Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #1 Del Skrevet 24. november 2006 Er i en vanskelig øk. situasjon. Er gravid, fikk engangsstønad, og brukte den til å betale ned på gjeld. Da fikk jeg avslag på søknad om sosialstøtte. Hva gjør man da? Er det ikke positivt at man forsøker å bli kvitt gjelden sin? Eller er det bedre om man blir kastet ut av boligen sin og havner på gaten? Noen som vet? Vil helst ha seriøse svar, føler meg dum nok som det er! Hadde aldri tenkt at det skulle gå så langt som at jeg måtte ty til sosialen. Samboeren min har en del personlige problemer, og har lav inntekt, så hadde jeg ikke vært gravid, så hadde jeg selvfølgelig jobbet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7213458-engangsst%C3%B8nad-og-sosialst%C3%B8tte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #2 Del Skrevet 24. november 2006 Engangsstønaden skal gå til blandt annet utstyr som trenges til babyen. Siden du allerede har fått penget til dette kan ikke sosialen gi deg penger til det samme. Og man kan jobbe selv om man er gravid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7213458-engangsst%C3%B8nad-og-sosialst%C3%B8tte/#findComment-7213647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #3 Del Skrevet 29. november 2006 Sosialkontorene rundt omkring pleier å regne at en del av engangsstønaden skal gå til utstyr til babyen (vanligvis rundt 15 000 kr, forskjellig fra kommune til kommune) Resten skal gå til livsopphold, altså husleie, mat etc. Siden engangsstønaden er på 33 500 og man da trekker fra 15 000 sitter du igjen med 20 000, de regner vel med, med dagens satser, at du skal klare deg med det i 2-3 måneder. Altså vil du sannsynligvis ikke kunne få noen støtte fra sosialkontoret før 2-3 måneder etter at du mottok engangsstønaden. Sosialkontorene mener desverre at nedbetaling av gjeld er noe som ikke burde prioriteres, og tar lite hensyn. Når du i tillegg har samboer vil han ha et forsørgeransvar ovenfor deg, og det vil derfor være vanskelig og få støtte. Vil anbefale deg og ta med kontoutskrifter og annen dokumentasjon og prøve igjen om en måneds tid. Man skal ha krav på nødhjelp dersom man står helt uten penger. Til anonym som sier at man kan jobbe selv om man er gravid. -joda, graviditet er ingen sykdom, men det kan være flere grunner til at man ikke er i jobb. Dersom man ikke var i jobb da man ble gravid er det ikke mange som vil ansette en. Det har jeg erfart, selv om jeg er ferdigutdannet er det ikke lett og så seg jobb med kul på magen. Naturlig nok. Noen blir også så plaget med kvalme, bekkenløsning og andre ting at de faktisk ikke er i stand til å jobbe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7213458-engangsst%C3%B8nad-og-sosialst%C3%B8tte/#findComment-7284772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå