Gå til innhold

trassalder. kan man få hjelp noen sted??

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen vår på 3 år er helt umulig....og dette begynner faktisk å slite på meg. + det at jeg har en 3 mnd gammel bebi...

er det noen som vet om det er noen sted man kan få hjelp?? alla nannyhjelpen? :)

tro meg, jeg må ha prøvd alt, men noe må jeg gjøre galt... så jeg ville så gjerne fått hjelp til å vite hva jeg kan gjøre og prøve..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest bøker om trassalder? Kjenner ei som gikk på oppdragelseskurs, men på dette kurset leste de egentlig bare rett fra en bok, så kursdeltagerne var ikke så fornøyde. De kunne jo spart pengene og heller lest boka hjemme. Ellers så står det en utrolig bra artikkel om trass i "mamma"-bladet. Tror det er den nyeste utgaven - med en håndballstjerne utenpå.......

Skrevet

Veldig bra spørsmål, skulle ønske jeg visste jeg også !

Har lest masse bøker om trass, lest Barneboken til Walhgren, Tracy Hogg`s bok for Toddlers, og Trassboken, holder nå på med "De utrolige Årene", men føler at det hadde vært godt med litt håndfast hjelp også.

Vi har en jente på 2 som er i full trass, kombinert med litt agressivitet (biting, dytting) og på toppen får vi en ny baby om 10 dager - hjelp !

Det største problemene her hos oss akkurat nå er selvsagt at hun av og til biter og dytter mindre barn i barnehagen - men der føler jeg vi er på god vei mot en slutt, i tett samarbeid med personalet i barnehagen.

Ellers er det vi sliter med sånn til hverdags - når vi skal kle på om morgenen, noen dager vil hun IKKE ha på seg klær, eller ikke ha på seg akkurat DE klærne, eller så vil hun ta på selv, men gjør det ikke.

Tannpuss - samme sak hver morgen og hver kveld - skal gjøre det selv, men ender opp med å kaste fra seg tannbørsten. Når hun skal på badet om kvelden - løper og gjemmer seg (bortsett fra når vi tapper i badekaret selvsagt, det er stas)

Og enkelte matsituasjoner hvor hun plutselig ikke vil ha mat hun for noen dager siden likte veldig godt.

Vi prøver å forberede, la henne være med å bestemme rekkefølgen på ting, la henne gjøre selv i den utstrekning vi har tid.

Men likevel blir det kjipe dager innimellom - og jeg undrer om dette vil forsterkes når babyen kommer ?

Prøver også å ignorere sutring og klaging, da dette sliter veldig.

Har lurt litt på å kontakte helsestasjonen og høre om de har noe forslag til kurs/hjelp etc.

Kan du ikke undersøke og gi tilbakemelding hva du finner ut ?

Ellers får vi bare prøve å søke trøst og tips og støtte her hos hverandre ?

Skrevet

Slik jeg ser det er det et par ting som er viktige:

- Man må velge noe man starter å endre på hvis man er inne i galt spor. De voksne må avtale en ting man endrer på først, og at det er felles rutiner. Her har det mest fått på påkledning og tannpuss. Når barnet har skjønt at regler er regler på et område vil det mer respektere reglene på et annet område.

- Barnet må se at handlinger har konsekvenser. Hvis "ingen dessert før du har spist litt mat" blir til "ingen dessert, men kjeks etter 10 minutter" har man gjort det... Her i huset gjorde det at legginga/lesinga tok skrekkelig lang tid ei stund før vi sa at "ligger du ikke med hodet på puta så leser vi ikke." Da vi gjorde det konsekvent noen dager bedret det seg. Man må kanskje gå fra butikken eller biblioteket uten å ha utført ærendet sitt en gang, men det er ingen vits i å lokke eller true og så gi etter underveis.

Lykke til!

Skrevet

kjenner meg veldig igjen ja...beg når sønnen min og var rundt 2 år, og det har ikke bedret seg så veldig mye.. han hadde og en fin tendens til å bite, men det har bedret seg litt nå heldigvis. men det er jo denne klypingen og slåingen da. han slår ikke hardt, men han slår jo.... tenkte jeg skulle kjøpe meg en bok, har ikke prøvd det før. se om jeg kan få noen nyttige tips der.

du kan jo få mailadr mi, så kan vi jo evt prates over der. om noen av oss finner på noe lurt :)

[email protected]

Skrevet

takker for svar.

det vi har mest problem med er når sønnen vår er med jevnaldrede barn og dem skal leke. ingen barn vil jo dele med seg som oftes, og det er da han slår og klyper. jeg har bare merket det sammen med 2 andre barn han går med. og dem er sånn at dem begynner å hylgrine uten at han til og med har gjort noe. men han har jo sett sitt ess i det at disse kan han terge siden dem ikke tar igjen.

han er heldigvis veldig snill og hjelpsom med de som er yngre enn han. og de som er eldre da. men de rundt 2.5-4 år er han håpløs med... nå skal jeg jo si det at jeg bare har sett to stk han alltid krangler med. og det er en jente på 4 og en gutt på 2.5. ellers har han lekt bra med andre barn...phua... (så lenge det varer da...) :)

og så er det jo spisingen.....sukk...han er sååååå tynn.... så der sliter vi litt... vi har nok vært litt for snille med han der, så vi har beg å stramme inn ganske bra der nå...

og dt at han ikke hører på oss. må liksom si samme ting 100 ganger.... når det gjelder at han skal komme elller han gjør noe galt..

nei det skakke være lett :)

får håpe boken kan gi oss en liten pekepinn :)

Skrevet

Jeg dro til helsestasjonen når junior var på sitt verste.

Heldigvis fikk han et utbrudd der så helsesøstera fikk se hvor ille det var. Gikk over av seg selv etter hvert, men fikk litt råd og støtte hos helsesøster som var gode å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...