Gå til innhold

Mitt beste tips til dere som venter barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk min vakre datter for tre og en halv mnd siden. Det har vært litt tøft for hun har vært veldig urolig (kolikk). Alt har blitt mye bedre etter at hun rundet tre mnd og nå skjønner jeg henne mye bedre og jeg føler en helt ny kjærlighet for henne.

Når ting har stått på som verst har vi heldigvis vært to om å ta henne og det har vært veldig til hjelp, men til syvende og sist er det nok meg skrikingen har gått mest utover i og med at jeg holder trumf kortet: PUPPENE! Kjenner nå at behovet for litt mer alene tid begynner å melde seg (og det hadde det nok gjort selvom jeg hadde et rolig barn). MEN hvis jeg skal få litt ordentlig kvalitetstid med meg krever det at jeg holder meg litt lenger borte enn den tiden det tar fra et måltid er ferdig til neste skal inntas, og her kommer nemlig tipset mitt. Vi prøvde gi frøkna flaske i 4 ukers alder og det gikk kjempe fint, så da tenkte vi at hun kan ta flaske og ferdig med det. Men sånn er det altså ikke. Flaske må man øve jevnlig på dersom man problemfritt skal kunne overlate matingen til andre nå og da. Vi sliter nå med å få henne til å ta flaske igjen og øver nå omtrent annenhver dag med litt utpumpet morsmelk. Det går sakte men sikkert rette veien...

ALTSÅ: Når det er slått fast at ditt barn har riktig sugeteknikk så lær h*n å ta flaske. Vent kanskje fire ukers tid, men så: ØV MED JEVNE MELLOMROM. På den måten så har du muligheten til å ta deg fri nå og da. Og det trenger man som nybakt mor.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt råd...! Vi trodde også at jenta vår fint tok flaske, helt til vi oppdaget at det kun var PAPPA som fikk gi det, MAMMA sin mat skulle være rett fra puppen....det hjalp ikke om det var (sårt oppspart) morsmelk heller, innpakningen var feil så lenge det var jeg som ga det.....så det er lurt at begge to øver på å gi litt fra flaske...

Skrevet

Hmm. Har litt delt erfaring dær. Min veninne gjorde akkurat som du annbefaler, og lillenurket tok flasken helt stabilt og fint da hun var ca tre mnd gammel. Da dukket neste problem opp. Og det ble virkelig et problem. Lillejenta sluttet å ta brystet. Det var jo mye enklere å få tak i melken som kom på flaske.

Det endte med at hun mistet melken, og nå må de streve med morsmelkserstatning konstant. Nå innser hun virkelig hvor praktisk det er å ha ferdigblandet og ferdig oppvarmet melk med seg (i puppene). Er ikke så gøy når lillejenta hyler seg gal på bussen på tur hjem, og må vente til de er hjemme før hun får mat. Og i tillegg må hun vente til melka er blandet og oppvarmet.

Skrevet

Med jevne mellomrom mener jeg kanskje en gang i uken eller noe... Alt med måte. Klart man helst vil at babyen skal ta puppen og det er også derfor det er viktig at man venter til riktig sugeteknikk på puppen er etablert. Men hvis man har et ønske om at barnet skal ta flakse nå og da er det viktig å øve jevnlig, og kanskje ikke nødvendigvis gi et helt måltid hver gang. Jeg skal i hvertfall bruke flaske jevnlig med nestemann! ;-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...