Gå til innhold

sent ul..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varfør kænns det som alla har varit på tidiga ul??

Va på mitt førsta i vecka 17 trodde det va den tiden man skulle på ul??

Och va mennar ni med att man inte kan se dawns syndrom efter vecka 13..?? Har man inte kunnat se det på oss då??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har min første ul i uke 18. Det er det som er vanlig, men mange ønsker å ta tidligere. Noen får det dekket, andre betaler selv.

Jeg mener at de sjekket for Downs på ordinær ul, og da jeg var på 3d ul i uke 26 med lillegutt konstaterte han at baby ikke hadde downs, så det med max 13 uker synes jeg høres rart ut... Men jeg vet ikke da!

Skrevet

Man kan se den såkalte nakkefolden mellom uke 11 og 13, for stor nakkefold er en indikator på Downs og andre syndromer. Men det trenger ikke bli Downs likevel. Man får da evt. tilbud om fostervannsprøve. Man kan ikke se nakkefolden på ordinær UL, men kan f.eks se om barnet har nesebein, noe de med Downs sjelden har. I tillegg har Downs ofte hjerteproblemer, som man kan se på ordinær UL.

Skrevet

De sjekker vel ikke downs med mindre man er i risikogruppen for det. Er det ikke slik at de sjekker for det etter en viss alder eller no?

Skrevet

Jeg var på tidlig UL i går ved St. Olavs (som også er nasjonalt senter for fosterdiagnostikk), hun spurte hvor gammel jeg var og sa hun skulle måle nakkefolden... Jeg ble dritnervøs, jeg er da ikke såå gammel (dvs 30). Men hun kunne ikke se den for fosteret lå så dumt til, skal tilbake i morgen. Men tror de sjekker det rutinemessig dersom man er inne i den aktuelle perioden (som jo var litt tilfeldig for meg, henvist pga blødninger). Men de som er over 38 år får vel alltid tilbud om utredning på dette, tror jeg.

Skrevet

Jeg hadde en UL i uke 12 pga blødning ,men sjekka ikke noe da, legen sa ikke noe heller om fosteret.. Men min "første" ul blir nå i uke 20 samme for venninda mi!! hmm?!? mye snakk om downs o.l nå, blir litt nervøs skal på UL på tirsdag...

Skrevet

Nei, ikke vær nervøs, det er svært sjelden, du er da også ung! Poenget mitt med forrige svar var at jeg tror det bare sjekkes ved St. Olavs i og med at det er nasjonalt senter for fosterdiagnostikk, de må liksom dokumentere ting og tang, det forskes jo masse der, så tror de gjør det når de får sjansen.

Skrevet

Heisann!

Mange av de som er på tidlig ultralyd blir henvist dit pga evt komplikasjoner.

Jeg var første gang i da jeg var 13+3 pga at jeg har diabetes, må følges opp nøye.

Noen velger jo også å betale for ultralyd på privat klinikk, fordi de er nysgjerrige.

Er nok bare bra å ikke ha altfor mange UL dersom det ikke er nødvendig.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...