrasjonen, for å vurdere om du har jernmangel. Du skal bare ta jerntilskudd når blodprøver har vist at du har jernmangel." Så får vi stole på det, da. Jeg har grei blodprosent, men ganske så lave jernlagre, men har ikke fått beskjed om å ta jern.
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 ferritin-nivået blir målt på første kontroll,er denne mellom 20-60,skal du ta jerntilskudd fra uke 20. Er den under 20,begynner du med jerntilskudd med en gang. Legen bestemmer hvilken type jern, og hvor mye du skal ta. Ikke ta jern hvis det ikke er påvist ved blodprøve at du mangler jern i kroppen. jern er et giftstoff,og kan skade hvis man får for mye av det. Små barn kan bli alvorlig syke av kun 3-4 jerntabletter.
Mandarinmamma Skrevet 24. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2006 Takk for svar! Det var egentlig det jeg trodde, at man før ble anbefalt å ta jern, men at de nå har gått bort fra det!
Xenaen Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 Så lenge ikke legen har gitt beskjed om at du skal ta tilskudd skal du ikke ta dette. Jeg gikk til ei jordmor som fulgte dette nye - med at det ikke er så nøye. Hun målte ikke Hb hver gang, (likte ikke å stikke) så etter et par måneder målte hun, og da hadde jeg nede i åtte. Da måtte jeg på en skikkelig hestekur, og det var ikke noe særlig. Jeg kommer til å insistere på at de følger med på hben min, for noe sånn vil jeg ikke ha flere ganger. Hard mage, som følge av den h...sikes jernen. Au. Nettopp fått normal mage igjen..
*orginalt* Skrevet 25. november 2006 #7 Skrevet 25. november 2006 Etter første kontroll hos lege fikk jeg bekjed at jeg skulle begynne med jerntilskudd etter uke 20 pga mangel. Det jeg ikke fikk beskjed om var hvor stor dose jeg skulle ta. Var på apoteket for å kjøpe i dag og da fantes det visst 2 typer. En mindre dose og en større dose. Vet ikke helt hva jeg skal ha. Må høre med legen min igjen. De på apoteket sa at leger ofte var litt vage på dette. Skulle gjerne fått en litt mer spesifikk beskjed om hvilken type tillskudd jeg trenger.
ks23 med William og Lucas Skrevet 25. november 2006 #8 Skrevet 25. november 2006 Om du har nok jern i kroppen..Er det ikke bra og ta for mye jern.. Jeg har tatt jern i savngerskapet til nå men har sluttet, da legen sa jeg hadde ett bra nivå nå!! Og glad til også for det da jeg ble ganske hard i magen av de jern-tablettene..Uff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå