Gå til innhold

Kan alle som gir mme se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper der e kan hjelpe meg ved å fortelle hvordan dere har det. Jeg lurer på litt forskjellige ting.

1) Hvor gammel var babyen da dere sluttet med flaske om natten? Fikk babyen styre det selv, eller måtte dere venne h*n av med nattmåltid?

2) Hva slags flasker bruker dere? Jenta mi bruker avent sine, men jeg vurderer å skifte. Hun skriker så mye i løpet av dagen, særlig fra 15-19. Hun har nok fortsatt kolikk, selv om hun er blitt 4 mnd. Har byttet til nan ha1 ( fra hipp ), men kanskje jeg også burde prøve en annen flaske. Noen som har erfaring med kolikkbarn og flaskemerke?

3) Er det normalt at babyer som får mme har mørkegrønn avføring?

4) Hvor mange måltider spiser babyen deres i løpet av en dag, og hvor ofte spiser h*n? Jenta mi er 4 mnd og hun får 5 måltider på 140 ml. Det går ca. 3t mellom hvert måltid. Høres dette greit ut?

Håper dere orker å ta dere tid til å svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Skjønner godt at du lurer!! Jenta mi er 7 mnd nå.. Vi sluttet med nattmåltid når ho var ca 5mnd,da ho tok smokk! Hvi s ho ikke hadde spist noe særlig til kvelds så fikk ho på natten om ho var sulten!!

Jeg bruker avent flasker:og er fornøyd med dem bortsett fra at dem lekker!! Prøv chicco flaske hvis barnet har vondt i magen. Det er mot kolikk!!

Ja jenta mi har som regel grønn avføring. Ho får mme!!!

Ho spiser sånn ca 5 måltider om dagen. Fra 2-3 fast føde,ellers mme!!

Håper jeg kunne hjelpe!!!! Klem.....

Skrevet

1) Jenta vår var 5,5 mnd da vi nattavvente henne. Hun begynte plutselig å våkne flere ganger om natten, til forskjell fra en-to ganger tidligere. Inntil da ga vi henne flaske, og hun sov videre. Men når hun våknet tre-fire ganger pr natt, og tok bare små super av flasken, og bare var urolig før hun sovnet igjen, innførte vi grøt (formiddagen) litt og litt, og når det satt, sluttet vi med flaske om natten. Tok to netter, og etter det har hun ikke våknet for mat.

2) Bruker mam og avent -flasker, men med kun mam-tutter. Mam-flaskene er antikolikk-flasker, med ekstra gummidel i bunnen, så all luft forsvinner ut av små små hull i stedet for å havne i babyens mage :o) Har funket som gull her!

3) Fargen kan variere veldig. Mosegrønn har den vært her til tider, alt fra gul til gulbrun til brungrønn til litt mosegrønn.

4) Syns det høres helt fint ut på jenta di jeg. Drikker hun helt opp? Vi lagde alltid flasker som var litt mer enn det vi visste hun ville drikke. For å simulere bryst (der er det jo så mye som barnet behøver at det skal være - optimalt sett). Når hun begynte å drikke opp flasken, gikk vi ett hakk opp på mengde.

Jenta mi er 8,5 mnd nå, sånn ser måltidene ut:

Flaske i senga om morgenen, 120 ml.

Grøt av 110 ml vann, 1 dl grøtpulver + vann til sen frokost/tidlig lunsj.

Brødskive med leverpostei + 120 ml mme til lunsj.

Middagsglass eller vår middag + vann.

Grøt av 110 ml vann, 1 dl grøtpulver + vann til kveldsmat.

Flaske og kos på fanget før legging, 165 ml.

Skrevet

Vi har gitt mme fra Susanne var en mnd, og fra fem mnd var det slutt på pupp. Store ammeproblemer....

Flaske ble løsningen for oss! Vi har brukt Avent sine flasker hele veien, bare byttet smokk(flere hull) underveis. Vi har bare gitt Nan, og Nan2 fra hun var 4mnd, fordi den inneholder mer jern.

Jeg synes melkemengden og antall flasker høres grei ut. Vi lot Susanne avgjøre det selv hvor mye hun fikk. De sier jo at du skal la ungen få lov å drikke seg mett, ikke slutte fordi flasken er tom. Så med gjevne mellomrom blandet vi større mengde, og så hvor mye hun tok.

