Gå til innhold

Ultralyd i dag:nakkefold på fosteret-mulig kromosom-feil!!

Sara 79

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde skrevet dette innlegget på 2 trimester,så fant jeg dette forumet.Så det er vel her dette innlgget hører hjemme,og ikke på 2 trimester. Så jeg kopierer det over hit,

Sitter her hjemme å gråter...så fortvilet..

Var på ultralyd i dag, og fikk litt dystre nuheter. Fosteret utvikler seg normalt,men det har en nakkefold på 4 mm,hvor det er væske.Dette kan som gynekologen min sier være helt ufarlig. I mange tilfeller trekker denne folden seg tilbake av seg selv.Men...det kan også bety at fosteret har en kromosom-feil.Så vi skal til Bergen på sykehuset der for å få bekreftet hva dette er for noe.

kjenner jeg mister helt livsgnisten av dette her...etter en abort tidligere år orker jeg ikke mer komplikasjoner nå!!dette er typisk min uflaks!!Uff..høres sikkert veldig sutrete ut nå..tarvel sorgene litt på forskudd..

Er det noen som har erfaring med dette?HVilke kromosomfeil er det snakk om?Kan det være downs sundrom?ser de ikke det på nakken når en er på ultralyd?

Håper at noen har erfaring med dette, og kan gi meg tilbakemelding..

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en svigerinne som akkurat har vært igjennom det samme som deg... og det viste seg at alt var bra med gutten. Det tok en uke å vente på pøvesvar og en mnd på fullgodt svar. Legene sjekker ut dette med nakkefold rutinemessig.

Forstår godt at du ble/er urolig. Har også en kollega som har vært igjennom det samme. Alt var bra der også.

Ønsker deg lykke til!

skjønner deg veldig godt!! og gå og ikke vite er helt forferdelig... nakkefold blir jo ofte forbundet med downs, men fordi om fosteret har utvidet nakkefold, trenger det ikke å bety noe! Men forstå veeeldig godt at du er bekymret. Får bare håpe du får svar fort. Du kan jo også ta en test/fostervannsprøve, men det utgjør jo en liten risiko for å miste...

nå vet jeg jo ikke alderen din, men dess eldre enn er, dess større sjanse for kromosonfeil... men dette vet du sikkert...

vi får bare krysse fingrene, så får du holde oss oppdaterte :)

Da jeg var på ultralyd så de en nakkefold... Fikk vite at han hadde Turners syndrom... Mista da desverre.... :( Håper at det ikke er noe alvorlig med den lille i magen din ihvertfall!!!

Si ifra når du får mer beskjed!

Krysser fingre og føtter....

Klem!

Hei i en alder av 26, er sjangsen for å få et barn med down syndrom 0,5-1 promille. I mitt tilfelle er den ene tvillingen min rammet av noe som de kaller Turners syndrom, som bare jenter bærer. 2 % blir født og overlever, og 98% dør i mors mage før uke 12. Jeg er i uke 15, og har ikke vært på kontroll siden 12. uke, da hun fortsatt levde.. skal selv på ny kontroll på mandag Down kalles trisomi 21 hvis du vil lese om det. Jeg suger til meg alt av info om dagen.

Over til noe litt mer positivt... du er over 12 uker nå, og 4mm er ikke så stort... Altså... Jeg var på sjekk i uke 10, og da var hygromet (vannansamlingen) 1mm... I uke 12 var hygromet på 14mm. Og overlegen sa til meg i begynnelsen at han hadde ofte sett hygromer forsvinne, og mange føder helt friske barn, så hold motet oppe litt til du!!! Massssssse lykke til. klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...