Gå til innhold

Kan noen gi meg svar på dette? Litt intimt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har slitt en del med "klumper" nedentil. Forklarte dette til legen og han sa det var åreknuter uten å ha se på det. Det har blitt værre og værre.

No er jeg som en kjøtttkake nedentil. Hele underlivet er hovent og "klumpete" - noe som er ganske ubehagelig.

I det siste har jeg begynt å klø og svi på kjønnleppene (veldig og) noe som ikke blir bedre. Kan dette ha noen samenheng med åreknutene? eller kan det være sopp? Har prøvd å smøre meg med vaselin, zink og kanesten (som jeg hadde litt igjen fra forgje gang jeg hadde sopp) Bør jeg nevne dette for legen. Orker ikke den stolen, syns til og med det er litt pinlig nå mannen min ser på det, får det ser ikke ut!!

Har foresten og en klump ved endetarm åpningen, kan dette være hemorider? -veldig vondt når jeg går på do, og svir ganske mye. Slet veldig med hemorider etter forgje fødsel. Kan det være dette som kommer igjen. Er det noe jeg kan gjøre? Har termin om noen få uker. Så håper dette kan forsvinne før den tid, da jeg vet at nyr plager i underlive kommer eter fødselen.

Håper noen kan gi meg et beroligende/ufarlig svar!

Er litt redd for at viss ikke legen ser på det - at det kan være noe skadelig for barnet f.eks ved fødselen. At f.eks at eg er full i bakterier der nedentil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde nok ta deg en tur til legen allikevel, den kjipe stolen til tross! "Klumper" kan sikkert være åreknuter, men andre ting som forårsaker det er jo dersom du klør mye eller også papillomer (kjønnsvorter).

Skrevet

Det kan veldig gjerne være sopp. Prøv en hel kur da vel. Jeg tror ikke det har noe å si når du føder, men det kan sikkert gjøre vondt for deg. Det eneste jeg vet, er at om man har herpes (noe du sikkert ikke har) ved fødsel, skal man si fra, for da må man ta KS pga smitte......

Den i endetarmen er sikkert en liten hemodride.. Fikk de sist jeg og, og håper jeg slipper denne gangen...

Skrevet

Sopp kan smitte til babyen...best å bli kvitt det før fødselen....

Skrevet

LillaGumman! - takk for svar

Men kan kjønnsvorter være store og mange? Har lest litt om det og det virker som at når du har kjønnsvorter nedentil er det snakk om 2-4 stk.

Mine klomper er "myke". Er ikke vorter harde da? Har hatt noen på fingrene og de vvar harde.

Takk for svar til dere andre og!

Skrevet

LillaGumman! - takk for svar

Men kan kjønnsvorter være store og mange? Har lest litt om det og det virker som at når du har kjønnsvorter nedentil er det snakk om 2-4 stk.

Mine klomper er "myke". Er ikke vorter harde da? Har hatt noen på fingrene og de vvar harde.

Takk for svar til dere andre og!

Skrevet

Kan sopp virkelig smitte over til barnet?? Legen min sier at det ikke smitter over til partneren en gang ved samleie??

Skrevet

Ikke så lett å si, men hvis du tar et speil og kikker nedentil, så kanskje du blir litt klokere. Åreknuter kan klø. Har du sopp, så vil det nok synes på utfloden din også.

Skrevet

Høres ut som det er åreknuter du har på kjønnsleppene, ta et speil å se deg nedentil, er det åreknuter vil du se et de er litt blåaktige. Det er helt ufarlig, men ja det er hovent og ubehagelig. Den bak er nok hemorider. Pass på å ikke trykk for mye når du er på do, spis mye fiber så avføringen kommer av seg selv. Jeg er selv svært hoven nedentil, føles ut som det brenner av og til, ikke godt. Sex er nesten et mareritt. Men det vil forsvinne etter fødselen. Ang kløe er det nok sopp, ta en kur med caneten, det gjør jeg nå også. Kombinasjonskur med 1 vagitor, bare husk å ikke bruke innføringsaplikatoren, bruk fingeren, helt ufarlig. Er spl på gyn avd å har sett mye av dette, + at jeg har det likt som deg nå.

Skrevet

Scania:

sopp kan smitte til barnet - skjedde med venninnen min under fødselen, hun måtte være ekstra forsiktig under ammingen, så hun ikke fikk smitten tilbake til brystene. Ikke farlig, men ubehagelig....

Rart hva legen din sa om at det ikke smittet til parteren - har alltid fått beskjed om at det er viktig at parteren tar en kur også, ellers vil du få smitten rett tilbake...

Hovedinnlegger:

kjønnsvorter er små og harde, ja...virker som om de fleste her tror det kan være åreknuter - selvom en lokal reasjon på candida(sopp)infeksjonen sikkert er like mulig?

Sikkert lurt med et legebesøk....

Skrevet

Ja det synes jeg er merkelig jeg også... Hmmm, på tide å bytte lege mon tro? Fikk beskjed om at det ikke var en overførbar kjønnsykdom så behandling av partner var ikke nødvendig.

Skrevet

Det der var jaggu noen snasne bilder. Hvis jeg hadde hatt slike plager som du beskriver, ville jeg helt klart lagt meg i stolen. Kom deg til legen snarest sier jeg! Ikke noe å tenke på engang, og legen har sett litt av vært før, helt garantert.

Lykke til!:)

Skrevet

Hei.

Jeg tror jeg har hatt akkurat det samme for en liten stund siden. Jeg har slitt med treg mage og hemmorider en del av svangerskapet, og bruker alcos anal der bak når jeg plages. Bruker også laktulose for å holde magen i gang. Den klumpen du snakker om baktil kan høres ut som en hemmoride.

Når det gjelder problemet "foran" kan dette godt være åreknuter. Dette dukket opp hos meg ved en anledning da jeg var veldig forstoppet. Underlivet var hovent og så knudrete ut, men "knutene" var myke å ta på, og begynte etterhvert å klø. Behandlet dette med canesten, jeg, men kløen ga seg ikke helt før åreknutene ble borte. Det er ikke skadelig å bruke canesten i en begrenset periode, så jeg ville gjort et forsøk var jeg deg, bare for å utelukke at det er sopp også. Ikke bruk alcos anal der foran, det tror jeg ikke slimhinnen har godt av.

Både åreknuter foran og bak (= hemmorider) skyldes samme årsak, nemlig at det er økt trykk på de store venene (=blodårer) som fører blodet tilbake til hjertet. Det er da ikke så unaturlig at du får begge deler.

Det er tyngden av barnet som trykker på disse blodårene, men forstoppelse vil også bidra noe, og dette kan du jo gjøre noe med ved å holde magen "i gang".

Håper det bedrer seg snart!

(ble såpas intimt at jeg er anonym nå....)

Skrevet

Jeg har samme problem som deg. Hos meg er det tydelig at det er åreknuter. Er blålige klumper på kjønsleppene. Den ene siden er verre enn den andre. Har snakket med jordmoren min om det, og den eneste faren med tanke på fødselen er i følge henne at de kan sprekke. Er derfor lurt at du får det i papirene dine og at du får legen eller jormoren din til å se på de. Det er også helt vanlig at de klør og kan irritere, så jeg tror nok ikke det er sopp som er problemet. Åreknutene skal vistnok forsvinne av seg selv 10-12 uker etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...