Gå til innhold

Når bilstolen blir for liten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre her som sliter med størrelsen på bilstolen?

Vi har en HTS besafe izi combi, og en gutt på 21 mnd. Stolen er vi egentlig kjempegodt fornøyd med, men problemet er bare det at med vinterklær er den rett og slett ikke stor nok lenger.

Han er jo alt for liten til å bytte over til pute med rygg. Riktignok veier han rundt 15 kg og bruker klær i 3-4 år, men er bare snaue 2 år.

Noen andre som sliter med det samme, eller noen som har gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har dere på han alle klærne inne i bilen - det må bli utrolig varmt!

Skrevet

Vi har ikke på ALLE klærne.

Han har på seg ei helt vanlig vinterjakke utenpå en langarmet body, strømpebukser, vanlige bukser og sko.

Vi voksne har da på oss jakke i bilen når vi skal kjøre

5-10 min. Jeg har ihvertfall det. Kjører vi lenger enn

15-20 min. har vi selvsagt ikke jakke på!!

Skrevet

sliter med det samme jeg også... husker ikke ossen sete vi har med det er 9-18 kg... merker at selene blir for korte med tykk jakke på... og dress kan jeg glemme...

var på besøk for noen dager siden og da lånte han ett sete... dette var mye romsligere og hadde lengre seler... måtte til og med stramme da da de var brukt av den større gutt tidligere..

trur nok det er stor forskjell på setene fra merke til merke...

gutten min er 15mnd og veier ca 13kg og synes det er alt for tidlig å bytte til sånn pute med rygg, blir nok til at vi må kjøpe ett nytt 9-18kg med lengre seler...

Skrevet

Sliter også med det samme. Stolene er for lave, så det godt da vi skulle kjøpe sete til bil nr. 2. Hts setene var veldig små (selene er lave.) Fant et sete med 3 hull til selene og hull 3 var høyt oppe. På Hts sete var sete for lite på det høyeste sete, mens på dette kan vi ha det på det mitterste hullet og har da en god del å gå på.

Husker ikke hva det heter, ukjent merke, Selges på Baby kos til 1500,-

Skrevet

Takk for tips! Tar en kikk på Baby kos!

Skrevet

Britax Two Way Elite, Akta Graco Cosmic og Brio Zento har alle veldig lange rygger og kan anbefales :-)

Skrevet

Hvorfor ikke pute med rygg?

Guttungen her har sittet på det siden han var 21 mnd. Han er over 15 kg og det er jo det som er anbefalt. Så ser ikke noe problem med det egentlig.

Skrevet

Problemet er at det anbefales at barn sitter mot kjøreretningen til de er 3-4 år.

Skrevet

Hvordan i alle dager skal det fungere da? Sitte mot kjøreretningen til den er 3 - 4 år. Guttungen ble snudd da det ble for liten plass til beina og han ikke trivdes den veien lengere 8 mnd. Kunne aldri hatt han mot kjøreretningen.

Hva med de ungene som er store og lange. Nei får ta alt med forbehold gitt. Når guttungen er 3 er han sikkert opp i mot 1 meter, da sitter han jo i en krøll. Nei det er mye merkelige regler.

Men desverre fungerer det jo ikke for alle da.

Skrevet

Min gutt er 21 mnd. nå. Har akkurat snudd setet, for det var bare helt umulig å få plass til han andre veien. Han har hatt dette setet mot kjøreretningen siden han var

6 mnd. (Da var babysetet for lite.) Men det hjalp jo dessverre ikke mye å snu det, ble ikke særlig bedre plass av den grunn.

Også er det jo disse anbefalingene de kommer med; mot kjøreretningen til de er 3-4 år. Man vil jo så gjerne følge anbefalingene de kommer med.

Men hva med de barna som er som 3-4 åringer i størrelse når de er 1,5 - 2 år? Er det noen som har tenkt på dem? Har vurdert å få tak i et sete som er litt større enn det vi har, men mulig pute med rygg vil fungere like bra.

Skrevet

Det fungerer helt fint med litt velvilje! Akta Graco Cosmic og Britax Two Way Elite er seter som er lange i ryggen og ikke sitter så klemt opp i seteryggen bak at ungene får bena nedimellom. Lillegutt på over 3 år sitter fortsatt bakovervendt og kommer til å gjøre det en god stund til - fordi det er det tryggeste! Det med for liten plass til beina er bare en dårlig unnskyldning, i mine øyne er den ENESTE akseptable grunnen til å snu ungene tidligere enn minst 2 år ekstrem bilsyke...

Det er tydeligvis folk som ikke helt vet hva de snakker om her, og det er viktig å bruke hjernen og ikke bare tenke på hva som SER ubehagelig ut, eller å gi opp fordi ungene begynner å bli så store at de skjønner at de kan skrike for å få viljen sin. Alle unger går gjennom en periode med skriking i bilen, og selv om det kan synes som om man løser det ved å snu setet gjør man seg selv bare en bjørnetjeneste.

Skrevet

Britax Two Way Elite kan foresten ikke brukes bakovervent fra 15 kg. Og man skal bruke bilens 3 punkt sele i det sete etter barnet er 15 kg. Det står i bruksanvisningen og det sier dem inne på forhandleren.

Så da blir det jo det samme som pute med rygg egentlig.

Bare litt info ang det setet. Er det guttungen har brukt, og da jeg spurte forhandleren om det sa dem at han uansett måtte bruke bilens belte fra 15 kg og at det var like trygt med pute med rygg når dem ble så lange og tunge.

