Gå til innhold

noen som har lykkes med å gi jern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gitt opp jeg. Vesla får så vondt i magen. Får dårlig samvittighet når jeg gir og når jeg ikke gir..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter akkurat nå med en hylende unge i armene.Hun kaster opp og får så vondt i magen. Syntes denne problematikken ikke blir tatt seriøst av legene.Får bare beskjed om å fortsette og at det blir bedre etterhvert...

Skrevet

spurte legen om det virkelig var verdt det jeg, når det blir sånne forferdelige dager, hun går jo glipp av mye annet da + at jeg blir helt utslitt. Tenker at hvis hun får like vondt i magen av jern som meg så er det kanskje ikke verdt det..Hadde vel egentlig bestemt meg på forhånd og sa til legen at jeg hadde tatt en sjefsavgjørelse på å slutte. Hun sa d var helt ok og at jeg var den nærmeste til å avgjøre liksom..Men hun er jo av den yngre garde og det virker som de ikke er så opptatt av jern..Hadde akkurat den samme problematikken i svangerskapet. Og når magen slår helt krøll på seg, klarer den egentlig å ta det opp?

Men så fikk jeg dårlig samvittighet og så for meg nedsatt immunforsvar osv osv. så jeg bestemte meg for å prøve en gang til. gitt 1ml annenhver dag, er jo 1/10 bare av det som sykehuset sa, og det ble aldeles grusomt igjen. Nå har hun endelig sovnet aldeles utslitt uten kveldspupp eller noe.

Kan ikke skjønne at det skal være verdt det! Så nå gir jeg offisielt opp!

Skrevet

Poden tåler ikke jern spesielt godt heller. I en periode så hadde han vondt i magen, var forstoppet og vi kjente at det "surklet" i magen hans.

Jeg tok etterhvert en prat med fastlegen vår og vi prøvde ut å gi han jern mer sporadisk en 3-4 uker. Jeg gav han vel jern kanskje hver 4 dag. Etter noen uker så løsnet det. Om det var det at vi gav mindre jern eller at tarmsystemet hans nådde et nytt modningsstadie vet vi ikke. Men vi var tilbake hos legen og tok en blodprøve for å måle jernlager og blodprosent. Vi fikk beskjed om at alt så fint ut og at vi kunne fortsette å gi jern sporadisk. Dette tror jeg poden setter stor pris på.

Men hør med fastlegen deres før dere gjør noe!!

Skrevet

Vi hørte med fastlegen, men hvor mye innsikt hun har i premature og jern og sånn vet ikke jeg. .

Skrevet

Vi har gitt jern, og det har fungert greit.

Jeg har alltid gitt jern i litt melk, to ganger per dag.

Det jeg vet at melk hemmer jernopptaket, men det var det som ble mest praktisk for oss.

Har heller ikke vært så veldig plaget med hard mage før nå i det senere (10 måneder), så nå gir jeg 5-6 teskjeer med sviskesaft etterpå. Noen vil kanskje trenge mer sviske, andre mindre. Har aldri vært plaget med magevondt, men med svisken unngår jeg at avføringen stopper opp.

Av og til har jeg også blandet jernet nedi svisken. Fordel med å gi sviske er at den inneholder c-vitaminer som fremmer jernopptaket i blodet.

Hvis alt er fryktelig vanskelig ville jeg prøvd å kontaktet barnelege der hvor babyen lå på intensiven for å høre hva du kan gjøre. Gå til fastlege og be om blodprøve for å få vurdert nødvendigheten av jern.

Jeg har vært hos legen nå, og de vurderte sånn at vi nå kunne slutte med jern da alle verdiene var innenfor normalen. Men heller ikke min fastlege hadde nok kunnskap om dette, så han fikk veiledning fra en barnelege. Skal også sies at jeg har en veldig OK lege. Ung og kjekk ;-)

Skrevet

jeg gav også opp.. og hun har ikke vist tegn til jernmangel på noen måte.. Hun er blitt ei stor og fin jente på 3 år..

