Gå til innhold

Barnet mitt sovner ikke før kl 2 hver eneste natt, hva kan vi gjøre ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjør alt som står i "boken" : rolige omgivelser, mat, kveldsbad, kos osv. slår av lys/tv ol. Ingenting funker, hun sovner ikke for natten før klokken er MINIMUM 01, men helst 02, 03. Om hun ikke får sove i løpet av dagen blir hun kjempesur og enda vanskligere om natten. Hun må ha søvnen sin på dagen, da sover hun 2 -3 timer i strekk. Om natten sover hun fra 2 - 8 ca. Det er utrolig slitsomt, mannen går på jobb og dette er jo tungt for han også. Vi har prøvd å holde henne mer våken på ettermiddagen, men da ender vi opp med en grinete og kjempevanskelig baby. Noen råd ? Hun er snart 3 mnd gammel. Har slitt med kolikk, men er mye bedre etter fysio nå.

Hilsen trøtte og frustrerte foreldre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om hun har snudd døgnet. Det eneste som hjelper er jo mindre søvn på ettermiddagen. Du kan jo ta det gradvis. En grinete og vanskelig baby om ettermiddagen er mye bedre enn å ha det slik frem til 1-årsdagen. Jeg har også hatt kolikkbarn og kjenner meg godt igjen.

Skrevet

Hei kjære slitne du!

Vi sleit litt med nesten det samme en periode - vesla sovnet ikke før 24, og jeg syns det var altfor sent. Dessuten var hun våken 5 timer i strekk før hun da sovnet i 24tida - og da skrek hun en del.

Det som funket for oss var å begynne å gi henne flaske med mme på kvelden (i 20-21tida - slik at hun ble ordentlig mett - jeg har litt lite melk), deretter sitte å vippe henne litt i vippestolen til hun gnir seg i øynene (har begynt med det nå =) så søt når hun gjør det), deretter gå opp på soverommet hvor der er kjølig og mørkt, å synge nattasang, gi nattakos og legge henne i senga. Hun griner gjerne noen minutter hvor vi må inn til henne å plugge inn sutt og stryke henne litt på nesa...men hun sovner ganske fort - som regel.

Det jeg har hatt som "regel", er at når dem nærmer seg 3 måneder, mener jeg at man kan la dem grine litt som et forsøk på å la dem falle i søvn av seg selv. Vi lar det gå ca 3 miinutter mellom hver gang vi går inn til henne dersom hun griner sånn ordentlig. Er det bare sutring, kan hun fint sovne av seg selv etter noen minutter.

Men dette er vanskelig og veldig indivduelt. På det verste var jeg ute og trilla henne i søvn klokka 23 på kvelden, og det har hendt èn gang at jeg har tatt henne med på kjøretur - da var jeg helt desperat!!!

Håper dere finner ut av en teknikk som vil fungere!!! Lykke til!

Skrevet

Det jeg har lært siste uka er at søvn avler søvn! Tulla vår var slik hun å, sovnet ikke før 12-1 tiden. MEN i de siste dagene har jeg stått opp 9 med henne, tvingt henne til å sove kl 11, kl 1-2 å kl 5. Å kl 7-8 er hun i seng for natten. Det er kjempesært! Har selv prøvd å holde henne våken men det ble bare værre. Få henne til å sove mer på dagtid :-)

Skrevet

takk for råd, hun sover hele dagen, kun oppe for mat huff vet ikke helt hvor vi skal starte jeg !!!

Skrevet

Hei igjen!

Start med å holde henne våken litt mer på dagtid...en halvtime før hver lur hver dag, slik at kanskje det til slutt vil være med på å snu døgnet tilbake igjen, i alle fall at hun vil finne kveldsroen litt tidligere på kvelden =)

Skrevet

Prøv å legg henne tidligere og tidligere hver kveld. Legg henne i 10 tiden f.eks selv om hun ik sovner før 2 så merker hun etter et par kvelder at hun egentlig skal legge seg før. Det "skal" funke det også :-) Lykke til.

Skrevet

Takk for råd, vi har akkurat gitt henne kveldsbadet sitt, nå skal vi kose med henne, gi henne mat og så prøve å legge henne :)

Håper det blir bedre med tiden, vi må jo bare prøve oss frem ! Igjen takk for råd !!!

Skrevet

Gud jeg husker hvordan det var. Jenta mi sovnet "nattsøvnen" sin kl. 07 på morgenen. Da sov hun den dype søvnen. Om natten var hun våken nesten hele tiden, med små dupper på kanskje 30 minutt. Holdt på å gå i veggen. Jeg måtte snu døgnet og fulgte strenge rutiner. Det tok vel kanskje 2 uker så var hun snudd.

Så her er min oppskrift. he he.

Når hun sover den dype søvnene hennes ( i ditt tilfellet fra 02-08), vekk henne. Men ikke hold henne våken. Du skal bare avbryte den dype søvnen.

Før du vil hun skal starte kvelden (kanskje rundt 22?) så hold henne våken i to-tre timer hvis mulig.

Ha fast rutine der du steller, bader, kler på nattpysj. Gjenta ordene hver kveld: nå er det natt lille venn, eller noe i den dur. Gå inn på soverommet (!) og legg henne i sin egen seng. Hun skal være på soverommet hele natten! Du kan godt være der for regner med hun vil nekte, prøv å få henne til å sove. Ha det stille og rolig, ikke prat, ingen tv...mørke natten!

Om dagen har du det "bråkete" og lyst. Du må skille natt og dag.

Vet det er gørra kjedelig å tilbringe kvelden og natten slik, men det må til. Etterhvert vil hun snu døgnet. Dette er bare midlertidig.

Gjenta hver eneste kveld!!!

Så går det seg til skal du se :)

Skrevet

Tulla vår har akkurat samme sovemønsteret, men hun sover da ca. bare 30 min. hver gang. Når kl. blir 19-20 er hun trøtt og vi legger henne da for natten.

Skrevet

Prøv noen dager med sovemedisin, det funka her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...