Men til hovedinnlegger, tror du må gå i en butikk å spørre jeg med noen som har litt mere peil enn oss her inne. Her får du bare tusen forkjellige meninger.

Men velger du å kjøpe Britax Two Way Elite så må du uansett bruke 3 punkt selen og ha setet framovervent.

Skrevet

Du vet tydeligvis heller ikke hva du snakker om. Barn kommer i ulike størrelser i både lengde og bredde, og de er desverre ikke alltid tilpasset bilstolmarkedet og reglene som følger.

Jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at jeg hadde et barn som var lite nok til å få plass i bakovervendt bilsete til han fyller 4 år, slik at jeg kunne fulgt de anbefalinger som blir gitt.

Men jeg har fått et barn som slett ikke har størrelse som står i forhold til alderen. Og i tillegg har han digre føtter (nr.27 i sko), noe som heller ikke gjør saken enklere med tanke på plass.

Har en veldig tålmodig gutt, så det at vi har snudd setet har ingenting med protester å gjøre. Det er kort og godt fordi det ER ikke plass nok!!

Jeg er fortsatt på utkikk etter et bilsete som han kan sitte bakovervendt i og som det er plass i. Har vært ute og kikket i butikkene i dag, men har ikke klart å finne noe som er bedre enn den vi allerede har. Må vel en tur til "storbyen" for å finne noe mer.

Når jeg valgte HTS besafe izi combi til gutten min da han var 6 mnd, var det på grunn sikkerhet. Det kom best ut i de aller fleste testene, og det var slett ikke billig.

Kunne kjøpt et av de andre nevnte setene for ca. halve prisen.

Skrevet

Hei Skandia.

Vet ikke om det var meg du siktet til i innlegget over. Men jeg har hatt samme problem som deg. Har en lang gutt over 15 kg og han bruker 26 eller 27 i sko. Stor gutt med andre ord. 22 mnd. Jeg valgte å kjøpe pute med rygg. Snakket med helsesøsteren om det og hørte i de forkjellige utstyrs butikkene.

Det er ikke annbefalt i følge norske lover. Men ser ikke problemet når sønnen min nesten er like stor som vennina mi sin sønn på straks 4 år.

Gå inn i en utstyrsbutikk og prøv litt forkjellig du.

Legger ved linken til den pute med rygg jeg valgte.

http://www.britax.no/meny1Frame-1n.html

Britax Römer Kid heter det.

Er ikke lett når ungene våre vokser ut fra de annbefalingene alle ekspertene kommer med. Skulle ønske dem hadde noen alternaltiver til oss med store barn.

Men lykke til med valget. Håper du finner ut noe mere.

Skrevet

Ville bare gi et tips til dere. Har en gutt på nesten 1 meter, 15-16 kg og 26 i sko. Han bruker 3 og 4 år i klær, men sitter med ryggen mot kjøreretningen som en konge. Krølllete ben er ikke farlig, skal vi kjøre langt tar vi av skoene. Vi har Acta Graco Cosmic.

Skrevet

Britax Two Way Elite er bakovervendt helt opp til 25 kg!!!!! Bare se Britax sine hjemmesider!

Skrevet

Hei Mamma`n til Jens Olliver!

Var ikke deg jeg siktet til.

Du ser helt tydelig problemet :-)

Fikk akkurat et tips i dag om at bilen har mye å si for hvor god plass det er til bilstolen. Vi har en Toyota Corolla stv. og de er jo ikke akkurat kjempestore i baksetet. Må kanskje bytte bil i stedet for stol :-)

Så kanskje kan dette være forklaringen på hvorfor noen får plass og andre ikke.

Skal ta en runde og prøve litt forskjellig. Bor ikke akkurat sentralt, så må kjøre i et par timer før jeg finner noe annet enn det jeg har.

Takk for tipsene!

Skrevet

Har tenkt å prøve denne stolen. Ser veldig grei ut, så det er verdt et forsøk.

Vet du sånn ca. hva den koster?

Skrevet

Vi kjøpte den for 2300,- på tilbud. Følg med hos ulike butikkar, rett som det er har dei superkampanje på bilseter, og du kan sikkert få tak i det ned mot 2000,-

No har ikkje vi det problemet at guten vår er veldig stor, men likevel blir det trangt om han skal ha på seg tjukk jakke i bilsetet. Derfor tar vi på han noko anna når han skal i bilen. Ein ulldress er god og varm, men meir komfortabel og mindre klumpete enn jakke og bukse.

Skrevet

Hei Ranveig R

2000,- er jo en grei pris om jeg klarer å finne den for det :-) Tror de pleier å ha noe kampanje nå før jul. Kjøpte ihvertfall babystol på kampanje for 2 år siden, og mener jeg så at de hadde det i fjor også.

Hadde Akta Graco m/base som babystol, og var veldig godt fornøyd, men den ble også for liten fort.

Jeg er enig i at jakke er klumpete, men nå bor vi midt i vinden så den er liksom grei å ha på også da :-)

Har hatt ulldress tidligere i høst og var veldig godt fornøyd med den, men selvsagt er jo den også blitt for liten. Også jeg som hadde tenkt å ha den under dressen i vinter...

Tror venninna mi har denne stolen til gutten sin. Han er født samme dag som min, men er mye mindre. Så jeg tenkte å spørre henne om å prøve den. Så får jeg se sånn ca. hvordan den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...