~ms_freia~ Skrevet 24. november 2006 #1 Skrevet 24. november 2006 Noen som fikk me sæ på nyhetan (trur dt va tv2) om at de i Danmark tar abort når de får vite at ongen har downs? Korsn går dt an å ta livet av noe sånt? Selvom en onge har en sykdom eller no sånt så e dt ikkje no grunn te å måtte ta livet av den bare fordi den har en sånn sykdom, de har like mye rett te å lev som alle andre! E tante te ei me downs, ho e ei nydeli jente, me både gode og dårlige sia som så mange andre. Men ho har ett hjerte av gull og finnes ikkje ondsinna, ho e veldi veldi gla i onkelen sin (samboern min) og send han av og te ei sms melding om at han e verdens beste onkel og at ho savna han:) Man må kunne sett sæ i den situasjonen uansett og ikje bare ta livet av den fordi man ikkje orka tanken på at man mest sannsynli må ta vare på den restn av livet...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Har du tenkt på at det kanskje ikke er bare for sin egen del de gjør det? Det er sikkert ikke lett å leve med et handicap... Og de ønsker kanskje ikke et slikt liv for barnet sitt...
~ms_freia~ Skrevet 24. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2006 sir ikkje dt...men ville du tatt livet av ongen din når du va nesten 6 mnd på vei...hadde aldri æ gjort
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 Det kan jeg faktisk ikke svare på, for jeg har aldri måttet ta et slikt valg. Og jeg vet ikke hvordan en slik beskjed ville påvirket meg. Håper jeg slipper å finne det ut. Men 6 mnd var jo å være litt vel langt på vei da... Vet ikke om jeg ville gjort det hvis det var downs, kanskje ved alvorligere funksjonshemninger.
~ms_freia~ Skrevet 24. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2006 dr ska æ vær enig me dæ...hadde dt vært hjerneskade eller no så alvorli så bi det no anna...men i dette tilfellet så e dt snakk om downs..
lillebøllaspringmadrass Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 jeg synes ikke man skal dømme noen for deres valg når det gjelder abort.. det er så vidt jeg vet, foreldre i norge som velger abort om det påvises downs og.. om ikke så seint som i detta tilfellet.. jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde fått en sånn beskjed... klarer ikke engang sette meg inn i den situsjonen for å prøve å finne ut av valget mitt...men uansett hva andre velger er vel det deres valg. ikke alle familier har muligheter til å tilby et barn med downs et verdig liv. for det krever masse av foreldrene og deres kapasitet. selv om vi bor i norge må man kjempe for allt man har rett på.. og det er ikke bare lett å ha barn med fungsjonshemming. hadde jeg fått beskjed om det var et barn med downs hadde jeg hvertfall prøvd å finne ut det jeg kunne om tilstanden og prøve å møte foreldre med barn med downs.. mer enn det kan jeg ikke si på forhånd... flott å høre at tantebarnet ditt har et flott liv med downs:) å ha en fungsjonshemming er ikke likestillt med et mindre bra liv, men ikke alle er så heldige som tantebarnet ditt.. uheldigvis:/ jeg forsvarer ikke abort, for det er noe jeg mest sansynligvis ikke ville gjort, men jeg vil bare si at andre må få lov å velge det og.. om det er det beste for barnet og familien det ville bli født inn i.
Gjest Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 Jeg kjenner en gutt med downs, og han er verdens nydeligeste menneske. Alltid blid og smilende. Jeg tror at mennesker med slike "milde" handicap, ofte er lykkeligere enn oss "normale". Jeg hadde nok følt behov for mer oppfølging og hjelp fra utsiden om je hadde fått et barn med downs, men det hadde ikke falt meg inn å ta abort (iallfall ikke i 6 mnd)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #8 Skrevet 24. november 2006 Heldigvis har barn med funksjonshemminger de samme rettigheter som andre, i Norge, og det finnes interesseorganisasjoner hvor en kan møte andre som har de samme tingene å stri med - enten en er foreldre eller har Downs sjøl. Det er ille at noen tar livet av barnet sitt "bare" pga.Downs!!! I Norge skjer det som regel i uke 24. Det er den samme uken som de kan redde fortidligfødte ......
Gjest Skrevet 24. november 2006 #9 Skrevet 24. november 2006 Tror jeg hadde blitt sjokkert og litt lei meg om je gfikk vite at barnet inni meg har Downs. Men jeg tror ikke jeg ville valgt abort for det. Må ta det som kommer!
lillebøllaspringmadrass Skrevet 24. november 2006 #10 Skrevet 24. november 2006 ja, selv om fungsjonshemma i norge har samme rettigheter som andre i norge, fungerer det desverre ikke sånn automatisk.. foreldrene må kjempe og jobbe for det barna dems har krav på i mange tilfeller da det sjelden er noen som setter seg ned med foreldrene og sier, "nå sørger jeg for at barnet ditt får det som h*n har krav på" men seff,. jeg sier ikke det er grunn til abort. men man skal ikke halshugge de som velger det.. det er dems valg.. og et tøft valg å ta.
