Gå til innhold

Vanskelig situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besteforeldrene til jenta mi røyker begge to, INNE. De har små barn selv i tillegg. Når hun har vært der i noen timer og kommer hjem igjen, lukter det røyk av håret og klærne hennes.. Og ikke minst når hun overnatter der. Må henga dyna ut til lufting. Jeg har sagt fra til de tidligere at jeg misliker det sterkt, og fraråder de å gjøre det, men det hjelper ikke.. hva skal jeg gjøre? kan ikke nekte henne å dra dit heller.

I tillegg vet de at hun kun får sjokoladepålegg en gang i uka på brødskiva (en skive i uka med det). De hadde gitt henne tre (!) mens hun var der. Gjør det noe? var alt jeg fikk til svar da jeg konfronterte de med det..

Har ikke særlig lyst å la henne overnatte der mer, og synes det er dumt.

Hva mener dere?

Skrevet

Har samme problemet med at det stinker sur røyk av ungene når de har vært hos besteforeldre. De røyker ikke inne når ungene er våkne, men gjør det når de har lagt seg og det er så inn røyka der fra før. Jeg liker det ikke, men så lenge de ikke røyker når barna er våkne- teit men sånn er det.

Sjokoladepålegget hadde jeg blåst i, hun lærer seg bare til at hos besteforeldre kan man koste seg litt ekstra og så lenge det ikke er så ofte?!

Skrevet

det med sjokoladepålegget ville jeg ikke ha brydd meg om, men de at de røyker inne hadde jeg ikke godtatt, og dette kommer fra ei som røyker selv. Jeg røyker aldri inne mer, og er vi på besøk hos min far som røyker har de fått beskjed om å røyke ute om vi skal være der. De prøvde seg på å røyke inne når vi besøkte de i Spania, men sluttet fort når jeg fortalte at det stanket røyk på soverommet og at sønnen min begynte å hoste.

Skrevet

Enig med de andre. Sjokoladepålegg hos besteforeldre er lov (hvis du godtar det) for besteforeldre vil vel skjemme de bort litt :)

Men røyking inne blir helt uakseptabelt hos oss og de mi jente besøker/overnatter hos.

Er selv røyker, men røyker KUN etter leggetid og ute selvfølgelig. Har en svigerfar som røyker inne hos seg selv og jeg har gitt beskjed at når vi kommer på besøk (veldig sjeldent siden de bor i en annen by) så skal han røyke ute :-) Men han skjønner selvfølgeligvis det og tar det selv som en selvfølge, så jeg hadde ikke behøvd å si det engang.

Stå på krava!

• 2 uker senere...
Skrevet

Forstår dilemmaet ditt.

Har selv svigerforeldre som ikke alltid lytter - men ingen som røyker.

Min mor røkte inne før men ikke mens vi var der med baby og nå har hun sluttet å røyke inne av seg selv for barnebarnets beste.

Hadde jeg vært deg ville jeg faktisk nektet å la henne sove der eller være der så lenge de ikke kan holde opp med å røyke. Er utrolig lite sjarmerende med barn det lukter røyk av.

Selv om mormor ikke røkte mens vi var der med baby så gjorde hun det jo dagene før og da luktet det av klærne vi hang av oss i gangen sammen med dere innrøkte klær.

Hva skjer om du nekter de å ha henne der?

Blir de sure, bryr de seg ikke og fortsetter eller tror du de ser alvoret - har du prøvd?

Ønsker deg den beste løsningen for dere alle

Skrevet

Vi har det samme problemet med at besteforeldrene røyker/snuser..Men når vi er der går de heldigvis ut, men det sitter jo i møbler osv... Når vi kommer hjem, så legger vi alle klærne i gangen for å lufte seg når vi kommer hjem.. Synes dette er ganske ubehagelig, men får jo ikke gjort så mye med det desverrre.....

Jeg er enig med deg ang sjokoladepålegget, fordi det handler om prinsipp... Det er dere som er foreldre som bestemmer regler/rutiner osv.., selvom ikke akkuratt det var så ille.. Men skjønner deg

Skrevet

Jeg støtter deg i at det er dårlig gjort av besteforeldrene å røyke mye i jentas nærvær. Men når det gjelder sjokoladepålegget, så syns jeg det kan være litt andre regler hos besteforeldre enn hjemme. Kan ikke barnet ditt få litt ekstra godt og kos når det er hos besteforeldrene enn det får hjemme. Kjære deg, det blir ganske strengt å la jenta av prinsipp få kun en eneste brødskive med sjokoladepålegg i uka. Ho blir ikke ødelagt om ho unntaksvis får to skiver til en uke, når ho er borte. Så jeg syns ikke det gjør noe. DET BLIR Å OVERDRIVE MED PRINSIPPER TIL EN HVER TID, MENER JEG

Skrevet

Det er ingen i verden som lever evig. Det er klart man bør være måteholden med sukker, men det har blitt et hysteri blant mange. Det er ikke farlig for dattera di å få tre brødskiver på en uke.

Skrevet

Jeg vet at "det ikke er farlig" med 3 skiver med sjokoladepålegg på en uke, og er på ingen måte hysterisk. Hun får både lørdagsgodt og is og masse annet, poenget er at besteforeldrene ikke respekterer våre regler, de VET at hun kun får det en gang i uka, og hun vet det selv. Men hun vet også at de kan gi henne det, og spør derfor alltid etter det når hun er der. Da syns jeg det er litt galt at de skal de henne det HVER gang hun spør, men kanskje en sjelden gang. Må det være mer kos å være der, og hvorfor akkurat med sjokoladepålegg på brødskiven???

Skrevet

vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det jeg mener uten at dere misforstå, men selv om vi bestemmer over barna så gjelder ikke våre regler overalt! Og hos besteforeldrene gjelder deres regler også. Jeg vil si at man kan være klare på hva en selv mener, men en må vurdere hva som er viktigst.Min lille pode får nok mere søtsaker hos besteforeldrene enn hjemme, men da tar vi konsekvensen av det her, og gir han ganske lite av det.

En kan jo, og kanskje bør også, forklare hvordan dere gjerne vil ha det, og hvorfor, men det er faktisk de selv som bestemmer i sine hjem. Er det så viktig at dine prinsipp blir fulgt, så må du rett og slett la være å sende henne dit.

Jeg ser det er mange her som skrive at de forlanger at andre ikke får røyke inne i sine egne hjem, det er jo frekt! Men dere kan jo si at dere ønsker at de kan røyke ute.

Dere bestemmer i deres hjem, og andre i sine.

Skrevet

Jeg har nå sagt som så at røyker de inne (min far) så blir vi heller hjemme eller drar en annen plass. Så i grunn er det hans valg, vil han ikke ha besøk så greit nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...