Gå til innhold

Prolaps + gravid = FØDSEL EL KEISERSNITT....!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om noen her har hatt prolaps og hvordan dere fødte etc...

Har selv prolaps m/ isjiasfot (men har blitt litt bedre i både rygg og fot nå da...men IKKE HELT BRA!!!)...

skal ha en prat me lege og jm om dette når det nærmer seg (skal ha i februar)... lurer på hvilken erfaring andre har ang dette???

Takk for råd og tips!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har ikke erfart dette selv. Men har en venninne med rygg prolaps, hun hadde vært operert 2 el 3 ganger så det var jo gangske alvorlig utgave. Men hun fikk ikke lov å føde da hun skulle ha sin sønn for 5 år siden..

Skrevet

Hei. Jeg er sykemeldt pga. prolaps - har termin 10. april og tenker mye på om det blir vanlig fødsel eller om det blir KS. Jeg skal også i samtale med sykehuset i februar ang. hva som er det beste for meg. I følge kiropraktoren min så burde det ikke være noe problem å føde normalt. Det skal være sagt at jeg har ikke vært operert for dette noen gang og det er første gang jeg har fått prolaps. Det hadde vært interessant om vi kunne holde litt kontakten. Alltid kjekt å høre hvilken råd andre får!

Nå tilbake til senga der jeg har lagt de siste 6 ukene!

Skrevet

Har også prolaps,. Legen tror ikke at det vil være noe problem å føde, men vi skulle se det an. Blir det verre utover i svanger skapet, så blir det nok ks.

Skrevet

Vil unødig skremme dere, og dette handler ikke om meg så jeg er litt usikker på alle detaljene!!

Så dette er fortalt med forbehold!!!!

Min venninne hadde prolaps mot slutten av svangerskapet. Hun hadde i tillegg en stor gutt som skulle ut. Hennes fødsel var tøff. Hun nevnte også at epiduralen ikke virket, men jeg vet ikke om det avhenger av hvor prolapsen ligger i ryggen...?

Min venninne er svært innstillt på keisersnitt neste gang...

Men man opplever ting forskjellig, og man har forskjellig smerteterkel. Min venninnes gutt hadde svært brede skuldre og ble sittende "fast" i en time med bare hodet ute...

Tror det er lurt, og jeg anbefaler dere å undersøke mulighetene, vær sikre på at dere har et valg og at det valget er bevisst!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde keisersnitt grunnet prolaps nederst i ryggen ved forrige svangerskap. Hadde store plager i rygg og med utstråling i begge ben hele svangerskapet, ble også verre mot slutten (ganske senge/sofaliggende til sist!).

Var til vurdering hos overlege/spesialist i nevrologi ved sykehuset for å vurdere skaden, og han kunne ikke garantere at jeg ikke ble verre av å gjennomgå en fødsel (avhenger også av hva slags fødsel man får -lang eller kort etc, men det vet man jo ikke på forhånd). Heller ikke fysioterapeuten som fulgte meg gjennom hele svangerskapet (og i tidligere år grunnet samme skade), mente det var noen grunn til å ta "sjansen" på vanlig fødsel, i og med at riskoen for å bli enda verre ikke kunne utelukkes (jordmor/fødselslege på sykehuset helte mer i retning av vanlig fødsel, men til slutt falt jeg ned på å legge mest vekt på det som rygg/prolaps-spesialistene mente).

Keisersnittet var for øvrig en veldig positiv opplevelse, rent bortsett fra at anestesilegen satt spinalbedøvelsn på akkurat galt sted i ryggen min ved de to første stikke-forsøkene, slik at jeg fikk sjokkartede, store smerter i bena på operasjonsbordet. (stakk til slutt litt høyere opp i ryggen, da kjente jeg ingenting og det gikk bra). I ukene/måneden etter operasjonen var jeg dessverre veldig plaget med vondt i bena - trolig grunnet feilstikkingen under anestesi. Har snakket med anestesilegen som gjorde satt bedøvelsen etterpå, og han beklager veldig det som skjedde. Nå er jeg gravid på nytt - denne gangen med mye mindre ryggvondt så vet ikke om det hadde vært nødvendig med ks. Skal imidlertid ha ks uansett denne gangen, av helt andre grunner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...