Gjest Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Downs syndrom er jo så mangt da. Og deri ligger mye av vanskeligheten. Det følger ofte med en rekke andre handikapp når et barn har downs og man snakker vel også om grader av dette. Det innebærer at et barn med Downs kan være svært tungt handikappet. For meg er ikke det et selvsagt valg. Vet ikke hvordan jeg hadde reagert jeg. Er vanskelig nok å strekke til i alle livets roller allerede om man ikke skulle ta seg av et barn med tung handikap. Jeg bare håper og ber om at dette er et valg jeg aldri vil bli stilt ovenfor.
Xenaen Skrevet 24. november 2006 #12 Skrevet 24. november 2006 Skjønner litt begge deler her! Og i alle fall at man tar ikke seinabort på et halvt år gammelt foster. Men det er forskjell på barn med downs, tro meg. Det finnes barn med downs som må bo på institusjon fordi foreldrene ikke klarer med dem. En kan vel si at barn med downs er enda mer forskjellig fra hverandre enn det vi er. Og tilleggsvansker er vanlig. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg fikk beskjed om at jeg venta en unge med downs. Det ville nok bli en sorg og forferdelig vanskelig, trur jeg. Jeg er spesialpedagog, så på en måte er jeg utdanna til det - men jeg er på ingen måte klar for det! Håper ikke at jeg provoserer noen, jeg er bare oppriktig og ærlig!
carmen221 Skrevet 24. november 2006 #13 Skrevet 24. november 2006 syns nå du er veldig tøff til å si på forhånd på hva du aldri hadde gjort,tror ingen klarer å sette seg inn i den sitvasjonen og da er det jævelig vanskelig å si hva en ville gjort eller ikke..
Alle gode ting er tre =o) Skrevet 24. november 2006 #14 Skrevet 24. november 2006 Jeg har jobbet på gynekologisk avdeling og dermed vært borti flere som har fått påvist foster med Downs og som velger å ta abort. Det er en tøff avgjørelse å ta, og selvfølgelig en stor sorg. Jeg synes folk må få velge selv om de vil beholde eller ikke.....Det er greit å sitte på sidelinjen å si det ene eller det andre, men jeg tror ikke noen kan sette seg inn i situasjonen uten å være der selv.....
MES81 Skrevet 24. november 2006 #15 Skrevet 24. november 2006 I Norge kan vi velge å ta bort friske fostre, men ikke om de har påvist handicap... det er jo et paradoks, selv jeg ikke er tilhenger av et "perfekt" samfunn.
Gjest Skrevet 24. november 2006 #16 Skrevet 24. november 2006 Jeg hadde nå ihvertfall vurdert abort. Men så er vel kanskje jeg mer kaldhjerta da.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 25. november 2006 #17 Skrevet 25. november 2006 nei, synes ikke du er mer kaldhjerta.. om jg hadde fått den beskjeden hadde det vært med til vurdering tror jeg.. jeg vet ikke.. klarer rett og slett ikke å sette meg inn i en så vanskelig situasjon.. godt å se det er flere her som føler det sånn... trodde en stund jeg var alene med den meninga. men jeg håper og ber om at vi slipper å tenke noe på det spørsmålet..
moccan Skrevet 25. november 2006 #18 Skrevet 25. november 2006 Du kan gjøre det samme i Norge. Jeg har fått tilbudet. Jeg lurte på om jeg kunne få fostersvannsprøven, men det kunne jeg ikke pga alderen og ikke i faregruppen for downs. Grunnen til at jeg lurte på det var at jeg har to barn fra før av og ikke ønsker et med syndrom. Det ville gå ut over de to første. Har sett det. For min familie ville ikke det vært riktig. Men legen tilbudte meg en blodprøve de sendte til Danmark i uke 15. Hvis det da viste seg å være noe galt tar de faktisk abort i uke 17.......i Norge. Det hadde ikke jeg klart. Men hadde jeg hatt mulighet til å ta prøver tidlig, så hadde jeg gjort det.
moccan Skrevet 25. november 2006 #19 Skrevet 25. november 2006 Har jobbet med barn med down, og det var den herligste jobben jeg har hatt. Men hadde jeg hatt et valg tidlig i svangerskapet om å velge, så hadde jeg tatt abort. Men det måtte vært før 3 mndr. Men det hadde nok vært grusomt. Vanskelig å si når man ikke har opplevd det, men det er slik jeg tror det hadde blitt. Har sett hvordan det har gått utover søsken. Hvordan de har blitt tilsidesatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå