Gå til innhold

Høyt kolesterol,noen som hvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!! Var hos legen til kontroll i dag,alt var bare bra men jeg hadde høyt kolesterol.....mitt lå på litt over sju og det skulle ligge på fem eller mindre,er dette farlig? Noen som hvet?Jeg spurte om hva vi gjør med det men fikk til svar at det gjør vi ikke noe med før etter fødselen....Syns dette er litt ekkelt jeg da....Er nå i u25+0 så det er jo en stund igjenn til fødsel,er vel ikke bra å gå med dette over lengere tid?? Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er farlig ,regner med legen ville sagt visst det var farlig ,men vil du ha kolesterolet ned må du spise sunt.. unnga for mye fet mat kjøttdeig,mørkt kjøtt.. drikk åsså heller vann enn brus og frukt og grønnt .. trene er også bra bare å gå noen turer i uka.... så skal du nokk få det ned... ikke for mye søtt heller sjokolade ,potetgull o.l kanskje vanskelig nå ,men prøve å begrense seg:-)

lykke til

Skrevet

Takk for det,men forstår det ikke or jeg drikker masse vann og lever sunt,spiser heller frukt og grønt enn godis og brus......

Skrevet

Be om å få en prøve til om ikke så lenge.. Svigermor fikk beskjed om at hun hadde over 7, og gikk i gang med kostholdsprosjekt som inkluderte tran, fet fisk, magert kjøtt (kylligbryst, ytrefilet) og ellers mye frukt og grønt. Vel og bra, men etter bare 2 uker tok hun en test til, og da var resultatet like under 4, noe som er et utrolig resultat, og uken etter var hun fremdeles litt under 4. Konklusjonen var at den første testen hadde vist feil..

Ta tran og spis ellers sund ov variert som du skriver at du gjør. Ville spurt legen litt mer ang. fare under svnagerskapet, men jeg innbiller meg at pga av at blodet fortynnes i svangerskapet, så er det mye mindre fare for vanlige kolestrol sykdommer som hjerteinfarkt o.l. Høyt kolestrol kan forresten også være arvelig, og det krever enda større innsats på kosthold-siden. Ofte er det slanke mennesker som får mest sjokk når de har høyt kolestrol, siden de ikke legger på seg "uansett" hva de spiser..

Skrevet

Man behandler ikke høyt kolestreol under graviditeten. Vanlig behandling bortsett fra kosthold er tabletter, og de kan ikke spise av gravide. Tror nok kroppen din takler helt fint å gå med litt forhøyet kolestrol fram til etter fødselen, må nok gå lenge med det før man tar direkte skade av det.

Det du selv kan gjøre da er jo å redusere litt på det usunne fettet man får i seg. Gå over til rene kjøttprodukter feks, dvs ligge unna feks servelat og salami, bruke mer av det sunne plantefettet.

Men som sagt det går bra å gå gravid, ingen grunn til bekymring!

Skrevet

Ser her du spiser sunt sier du, bare husk at usunt ikke bare er snacks og brus. De flestesynder mye i den vanlige maten, som feks med pålegget, middagen osv... Spiser du feks vanlig leverpostei? Salami? Servelat? Pølser? Kjøttdeig?

Skrevet

Takk for alle svar og tips,men det er liksom ikke mye jeg kan gjøre da i forhold til kosten assa for hvet jo om alt dette og er meget bevist på dette.....Men ieg har gått ned over 20kg rett før jeg ble gravid og går fortsatt ned i meg selv,men så lenge barnet får det man trenger så får jeg bare ta en test til om en stund som dere sier her;-) Er nå i uke 25+2 og har gått opp 2kg......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...