Gå til innhold

Forskjell på sykemeldingspenger og svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert å få greie på dette. Skal prate med legen på tirsdag og da hadde det vært greit og visst. Legen vil gjerne sykemelde meg videre i svangerskapet og det er jo greit for meg, bare at det kommer ut over den sykepengestatistikken. Svangerskapspenger er det noe arbeidsgiver betaler og får tilbake fra trygdekontoret eller er det trygdekontoret i det hele som har med det å gjøre? Får nå sykepenger utifra det jeg ville fått som arbeidsledig og taper penger på dette da jeg var ute fra jobb en kort stund på 3 uker da hotellet pusset opp. Ønsker veldig å få det jeg ville fått dersom jeg jobbet akkurat den dagen jeg ble sykemeldt og fått ca. 3000,- mer brutto pr. mnd. Venter spent på svar.

Fortsetter under...

både svangerskapspenger og sykepenger betales tilslutt av trygdekontoret. Noen arbeidsgivere betaler deg og får tilbake fra nav sener, mensa andre henvises til nav direkte.

Hva du får og hva du har rett på er det samme med svangerskapspenger og sykepenger.

Svangerskapspenger er at mor er frisk (og kan da ikke sykemeldes) men pga fare for fostert bør mor likevel ikke mor gjøre den jobben hun vanligvis ikke gjør. Dette er somregel i forbindelse med at mor jobber et sted der hun er eksponert for noe som er farlig, f.eks. farlige kjemkalier eller stråling. For å få svangerskapspenger er det en forutsetning t man først skal ha prøvd tilrettelegging. Derfor er det også et skjema arbeidsgiver skal fylle ut.

Tusen takk for svar. Nå er jeg veldig spent, venter på tlf. fra arbeidsgiver om det er muligheter for meg å evt. hjelpe til med kopiering, arkivering, skriving eller noe som er greit for min situasjon. Skal til legen senere i dag og håper at jeg og arb.giver kan ha funnet ut en løsning. Har jobb som nattevakt og det får jeg ikke fortsette med og heller ikke i oppvasken, da dette blir for mye for kroppen min. Så nå håper jeg på en løsning som kan gjøre at jeg kommer bedre ut økonomisk av dette.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Hei.

Ville bare kommentere innlegget ditt.

For jeg tror ikke det at dere får bare 65% av lønnen deres dersom dere velger svangerskapspenger. Det virker ikke slik på Nav sine sider, står ikke noe om hvor mye du får- men blir regnet ut av lønnen du har når du må slutte.

Bare rett meg dersom jeg tar feil, men det er min oppfatning.

• 2 uker senere...

Ang. svangerskapspenger. Det tilsvarer det samme som du har fått i lønn. Jeg fikk svar i dag på at jeg skal få det. Var først sykmeldt i 6 uker og etterpå var jeg på jobb en dag for å evt. få utregnet på nytt. Svangerskapspenger søkte jeg om fra 2.desember og først nå har jeg fått svar. På mandag mente de at jeg ikke fikk sv.penger, men i dag kunne de gi meg det gledelige svaret på at jeg skal få svangerskapspenger, de venter kun på de siste tallene fra jobben min på hva jeg har tjent. Dette har vært en lang mølle, men nå ser det ut som det går i orden. Lykkelig jeg nå, ja.................

• 2 uker senere...

Når det gjelder hvem som utbetaler scangerskapspenger,så bør vil en eventuell tariffavtale si noe om dette. Sjekk den! Dersom ikke bedriften utbetaler får du ikke med den evt. lønnsøkning i den perioden du er i fødselspermisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...