Gå til innhold

Når kan legene se om noe er "galt" på ultralyd?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tok ultralyd hos gyn. når jeg var 12 uker på vei og han sa at alt så normalt ut, men er ikke det for tidlig å si noe hvis barnet har Downs syndrom eller andre lidelser?

Jeg er veldig redd for at noe skal være galt, og vil helst vite det slik at man kan avgjøre hva man vil gjøre videre....

Skal ta ultralyd i uke 20, like før jul, men syntes det er lenge å vente.....

Fortsetter under...

Legen kan se mye på en ultralyd. Regner med at han så på nakkefolden og nesebein til fosteret. En duo test er mulig å ta men den må taes innen utgangen av uke 13. Stol på legen og nyt svangerskapet. Hadde legen hatt mistanke om noe galt ville han ha sendt deg videre for undersøkelse.

Gynekologen på sykehuset (han som utførte 18 ukers UL) sa at de oppdager ca 30 % av alle små og store feil... Er du redd for Down er det kun fostervannsprøve (og morkakeprøve) som gir sikkert svar. Fostervannsprøve blir tilbudt til de som fyller 38 år før barnet fødes, og tas i uke 15-16.

Jeg var flere ganger i UL gjennom sv.sk pga liten vekst på babyen. De sa alle gangene at alt så bra ut, selv om hun var litt liten.... I uke 34 ante de uråd, og vi ble sendt til spesialist i fosterdiagnostikk. Han så det med en gang på UL. Jenta vår hadde en alvorlig kromosomfeil, uforenelig med liv....Han sa at han kunne sett det allerede i uke 11-12.. Kan ikke akkurat si at jeg noen gang kommer til å stole på "ordinære" ultralyder...

• 3 uker senere...

Var på ultralyd når jeg var 7,5/ 8 uker på vei (fordi jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei.) Og da sa legen at han allerede da kunne se på nakken til fosteret at alt var som det skulle. Og 7,5/ 8 uker, da ser det ikke ut som et menneske en gang. Så de kan se sånne ting tidlig. Men downs syndrom o.l det kan de ikke se, det må du til spesialister for å sjekke.

Klem

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg har fått beskjed om at slike ting sees best rundt uke 12. Men ikke alle leger er kvalifisert til å finne slike ting selv om de er gynekologer og jobber med UL.

Jeg blir sent til nasjonalt senter for fostermedsin og skal bli undersøkt av spesialistene der. For de vanlige spesialistene ser ikke slikt forstod jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...