Skrevet

problemet er liksom ikke at hun får hard avføring, hun får så kjempevondt i magen. Og da blir liksom hver dag en unntakstilstand..I tillegg til at det blir fælt så får hun jo ikke trent (går til fysioterapeut og skal trene hjemme og), så da blir det liksom å veie det ene hensynet mot det andre.skal ta det opp med fastlegen til uka..igjen..

Skrevet

Et spørsmål til deg anonym som skrev at melk hemmer jernopptaket.. Vi har gitt med melk hele tiden ig det gjorde det faktisk på prematuravdelingen på sykehuset og... Har det vært bortkastet med jernen da?? :-)

Skrevet

Nei, jern er ikke bortkastet av den grunn.

Jern er faktisk viktig for bl.a hjernens utvikling (derfor fokus på jernrik mat for babyer), og da spesielt for premature som har en litt annen velkomst til verden.

De får i seg likevel jern, men blodet tar ikke opp like mye som det f.eks ville gjort hvis du kun hadde gitt jern.

Jeg har også gitt det med melk hele tiden (med noen få unntak hvor jeg har bladet det i sviske), og blodprøvene viser at hun har fått i seg det hun trenger.

Skrevet

Åhhhh, jeg føler med dere! Har vært igjennom det samme vi også, han hadde masse vondt i magen.

Vi spurte fastlegen, og hun sa det bare var å slutte. Så det gjorde vi. Men etter 3-4 uker synes jeg han sov litt mere, og jeg hadde jo litt dårlig samvittighet for det med jernet, selv om legen sa det var greit å slutte. Så jeg fikk lov å komme og ta en blodprøve. Den viste en HB på 8,8, som skal tilsvare at lillegutt bare hadde ca 75% av det blodet han trener i kroppen. Stakkars liten!!!

Så vi begynte igjen med en gang, og har siden det vært flink med å gi jern. Når han ble ca 4 mnd gammel, så ble han mye modnere i magen, og sluttet å vise tegn på vondt. Nå er han 6 mnd, jeg gir fortsatt jern, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Så det finnes lys i enden av tunellen!

Jeg begynte å gi minifom til lillegutt etpar uker før han begynte å bli bedre, og har mine mistanker om at det var ihvertfall deler av grunnen til at han ble bedre. Minifom gjør at man raper lettere, og at bæsjen blir mykere og mer smidig. Han bæsjet 4-6 bleier om dagen, men mye mindre pressing og gråting. Vi brukte Minifomen helt til han var 5,5 mnd gammel. Jeg synes det er verdt et forsøk :0)

Masse lykke til til dere alle!!!

Skrevet

Reduser mengden, og be om at de måler blodprosenten. Dette ble gjort på jenta vår. Vi kutta helt ut etter 6 mnd, for det var bare magetrøbbel.( Hun har hatt trøblete mage også uten jern.) Legen vår sa at om blodprosenten var stabil etter to målinger med 6 ukers mellomrom, uten jerntilskudd klarte kroppen dette selv.

Skrevet

tusen takk for svar, skal insistere på måling. prøvde med redusert mengde ( 1ml annenhver dag, 1 tidel bare), ble like ille. Hun er jo nesten å regne for fullbåren ukemessig, 35+6, men var dysmatur og veldig mager, så gud vet om hun har fått det nødvendige gjennom den der tredjesorterings morkaka..

Skrevet

Jeg skjønner at jeg er kjempeheldig!! Min lille gutt elsker jernet! :) Vi gir han Neofer, 1 ml to ganger daglig. Gir han også D-vitamindråper og folinsyre, og de skrukker han litt på nesen av, men svelger litt motvillig. Men når sprøyta med jern kommer blir han helt rolig og smatter og svelger villig vekk. Har ikke hatt NOE skriking (bank i bordet), eller vondt i magen. Skjønner godt at han liker det, jeg! Det smaker jo frukt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...