Gå til innhold

fikk svar på celleprøven idag...

Anbefalte innlegg

der stod det at det var forandring i celleutvikling, og at jeg måtte komme tilbake til kontroll om ca 6 måneder...

ble litt uroli jeg nå..

syns dere je gskal fortelle sambo om dette, eller syns dere at jeg skal la være å uroe han å satse på at d går finT??

Fortsetter under...

ok=) takk

jeg håper bare at det ikke utvikler seg...

jeg ble helt sjokkert jg når jeg leste det..tok som en selvfølge at alt skulle være normalt...å ikke noe antydning til noe som kan utvikle seg til kreft

kansje man må begynne å verdsette livet sitt litt mer enn man gjør enkelte gange...

=)

uansett...kan dette gjøre noe med at det kan bli vanskeligere å bli gravid??

mamma fortalte meg at hvis det utviklet seg måtte man skjære av litt av tappen, og da kunne sjansene for å miste barnet bli ganske mye større...

men kan celleforandring gjøre d vanskeligere å bli gravid??

Ikke nødvendigvis..... Mamma'n min har fått påvist celleforandringer to ganger før....Blei gravid etter dette, og det gikk greit! :) Ho hadde litt trøbbel med blødning i 12. uke, men gikk bra....

Celleforandringer er jo ikke nødvendigvis kreft vettu... Heldigvis!

Det du kan gjøre, hvis du i det hele tatt må skjære det bort, er jo å si ifra til legen når du blir gravid..... Du kan da bli sykemeldt så du kan ta det helt med ro, og om det trengs, så kan de faktisk "knyte" en tråd rundt livmunnen din...... Vet ikke helt hvordan dette foregår, for mamma slapp dette.....

Ikke vanskligere å bli gravid per se tror jeg, men om det forandrer seg mer kommer de til å utføre en conisasjon: de skjærer ut en liten kjegleformet bit av livmortappen din. Men, dette utføres etter endt svangerskap.

Vet legen din at du vil bli gravid? Jeg er ikke helt sikker på om hormonene under svangerskapet kan fremskynde celleforandringer... Si uansett ifra til legen din, så får du svar! :)

Annonse

Hei du :)

Dette er ikkeno å bekymre seg for. Var og fikk fjerna sånne celleforandringer selv for et års tid siden, med laser (? konisering kalte de det). Det skal ikke gi noen som helst problemer med å bli gravid, men det er en mulighet for at det øker sjansen for tidlig fødsel. Kanskje. (De er ikke sikre på det, altså)

Og selv om man har celleforandringer er det ikke slik at man får kreft heller, så du er ikke syk eller noe. Det er mer snakk om at celleforandringer KAN føre til kreft hos noen, ettet mange mange år...

Syns det er ganske fint at de følger opp sånt så nøye, jeg.

Lykke til med prøvinga!

takk for svar alle sammen =)

jeg vet jo at jeg ikke er syk eller noe, og at det ikke trenger å føre til kreft, men sjansene er jo der likevel..

blir jo bekymra når man finner ut slike ting at man må tilbake til kontroll.

og da kreft er utbredt på begge sider av familien gjør d meg ikke mindre bekymringsfull da. og farmoren min døde av nettop dette...

men er ikke sånn kjemperedd for at jeg skal få kreft, men jeg syns liksom bare at det var litt ekkelt...

legen min vet jeg prøver å bli gravid..jeg sa til henne jeg hadde prøvd lenge og lurte på om noe kunne være galt, det var nettop derfor hun ville ta denne prøven??? men hvis det ikke har noe med om jeg blir gravid eller ikke skjønner jeg ikke hvorfor hun tok den??

hun tok også clamydia prøve for ¨jhun mente d kansje kunne være årsak?

men har altså ikke clamydia så da er d jo ikke d heller..

Hei du! Jeg fikk samme beskjed som deg,og i de aller fleste tilfeller går dette tilbake av seg selv. Siden du ikke skal til kontroll før om 6 mnd betyr det at forandringene var helt lette,samme som hos meg. Det er veldig mange som har sånne forandringer,og som oftest trenger det ikke bety noenting,men bør følges opp. Det tar veldig lang tid å utvikle kreft i livmorhalsen,vanligvis år,så derfor skal alle ta en slik celleprøve minst hvert tredje år gjennom det voksne liv(etter fyllte 23,tror jeg)

Det har ingenting å si for fertiliteten,det kan jeg garantere deg(gyn. sa det),og som bevis ble jeg gravid 18 dager etter jeg tok denne prøven(var begynt med utredning for barnløshet),og det etter 20 måneder uten klaff!

Ikke uroe deg,dette er helt normalt! Men en skal selvsagt være nøye med å kontrollere i etterkant,i tilfelle rottefelle!

Lykke til!

Tenkte bare å si i forhold til hvis du må fjerne litt av tappen (conisering) så sa gynekologen min da jeg fikk inngrepet utført for 4-5år siden at det ikke skulle ha noe å si for mulighetene for å bli gravid. Mente også at det ikke skulle ha noe å si for fremtidig svangerskap heller, og for min del så har det ikke det. Har en nydelig jente på 19mnd som jeg gikk 12 dager over termin med :o)

Hadde også sagt det til sambo, sagt at det er vanlig og som regel uproblematisk, mest for din del så du har noen til å støtte deg dersom du føler du trenger det :o)

Heisann!

Jeg fikk påvist celleforandring for ca.3år siden. Var først inne engang på sykehuset for å fjerne litt av tappen. Men det forsvant ikke, så måtte inn engang til(da fikk jeg narkose - pga eg syns det va så vondt), og da forsvant det! Nå går jeg på kontroll 1gang i året.

