Gå til innhold

Jobbintervju - 11 uker på vei - skal jeg si noe?????


happyH

Anbefalte innlegg

hjelp - har nettopp fått innkallelse til en jobb jeg virkelig har lyst på. "Problemet" er at jeg er 11uker på vei. Burde jeg si noe?? Jeg kommer jo bare til å fungere i ca 5 mnd i stillingen før jeg må ut i permisjon, og har en viss forståelse for at arbeidsgiver ikke synes dette er sånn veldig stas. Fornuften min sier at jeg skal holde munn, men en slags samvittighet sier at jeg skal gi beskjed. Føler at jeg fører ny arbeidsgiver litt bak lyset hvis jeg opplyser om dette først når jeg evt får tilbud om jobben. Men hvis jeg sier noe og ikke får jobben, så kommer jeg alltid til å lure på om det var på grunn av graviditeten. Jeg er godt kvalifisert for jobben og har i utgangspunktet gode mulighter for å få den. Hjelp kloke damer - hva gjør jeg????? Noen med lignende erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du trenger ikke si noe på intervjuet, men du kan/må jo si det hvis du blir tilbudt jobben, da vet du iallefall hvorfor om de trekker tilbudet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe graviditeten. Arbeidsgiver har ikke lov (juridisk sett) til å bruke denne informasjonen, så hva er poenget da. Dersom det står mellom deg og en annen (dere er prikk like godt kvalifisert), men den andre ikke er gravid, der det ikke så rart om arbeidsgiver velger den andre, men skylder på noe annet enn graviditeten.

 

Men er ikke lett dette her, har nettopp vært i same situasjon. Var på jobbinetrvju i forrige uke og lurte på om jeg skulle si noe. Snakket meed diverse venninner, blant annet enn ei som driver og ansetter i et stort firma, og landet på et helt klart nei ikke fortelle.

 

Har også forståelse for arbeidsgiver, at det kan bli litt krøkkete å ansette en person som forvinner ut i perm etter noen måneder, men sånn er det bare.

 

Håper du får jobben - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å droppe å gi deg jobben pga graviditet. hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke sagt noe. de kommer sikkert til å spørre i intervjuet, men du må ikke si noe som helst om sånne private ting. de kan ikke kreve et svar.

vent til du har skrevet kontrakten du, og magen evnt. begynner å vises.

ikke gi dem en grunn til å ikke ansette den som er best egnet til jobben, bare fordi de kan velge deg bort pga graviditet, og da bruke kompetanse som grunn :)

du trenger jo mammapenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville sagt noe dersom jeg ikke ble spurt om det. Men dersom de spør på intervjuet, syns jeg du skal være ærlig. Dersom du får jobben, kan det jo føles som om du har prøvd å skjule ting for arbeidsgiver - og det er ingen god start. De har jo lov til å spørre, men ikke lov å legge vekt på det. (men vi vet vel alle at de har lett for å gjøre det...)

 

Uansett, si det hvis du blir tilbudt jobben! Da har de jo allerede ansett deg som kvalifisert nok til å utføre jobben, og dersom de "tar tilbake" tilbudet når de finner ut at du er gravid... vel, det har de ikke lov til, for å si det sånn!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei på dere.. jeg å er i samme sitvasjonen..har nettopp fått ny jobb, men den kommer jeg til å si i fra meg pga det er en jobb jeg ikke kan holde ut så lenge i gravid..og jeg syntes det er dorlig gjort av meg å ta en ny jobb for å sykemelde meg snart, da må de jo ansette en ny til...

viste ikke att jeg var gravid da jeg fikk jobben altså..

jeg tror heller att vist jeg sier det som det er kommer de til å sette mye mere pris på en å ikke si det,, kansje jeg får jobben når jeg er ferdig med barsel da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forstår deg rett anonym, men du har altså fått deg ny jobb ganske nylig som du vil si fra deg pga graviditet???????? Det går ann å sykemelde seg den dagen jobbben blir for krevende.Er vel mye lurere enn å si opp.

 

Du trenger jo barselspenger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det trenger jeg, men har en jobb nå som jeg kan beholde ett par mnd til, og dvs, att jeg må sykemelde meg i den nye jobben før jeg har beg nesten..(forklarte kansje litt dorlig i sted)..har selv jobbet som sjef og ansantt folk, så det og få en jobb og sykemelde seg med en gang skaper bare sure miner, og muligens ikke så bra arbeidsm. for meg når jeg kommer tilbake...

og vist jeg jobber i min nåværende jobb i to tre mnd til,(så lenge jeg har den, og syke melder seg da får jeg barsel penger.. det får en jo vist en har jobba 6 mnd før en ble gravid eller??det var vertfall det når jeg var selvstendig:):)

er det de soste 6 mnd før man føder når man er ansatt??

blei nyskjerrig på det nå jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha jobba 6 av de 10 siste månedene før fødsel for å ha rett til permisjonspenger. sykemelding regnes også,siden man fortsatt er lønnsmottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ok, så vist jeg jobber 3 mnd nå da er jeg 4.5 mnd på vei ca.. og er sykemeldt resten da får jeg barsel penger ikke sant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode svar - det blir til at jeg holder munn (jeg kommer til å fortelle det først hvis jeg får tilbud om stillingen). Jeg vet at jeg kommer til å tenke på det under hele intervjuet, men fader heller - hvorfor skal vi jenter alltid være så samvittighetsfulle og ordentlige?? At det blir litt ekstra styr for arbeidsgiver er vel egentlig ikke noe vi skal ta hensyn til - det er jo ikke vår skyld at det er vi som må gå gravide og føde barn!!

Jeg har aldri møtt en arbeidsgiver som har tatt hensyn til meg når det har vært stramme og tøffe tider i bedriften, så hvorfor skal jeg ta hensyn til arbeidsgiver når det er litt unormale tider for meg??? Jeg satser på ny jobb. Lykke til videre med graviditeten alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...