Gå til innhold

Han vil ikke vaske seg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir gal. Lillegutt på 2 år og 3mnd hater å vaske seg. Alt er ett mareritt. Han vil ikke vaske håret ikke ansiktet ikke ørene.

Det er den kampen hver dag og jeg begynner å bli så lei av det..

Føler at jeg ikke får vasket ham så godt som jeg ønsker. Flere som har det slik? Og hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler at det eneste som kan gjøre samarbeidet litt enklere nå i denne trassalderen, er å appellere til hva de kan klare selv.

Jenta mi kan innimellom oppfordres til å prøve selv, og når hun klarer det blir hun kjempestolt og vil gjøre selv hele tiden.

(de er forresten akkurat like gamle)

Det er samme med påkledning også - nå klarer hun alt selv - men det må mye tålmodighet og ros og skryt til da :-)

Men tannpuss - der sliter vi, det er umulig å la henne få gjøre selv.

Hun sier hun vil selv - men gjør det ikke - så det ender alltid med hylende unge på fanget og vi som må pusse...

Du kan jo prøve å se om han vil vaske seg selv ?

Skrevet

Ja jeg skal prøve litt på det(-: Men føler som med tannpussen, at det ikke blir bra nok. Vasking av hår og slike ting. Men det kan jo hende han er mer villig ja hvis han får ta noe av det selv.

Takk for godt tips (=

Skrevet

Når det bare er nei løper jeg rundt i leiligheten etter min, mens jeg synger "vaske vaske brumlemann, med klut og kost og såpevann" fra Egner. Ansikt og slikt går bra da, hendene får han vaske selv - og ber ofte om det ( ok, jeg sjekker dem jo innimellom). Tar ham ofte med i dusjen og da spyles han jo rein.

Tannpuss har vi kompromiss på. Han om morran, en voksen om kvelden.

Det ordner seg vel. Jeg kjenner at de gangene jeg lar ulike ting som "sitte pent ved bordet og lignende" bli en kamp er det i hvert fall slik at jeg taper. Jeg må gjøre det om til noe vi synes er morsomt. Eller bare ta den med at slik er det og så er jeg ikke himmla nøye med utførelsen frem til vi har nådd målet med at det bare er slik.

TVI TVI

Skrevet

Flere som blir gale i blant.. ;o)

Stadige utfordringer med trass og en jente med stort temperament (les stadig raserianfall)

Her er noen ideer til hva du kan prøve:

- Lillegutt med svømmebriller i dusjen.

- Svakt trykk på dusjvennet, og lillegutt kan holde dusjhodet selv

- Badesandaler på beina hvis det er for glatt

- I store badekaret: Morsomme leketøy hos oss er tomme sjampoflasker ol som er festlige og fylle med vann og tømme ut.

- Lite vann i badekaret, slik at han kan legge seg flatt på ryggen uten å få vann i ansiktet

- Masse skum i badevannet

- Lillegutt får sjampo i handa og gnir det i håret selv.

- Lillegutt vasker mamma med klut og mamma vasker lillegutt med klut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...