Susanne er snart 11 mnd, og får bare flaske(200ml) tre ganger om dagen nå. Vi måtte avvenne henne fra nattmat....de sier det tar tre-fire dager...hos oss tok det tre uker(kan le av det nå). Vi gjorde det da vi kom hjem fra sommerferie, og hun var 8mnd. Vi trøstet henne, og tilbød henne vann. Hun gråt og gråt, og jeg følte meg kjempe slem og som en dårlig mamma.

Endelig fikk jeg natten tilbake! Det er godt å sove! Og hun sover skikkelig godt nå!

Vår erfaring er at det er vanlig med grønn avføring....jeg stusset veldig på dette. Synes det var veldig rart, men gikk ut i fra at det var vanlig.

Her er en side som kan være grei å lese: http://www.flaskeposten.org/

Skrevet

Heisan

Min er 3 mnd, får 150ml pr 4 time, 5 måltider i løpet av døgnet.

Vi begynte å ta litt mais grøt oppi melken hennes om kvelden, 2 flate spiseskjeer.

Da begynte hun å sove 9 - 12 t..

Grønn her og :-)

Skrevet

1. Har ikke sluttet med mat på natten enda:) Han r 5 mnd:)

2. Jeg brukte Avent, men syns de var veldig dårlige...Mathias hadde kolikk de 3-4 første mnd og jeg kjøpte da Dr. Browns flasker etter råd fra ei venninne...og de er bare HELMAX de Dr. Browns flaskene...litt dyre og mer "styr" å vaske, men er virkelig verdt det:)

3. Mathias hadde litt mørkegrønn avføring i starten da vi begynte med mme...men har blitt bedre nå...gir han litt sviskesaft før måltidene det har hjulpet på magen hans:)

4. Han spiser ca 5 måltider pr dag. Frokost : grøt og mme, grøt av ca 100 ml mme og da drikker han ca 40-80 ml mme i tillegg! Lunsj : ca 140 ml mme og så mye fruktmos han vil ha etter mme! Middag: samme som frokost! Kvelds : ca 200 ml mme! Nattmat : ca 240 ml mme:)

Skrevet

Hei:) Jeg har en datter på 5 mnd som får mme. Vi bruker også Nan Ha1. Det står på pakka at barn som bruker denne kan få mørkegrønn avføring. Så det skulle være helt normalt om ho har det:) Det har min også. Snuppa her slet også mye med luft. Vi hadde god hjelp i behandling hos kiropraktor. Helt fin etterpå:) Vi har brukt avent sine flasker hele tiden egentlig. Og vært veldig fornøyd. Prøvde Dr. Brown en periode, men merket ingen forskjell her.... Men mange som skryter veldig av de:) Jeg har en storspiser jeg da. Hun spiser fem ganger om dagen. Gjerne 200ml hver gang. Hun gulper endel må jeg legge til. Hun sluttet med mat om natta ved 1 1/2 - 2 mnd mener jeg... Og spiser med ca 3 timers mellomrom her også. Legger seg for natta klokka 19 ca. Vi har begynt med grøt nå da. Det snuppa de spiser høres jo helt fint ut:) Har hørt mye med helsesøster om denne spisinga. Hun sa at det måtte de bare styre selv egentlig. Og det høres jo fornuftig ut, men ikke alltid lett å tenke sånn.... Håper det var til litt hjelp... :)

Skrevet

Heisan

Min er 3 mnd, får 150ml pr 4 time, 5 måltider i løpet av døgnet.

Vi begynte å ta litt mais grøt oppi melken hennes om kvelden, 2 flate spiseskjeer.

Da begynte hun å sove 9 - 12 t..

Grønn her og :-)

Bruker Dr. Brown

Brukt den til mine 2, anti kolikk flaske

Skrevet

1) Hun sover vanligvis natten gjennom nå, det skjedde av seg selv.

2) Bruker Mum og Nuk flaske, men type lite hull i smokk-slik at det ikke går for fort.

3) Hun har bare gul avføring, fikk beskjed av HS at det var slik det skulle være...

4) Babyene skal ha MME på ca 15% av kroppsvekt. Dvs at hvis jenta di f.eks. veier 7,5 kilo så skal hun ha ca 1 -1,1 liter MME i døgnet. Utfra det du skriver får hun 700 ml, altså alt for lite...

