Gå til innhold

Ny fedrekvote?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå lurer jeg litt på dette med fedrekvoten. Det er seks uker, ikke sant? Uavhengig av om det er de gamle eller nye reglene? Vet noen hvilke endringer som trer i kraft ved årssiftet?

Jeg er nå arbeidledig, og får dagpenger fra NAV. Hvis vi velger å la far ta fedrekvoten midt i min permisjonstid så får vel jeg dagpenger de aktuelle ukene ja?

Skal innom trygdekontoret å spørre mer inngående i nær fremtid, men vil gjerne ha svar hvis noen vet noe. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fedrekvoten er vel på 6 uker mener jeg ja!

men hvis han tar ut permisjonen midt i din så mener jeg du ikke får noen penger. tror ikke dere kn ha permisjon sammen.

Skrevet

Når han tar fedrekvoten regner jeg med jeg får dagpenger (slik som nå, før permisjonstiden min starter). Da vil vi ikke ha permisjon samtidig. Jeg får dagpenger fordi jeg for øyeblikket er arbeidsledig.

Vet noen hvilke endringer som trer i kraft ved nyttår?

Skrevet

Ring NAV og spør. Jeg vet hvertfall at tidskonto forsvinner. Det kommer et annet system som ligner. Husker ikke helt åssen det funker for det var ikke relevant for meg/oss.

Permisjonspenger betales bare til én av foreldrene av gangen, til den som har permisjon. Da får du dagpenger ja, på lik linje med at jeg får lønn når jeg går tilbake til jobb.

Skrevet

mene å ha fått med meg en plass at fedrekvoten økes til 7 uker i januar..

di ukene som far har permisjon er det jo meningen at mor skal være i jobb, men sku jo tru at du vil motta dagpenger di ukene han har permisjon....siden du ikke jobber nå...

Skrevet

Fikk ikke den linken til å virke jeg...

Skrevet

OK... Hvis du går inn på www.nav.no og søker på "foreldrepenger", som det nå så fint skal hete kommer det opp...

Skrevet

Ser at den linken er til noe helt annet... må le av meg selv, men du finner det altså inne på nav.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at jeg ikke fikk permisjonspenger hvis mannen min valgte å ta ut fedrekvoten etter de obligatoriske 6 ukene etter fødsel. Fedrene kan nemlig ikke ta ut perrmisjon før de 6 ukene er gått....teit, spør du meg. I tillegg er de to ukene etter fødsel ikke betalt, opprinnelig. Dette er noe far må bli enig om med arbeidsgiveren sin. Vet at noen betaler for de to persmisjonsukene etter fødsel, men ikke alle. Men uansett, for at du ikke skal miste en inntekt i permisjonstiden din lønner det seg at far tar ut permisjonstiden sin etter at du er ferdig med din....da vil du få utbetalt dagpenger igjen. I virkeligheten har mor 6 uker mindre permisjon enn det som står oppført i vedtaket, pga at permisjonsdagene er regnet mor og far under ett. Så teoretisk betyr det at jeg, som skal ha 100% utbetalt, bare får 38 uker permisjon i stedet for 44 uker.

Håper du forsto noe av det jeg skrev....:-)

Lykke til..:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...