Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 trenger tips for å øke vekten på gutten min.. noen gode ideer?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 hvorfor tenker du på å øke vekten hans?Følger han ikke kurven sin? I så fall burde de komme med råd på helsestasjonen. Det er ihvertfall det første jeg tenker på.. Et tips fra meg er å bruke en spiseskje smør i grøten eller middagen hans. Gi han feks avokado. Det er en fet frukt som gir masse av de riktige fettsyrene. Om det er sånn at han er så mye for liten at han ikke følger kurven og legen er bekymret, finnes det mye produkter man kan få på resept.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Bruke meierismør, helmelk i maten, rapsolje i vannet du koker poteter/ grønnsaker i. Hvis han er veldig undervektig eller sliter med å legge på seg er det en mulighet å forsterke mme hvis du bruker det med 4 gram ekstra pulver ( en måleskje). Men dette bør absolutt kun gjøres i samarbeid med helsestasjonen
annie-77 Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Hei. Du gir oss ikke så mye info... Har han matlyst? Drikker han mye væske, og hva? Hvorfor skal han legge på seg? Det er viktig med faste måltider, vanligst 4 per dag. Drikke bør også i hovedsak gis til måltidene, men ikke først i så fall bare vann. Om han drikker mye melk eller saft mellom måltidene metter dette også, så gi melk/saft som dessert. Bruk olje på brødskivene fremfor smør. Raps, oliven etc, Om han ikke drikker tran så bør han få Udo`s Choice, på skje eller på brødskiva el i middagen. Dette er en sunn olje med viktige fettsyrer, som igjen er positivt for appetitten. (Helsekost) Prøv ny mat, overrask. Men tenk sunn mat, ikke tomme kalorier. Hjelp han til å spise litt mer til hvert måltid, avled med en bok eller annet han liker. Det er ofte et problem i denne alderen at de ikke har tid til å spise seg ordentlig mette. Oki her kom litt faglig innput fra meg, men fortell mer så kanskje vi har flere råd.
Guttemamma x 3 Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Aktuelt tema her i huset også. Vi bruker olje/smør i grøt og middag. Smør under pålegget på skiva og h-melk/juice/saft til drikke. På www.egg.no finner du en fin brosjyre med barnemat for de som trenger energitett mat, enten p.g.a. sykdom, liten matlyst eller høy forbrenning/aktivitetsnivå. Se: http://www.egg.no/Article.aspx?artid=9360&bgstyle=egg&mnu1id=4505&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id=
mamman&andrea Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 Ser det er mye råd om å gi mer smør ol. Du bør kanskje søke råd på helsestasjonen? For barnet skal jo ha di riktige "feitende" produktene, og ikke usunn mat... Og hvis barnet allerede spiser bra og drikker bra, så er det kanskje bare hans natur å være tynn? Ville hørt med helsestasjonen vertfall
Guttemamma x 3 Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 Ja, jeg har nok en som er naturlig slank for han spiser mye. Vi har nettopp klart å få han innenfor den nederste streken på vekt-skjemaet. Problemet er når han blir syk. Da blir han veldig for veldig tynn. Skulle gjerne hatt en kilo å gå på. Det er klart at olje er sunnere enn smør (regner med at de fleste vet det), men det er ikke alltid at det passer å bruke olje, så da må man bruke smør/margarin. Tror ikke brød med olje og leverpostei i matpakken er noen slager for å si det sånn.....
hagbart Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Kok havregrøt på helmelk, gjerne med litt fløte og skikkelig smør i også.
Gjest Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Hei platonia. Ernærningsfysiolog anbefaler smør- helst meierismør til barn med ernæringsvansker. Jeg har to med spiseforstyrrelser som kun får ekte smør, helmelk osv- skikkelig feitende saker. Bruker fløte i saus og klasker på med smør i spagettien. Det er jo ikke så mye som fester seg på disse ungene, så da er det bedre å gi dem fett. Det som er usunt er alle disse lettproduktene folk gir barna sine
Anonym bruker Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 takk for mange tips! selvfølgelig har jeg forhørt meg på hs, er jo ikke helt teit heller da! han er naturlig tynn, men er ofte syk og da faller jo kurven ned igjen.spiser ingenting når han blir syk og det virker som han får alt av sykdommer. tenkte bare å få han litt opp så han har litt å gå på. følger kurven sin, men er veldig liten og tynn til å være 15 mnd... ville jo bare få tips til å få han litt "ovenpå" igjen....
annie-77 Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 her du prøvd olje på skiva da?? Tulla her liker det veldig godt!
Guttemamma x 3 Skrevet 27. november 2006 #12 Skrevet 27. november 2006 Olje på skiva blir fryktelig grøtete hvis det skal være i en matpakke. Til middag derimot bruker vi av og til brød med olje/balsamico-dipp. Det er veldig populært.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #13 Skrevet 28. november 2006 Til anonym: Kunne du tenkt deg å gi meg vekt og lengde på gutten din? Jeg har en liten gutt selv som følges opp av hs fordi kurven hans hadde flatet ut ved 15 mnd kontrollen ( vi ligger helt nederst på det kurveskjemaet og er på vei utenfor... ). Han er også mye syk og da står jo så klart vekta helt stille eller går nedover ( kjenner meg godt igjen... ) Gutten min er i dag 16 mnd, men ved 15 mnd kontrollen så veide han 9,2 og var 81 cm lang.
Guttemamma x 3 Skrevet 28. november 2006 #14 Skrevet 28. november 2006 Jeg er ikke hovedinnlegger, men jeg har lagt inn vekta i de nye skjemaene så jeg kan følge med selv. Her er skjemaene: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php og denne linken om forskjellen på de nye og gamle skjemaene: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102577
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå