Gå til innhold

Soving og døgnrytme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er bare to uker gammel, men driver og våkner midt på natta og vil ikke sove. Slitsomt å ligge våken fra 02-05, det er ikke da jeg er mest opplagt, for å si det sånn.....

Vekte ham litt nå nettopp, da hadde han sovet i tre timer. Fikk matet ham, men så sloknet han igjen, får ikke veket ham for alt i verden...

Noen tips til hva jeg gjør for å innarbeide rutiner som ikke innebærer å luske rundt hele natta....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner kommer ikke før i 3mnd. Er helt vanlig å være våken om natten når man har barn. Ikke for å være frekk, men kanskje det hadde vært lurt å ønske seg en bok om babyer til jul.

Skrevet

Babyer har en søvnrytme på 30 minutter. Når de i er dyp søvn er det nesten umulig å vekke dem. Vent en stund til du ser øynene beveger seg, da sover hun ikke så dypt og kan vekkes, ellers faller hun ned i dyp søvn igjen. Det anbefalte helsesøster meg for gutten min var våken fra 23 og utover hver kveld. Da måtte jeg heller vekke han på kvelden så han ble trøtt tidligere.

Skrevet

Noen babyer har dessverre en døgnrytme hvor de er våkne på natta og sover på dagen. Hvor mye sover din på dagen da?

Du skriver ikke hva du gjør for å få han til å sovne igjen på natta. Gir du pupp, eller bysser du bare?

Babyer trenger å få det som gjorde at de sovnet første gangen på nytt igjen, oftest er det selvfølgelig puppen når de er så små (de trenger dessuten ofte mat). Hvis du tar han opp med en gang han våkner og gir pupp, og ikke prater mye til han (kun hvisking i så fall), og har det mørkt, så vil han forhåpentlig forstå at det er natt og at det er meningen at han skal sove videre. Dette fungerer ihvertfall for meg, han sovner igjen etter ti minutter, ofte sovner jeg også (vi samsover endel).

Håper det ordner seg.

Skrevet

He he, babybøker har jeg, et eldre barn som sikkert var lik i sin tid også,- men det er vel lov til å spørre om tips fordet...?

Han sov i nestee hele går, var så å si ikke våken,- for så å være våken i tre timer i natt. Litt slitsomt, iallfall når man har et barn til som man skal ta seg av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...