Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer kom hjem med en kjempelekker gåstol til lillegutt i går( 5 mnd) Vi har snakket om en sånn nemlig, å vurdert om det hadde vært noe for vår sønn. Han er stor for alderen og har et stort hoppe, reise seg behov.. på fremsiden er det masse leker som han kan kose seg med, lys og lyder. Den er litt for stor akkuart nå, men om noen mnd vil den passe bra.

Men, hvordan er det med disse gåstolene egentlig, ikke bra for ryggstilling osv.

Vet at alt er med måta, og han ikke skal sitte i den i timesvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyioterapeuter forbanner den, men alt med måte, er det ikke det de sier? Jeg hadde gåstol i 7 mnd-alder, og det er ikke noe galt med meg! :-)

Skrevet

jEG bruker gåstol på babyen min. Hun startet da hun var 6 mnd, er nå 8 mnd, og hun elsker den!!! hun sitter i den kun 20 min om gangen og er smørblid, løper tvers over gulvet.

BÅde jeg og alle mine søsken og samboer har brukt det som små.

Det som er farlig, er hvis man bruker den nonstop - men alt er jo med måte ;)

Jeg synes du skal bruke den jeg.

De får så stor glede av det!

Og hun er blitt mye flinkere til å krabbe/sitte - og å gå når jeg holder henne i hendene

Skrevet

I følge fysioterapeuten min barselsgruppe hadde besøk av på 4.mnd kontrollen, var den største "faren" med slike gåstoler at man forserte barnets utvikling, og at dette var å gjøre barnet en bjørnetjeneste fordi de har godt av å følge sin normale utvikling. Han mente at en slik gåstol kunne forsinke utviklingen, fordi barnet ikke må anstrenge seg for å reise seg og dermed ikke får den samme treningen som barnet ellers ville fått (og at de dermed ikke "gidder" å reise seg opp). I tillegg er det jo belastning for rydd og legg-muskulatur som den lille kroppen ikke er klar for enda.

Personlig mener jeg at det er unødvendig å kjøpe gåstol når fagfolk ikke anbefaler bruk av dette. Det er jo ikke som om barnet ønsker seg det? Hvorfor ikke heller kjøpe en sånn gåtralle fra f.eks Brio, som barnet kan reise seg opp etter og gå bak? Og passe på at barnet får masse tid på gulvet, slik at han får brukt litt av energien sin:)

Skrevet

vi kjøpte sånn til gutten vår da han var 6 mnd,er nå 9 Han elsker den!!!

Bruker den en liten stund etter måltider,for legges han på gulvet med en gang kommer alt opp igjen.

han er ihvertfall ikke sen i utviklingen...Han krabber,reiser seg,går langs sofa/bord ol.Løper nesten etter gåbilen sin(sånn man går etter)Har også sluppet seg et par ganger.

Alt med måte=)

Skrevet

Selvfølgelig vil ikke alle barn forsinkes i utviklingen pga gåstol, det er det vel ingen tvil om. Jeg vet heller ikke hva slags belegg fysioterapeuten har for å si dette, og personlig har jeg ingen erfaring med gåstol til babyer. Jeg er heller ikke helt hysterisk når det gjelder dette, folk må jo få kjøpe hva de vil til barna sine når det er lovlige produkter som babyer liker, men jeg skjønner ikke helt vitsen med å bruke utstyr som ikke anbefales av de som ser mange barn og kan mest om motorisk utvikling. Det er jo så mange andre leker baby kan bruke uten at man trenger å bekymre seg over om det kan være skadelig.

Skrevet

begynte med den da han var ca 5 mnd, på det laveste hakket..

Og han elsker den,, sitter bare korte perioder om gangen, for lenge er ikke bra for ryggen,

Men alt med måte, så går det bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...