Skrevet

1) Han sluttet med nattflaske rett før han ble 3mnd,gikk av seg selv.

2) Bruker kun Dr.Browns flasker,de er kjempegode mot luft i magen på de små. Brukte avent de første ukene bare,byttet når han skrek så mye hver dag,sluttet å skrike mye etter 2 dager med Dr.Browns.

3) Han har grønnaktig avføring ja.

4) Gutten min drikker nå kun 1 flaske om dagen,når han var på alder med jenta di drakk han 4 flasker på ca 220ml.

Han spiser i tillegg 2 grøtmåltider og middag da.

Hvis jenta di er fornøyd på den mengden MME så er det helt greit,ikke alle babyer spiser like mye :)

Skrevet

1) Første smaksprøven fikk han da han var 1,5 mnd gammel. Jeg hadde ikke nok melk. Fra han var litt over 2 mnd fikk han bare mme.

Han er ikke mer enn snart 5 mnd så han får fortsatt nattmåltid.

2) Dr. Brown flasker er supre. Vi brukte de til vår datter som også fikk mme hele tiden. Bruker ingenting annet enn det.

3) JA!

4) Min sønn på snart 5 mnd får ca. 6 måltider om dagen og de er på 150-240 ml. Fortsatt går det ca 3 timer mellom måltidene. Syns det høres veldig normalt ut med datteren din.

Lykke til videre.

Klem fra Slusken

Skrevet

1) her har det gått litt opp og ned om hun vil ha mat om natten, men fra ca 1.5 mnd har det vært mest uten nattmat. nå er hun 3 mnd og de siste to ukene har hun sovet natte gjennom hver natt (hun hadde kolikk så har vært litt nattevåk)

2)vi bruker avent sine, har 2 chicco kolikk flasker, men smokken er så slitt og tynn etter all koking, og det er billigere å kjøpe ny avent flaske enn kjøpe ny smokk så derfor bruker vi kun avent nå. Har du prøvd minifom? det gjorde stor forskjell på jenta mi!

3) har hørt at om de får mme skal de ha grønn avføring, ammes de får de gul.. men jenta mi får gulgrønn som regel

4) hun får 800 ml i døgnet(blir litt mer når en putter pulveret oppi da..) delt på 5 måltid. de skal ikkje ha over 1 l mme i døgnet, det kan være skadelig for nyrene! (såg det var ei over her som regnet ut at jenta di skal ha over 1 l..) Jenta mi veier 6.4kg og 800 ml holder masse.. som regel drikkes det 750 ml i døgnet..

Skrevet

1.Min gutt var 6-7uker. Husker ikke eksakt. Da hadde jeg ikke mer melk selv og han fikk flaske. Da sluttet han å våkne på nettene.Eller han fikk siste flaske ca 22.30 og våknet ca 5, mer mme og sov igjen til ca 8. Når han ble ca 2,5mnd fikk han siste flaske mellom 18 og 1830, noe han ennå får, så sover han til halv 8 igjen uten mat. Må av og til opp å gi han tutten.Han har styrt både mating og leggetider selv.

2.Jeg bruker bare avent. Byttet tutter etter hvor gammel han ble. Er nå på 3hull, gutten min er snart 4mnd. Har alltid brukt Collett. Hørt om så mange unger som får mageproblemer med Nan.Min gutt hadde litt kolikk, men ble bedre etter 3beh hos refleksolog. Avent sine flasker er også antikolikk-flasker.

3.Min gutt har flere farger på sin avføring.Alt fra gul til grønn/grå/brun....Lettere blanding. Også forskjellig konsistens alt etter hvor mye malt jeg blander i. Må ha det.

4.Min gutt spiser ca 4-5måltider i løpet av dagen. Alt etter hvor mye han sover. Drikker ca 200 ml til hvert måltid. Jeg har styrt litt med å få han til å spise så mye. Han har lagt så lite på seg, men nå kommer det seg. Har vokst 7cm og lagt på seg 2,5kg siden fødselen.

Skrevet

Malt gir grønn farge på bæsjen. Noen får også magetrøbbel av malt.

Så dersom du bruker malt, kan du prøve å bytte til svisker.

Gutten min ble faktisk tregere i magen av malt...

Skrevet

Bare en kommentar til at Avent-flaskene lekker. Prøv å væt korken før du skrur den på flasken. Da skal den ikke lekke:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...