Det har ingenting å si i forhold til det å bli gravid - i noen tilfeller kan det føre til fortidlig fødsel - men sjeldent!

Du bør si det til samboeren! Ikke bare for han sin del men for din del og! Selv om det e veldig sjelden at det fører til kreft - så e det naturlig at du tenke på det - å da e det viktig med litt støtte!

Lykke til!

Annonse

hei, ser du har fått mange gode svar, så jeg hiver meg på. Jeg fikk påvist celleforandringer for tre år siden, måtte da på sjukehuset ta ultralyd av eggstokker og celleprøve hvert halv år. Den siste prøven tok jeg for et år siden og da var prøvene fine. Det er som de sier her veldig vanlig og ikke farlig i det hele tatt, så lenge en går kontinuerlig og tar ny celleprøve. Masse lykke til med babylaging :)

Hei :-)

Jeg ble faktisk oppdaget første gang da mamma hadde time for GU. Da tok de også celleprøve og fant forandring. Jeg sitter jo her idag og er frisk og rask. Det samme er min lilllebror :-)

Hun har ikke hatt noen problemer med det i ettertid. Dette er jo 26 år siden, og legevitenskapen er jo kommet mye lenger idag. Så bare slapp av du, og ikke ta noen bekymringer på forskudd :-)

Stor klem

• 2 uker senere...

Kjære deg!!

Skjønner så godt hva du går igjennom nå!! Har vært igjennom hele prosessen selv!! Ikke artig i det hele tatt! Fikk påvist celleforandring. Hadde sjekk igjen etter et halvt år. Det var fortsatt der, så de fjernet endel av limortappen. Var livredd for at det skulle innvirke på muligheten for å bli gravid, da vi hadde prøvd i 2 år. Nå sitter jeg her gravid og fornøyd! Ble gravid 4 mnd. etter koniseringen!!!

Stå på! Dette går bra!! Fortell det til mannen din!! Den beste støtten du kan få!

De aller fleste har celleforandringer av en eller annen grad. Og det er helt ufarlig.

Jeg selv har blitt konisert 4 ganger med laser for å fjerne alvorlig grad, altså sin 3 på livmorhalsen.

Når jeg tok min første prøve, fikk jeg beskjed om at celleforandringene mine måtte sjekkes innen 3 mnd med en biopsi. Regner med at du tok utstrykprøve, dvs at de brukte en stor Qtips?

Celleforandringer er helt vanlig. og ikke noe å være redd for. De fleste har det, uten at det er noe å bekymre seg for.

Når det gjelder cerclage og fjerning av deler av livmortappen, så er det ganske mye å ta av, på livmorhalsen ..

Jeg har fjernet nesten 5 gram av min, og det er en del.

Jeg må trolig på med cerclage,fordi jeg har tatt såpass mye.

Ikke vær redd du, om 6 mnd er sikkert dette borte.

Fortell det til mannen din du, så slipper du å tenke på dette alene.

Masse lykke til!

tusen takk for kjempebra svar alle sammen =)

"skrekken" er gått over da...men selvfølgelig ligger d jo uansett i bakhodet at man er redd for å ikke kunne få barn...og jeg syns 8 pp er lenge!!!

er jo redd for at d skal bli enda lenger, og d tror jeg alle vi her inne er redd for...

babylagerprøvere blir ganske syke i hodet:P

jeg kjenner et par, som d er slutt mellom nå da, men hu dama hu hadde prøvd i alle år å bli gravid, me nfikk d aldri til, hun prøvde med hver eneste mann og d var det eneste som stod i hodet på henne var å bli gravid.

når broren til samboen hennes fikk baby, trodde de at hun dama skulle bli kjempeglad" tante" men hun blokkerte alt totalt,

kom ikke på besøk lenger til dem, og skydde ungen ....

sånn vill ikke jeg bli....

Hei babygullz.

Jeg fikk et likt brev som deg for ca 4 uker siden. Itillegg fikk jeg vite at jeg skulle ha klamydia, noe som i etterkant viste seg å være feil. Skrek og gråt til samboeren min som jeg har vært sammen med i 3 år om at han hadde vært utro og greier. Han måtte opp på Volvat for å ta en test, som viste at han ikke hadde det. Jeg hadde også tatt to tester etter at vi ble sammen som var negative, så du kan tenke deg den fredagen var artig-- not. Uansett da, så er det meste sagt om celleforandringer, stort sett er det ikke noe å bekymre seg om. Du skulle ikke tilbake før om 6 mnd? Jeg skulle tilbake om 6 uker jeg, håper ikke det er fordi det er alvorligere.. Lykke til iallefall. dette får nok bra. Godt vi er mange i samme båt ;o)

Jeg har ikke barn fra før av, er i 2 PP og har vært operert for celleforanding to ganger så jeg har hatt mye tanker rundt dette. Faren for at de tar for mye av livmortappen er tilstede. Men for oss som ikke har barn enda så er de utrolig forsiktige. Du kan fortsatt fint bli gravid. Og eventuelle utfordringer kommer sent i svangerskapet og går på om fødselen starter før eller ikke. Hos meg sa overlege på gynekologisk at de ikke kunne se at jeg var operert selv etter to operasjoner, så jeg er superpositiv.

Men jeg vet at det er trist å få beskjeden når man ikke vet så mye om dette. Jeg har selv felt noen tårer. Men dette skal nok gå bra skal du se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...