Gå til innhold

Med spedbarn til Afrika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har noen av dere erfaring med å ha med spedbarn på en tur til Afrika. Vi har tenkt på 10 dager, når barn er 5-6 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på stedet dere skal og om du ammer. Viss du ikke ammer kan dere ikke dra til malariaområder, men viss du ammer får babyen beskyttelse gjennom deg. Det er altså en vurderinag av hvilke vaksiner babyen kan ta og hvilke dere trenger.

Skrevet

Afrika er mye forskjellig. Husk at imunforsvaret ti barnet ikke er fullt utvikklet og at det kan være veldig alvorlig å bli syk på et sted hvor kulturen er helt annerledes.

Jeg synes dere bør forhøre dere med lege og helsestasjonen om det aktuelle stedet og hvordan dere har planlakt turen. Mange steder går det sikkert fint, andre bør man være mer forsikktige med.

Skrevet

Afrika er stort, så det spørs hvor dere har tenkt dere.

Prøv å dra til et malariafritt område, samt til et sted hvor sykehusene er vel utbygd. (F.eks Deler av Sør-Afrika) Jeg hadde sjekket med forsikringsselskapet først. De kan mye om slikt.

Skrevet

Da bør du først tenke på å få tatt hep b og bcg sprøyte på barnet på sykehuset når det er 2 dager gammelt, før dere reiser hjem. Du må be om dette selv og gjerne minne de om det igjen.. Det må få påfylling 2-3 ganger før reise, dette får du på helsestasjonen, men ta kontakt med de tidlig og få et opplegg på vaksinasjonen. disse er vaksinene mitt barn fikk før vi reiste. Hep A er ikke nødvendig når barnet er så lite, for det blir ikke syk av infeksjonen i den alderen. Resten av antistoffer får det gjennom morsmelk(dvs de vaksinene du tidligere har fått) Ammer du er det det aller tryggeste og nesten et must vil jeg si, da slipper du skittent vann og mange bekymringer på reisen. Jeg ville valgt noe på kysten, helst øyer for å komme unna mest mulig malaria. Har selv tenkt på afrika og da har alternativene zanzibar, madagaskar osv slått meg.

Ikke hør på alle formaninger om å ikke ta med en baby på reise, for det er det mange som liker å skremme deg med:) Husk at mennesker blir født og vokser opp der og:) Kos dere, det er en fin alder på barnet å ta det med på reiser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...