Gå til innhold

Kan noen fortelle meg om inseminering?

Anbefalte innlegg

Åssen det foregår på sykehuset, har tatt lap nå og fikk beskjed om at inseminering var det neste vi skal prøve. (hvis vi ikke klarer det selv da) :-) Og er det på rikshospitalet vi søker på prøverør?el hos fast legen?

Håper noen kan svare meg på dette!!:-)

Hilsen meg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7205499-kan-noen-fortelle-meg-om-inseminering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gyn som søker dere inn til ass.befruktning. Og det er sykehuset som bestemmer hvilken behandling dere skal ha ut i fra dine undersøkelser og mannens sæd. Hvis dere er uforklarlige barnløse starter man med inseminering (AIH). Man får opptil tre forsøk på dette. Hvis dette ikke gjør at dere blir gravide går man videre til prøverør (IVF)

Inseminering foregår på følgende måte:

Du ringer inn mensen. Starter på pergo på dag tre og går på de i fem dager. På den femte dagen starter du på sprøyter (menopur). I sprøyte hver dag i to dager og på den tredje dagen kommer du inn til første ul for å se hvor mye effekt du har hatt av medisinene og om du evt trenger flere sprøyter. Så blir det evt flere ul for å se hvor store eggposene har blitt. Når eggposene har blitt min. 12 mm kan de beregne hvor mange flerer sprøyter du må ha før du kan sette eggløsningssprøyten. Du får en dag og et klokkeslett for å sette eggløsningssprøyten. Deretter kommer dere inn dagen etter til første inseminering. (hvis det kommer på ukedager får dere to insemineringer to dager på rad, mens hvis det blir i helgen får dere bare en)

På insemineringsdagen må mannen komme som regel mellom kl 14-15 for å levere sædprøve, og så kommer du inn til inseminering noen timer etterpå. Som regel rundt kl 17.

I det offentlige er det like lang ventetid uansett hva slags ass.befruktning man skal ha. Så ja det er like lang ventetid på inseminering som på prøverør.

Selve forsøket koster 1500,- + 270,- for hver gang mannen gir sæd. Så får man to insemineringer på et forsøk blir det 2040,-kr.

I tillegg kommer medisinene som koset alt fra 1500,- til rundt 3500,-

Men disse medisinene kommer også under det å samle opp til 15.000,-kr for å så få resten igjen det overskytende på trygdekontoret. Så derfor er det viktig å ta vare på alle kviteringer. For kommer man evt videre til prøverør til slutt teller også disse pengene.

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...