Gå til innhold

Siste frist for abort og møte med Abortnemd

Mamma i uke 28

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som kan fortelle meg siste frist for å søke abort ?

Jeg er gravid i uke 16 med tvillinger. I forrige uke fikk jeg vite at det ene barnet er alvorlig sykt. Det mangler fostervann og ligger helt klemt mellom morkake og den andre tvillingen. Det er visst ikke liv laga, men legen kan ikke si om barnet vil dø under svangerskapet, ved fødsel eller senere. Det andre barnet ser helt fint ut.

Jeg vil helst vente så lenge som mulig med å søke en eventuell selektiv abort. Det kan jo skje et under slik at det syke barnet kommer seg. For det friske barnet er det visst også best å vente og se om det syke barnet dør av seg selv.

Huff, det er helt forferdelig å tenke på alt dette. Problemet er at legen er så utrlolig vag. Han vil vi skal gjøre et valg, men det er veldig vanskelig når vi ikke helt forstår hvilke muligheter vi står overfor.

Tilslutt hadde det vært fint om noen kunne fortelle meg hvordan Abortnemden fungerer. Søker jeg eller legen ? Må jeg møte dem ansikt til ansikt ? Tar det lang tid å avgjøre det hele ? Må man til samtale hos psykolog.

Fortsetter under...

Da jeg var gravid med lillegutten min fikk jeg beskjed på ultralyden om at han ikke hadde muligheten til å overleve svangerskapet.... Da var jeg til utredning til en obstetrikklege som ringte til de som satt i nemnda.. Da åtte jeg møte de dagen etterpå for å bekrefte det at jeg ville ta abort... Dette ble selvsagt godkjent ettersom det ble tatt på medisinsk grunnlag... Nemnda er bare der som en formailitet for å forhindre at kvinner blir truet etc til å ta abort... Jeg måtte bare møte de, de fortalte hvordan ståa var, så sa de at det var et medisinsk grunnlag og at aborten blir godkjent,.. Tok 5 min til sammen... du får vel tilbud om å prate med en sosialkurator i ettertid..

Håper alt ordner deg for deg!!! Lykke lykke til!!!!!

• 1 måned senere...

Grensen går vel i og for seg i 23 uke, men jeg fikk innvilget abort i min27 uke i sommer da det viste seg at IDA MARIE hadde en alvorlig kromoson feil som ikke var forenelig med liv. Dette var jo en ganske spsiell tilstand da og da var det ikke gitt at det ble godkjent i det heletatt.. Men det ble altså det , men den opprinnelige grensen er på 23 uker

Vil bare si at jeg har vært i samme situasjon. Tok selektiv abort i uke 20, og er nå "over faresonen" for at den andre tvillingen skal komme (altfor) tidlig.

Vil bare ønske deg all mulig lykke til, og gi en oppmuntring om at ting kan gå "bra" (forstått som at tvilling 2 vokser og har det bra, og ikke er kommet for tidlig). Videre fikk ihvertfall jeg god oppfølgning. Håper du får det samme.

Alt godt.

F

• 2 uker senere...

Hei Anonym. Tusen takk for svar. Jeg valgte å følge legens råd om å vente å se. Han hevder at det bare er den friske tvillingen som vil klare seg. Er i uke 23 og er lagt inn på Rikshospitalet. Det friske barnet er sprekt og vokser som det skal. Barnet uten fostervann sliter skikkelig, men henger med fremdeles. Slitsomme dager, men jeg krysser fingrene for at det skal gå bra ihvertfall noen uker til.

Lykke til !

• 1 måned senere...

Annonse

Ja, nå trenger jeg ikke å gruble mer. Fødselen startet i uke 28. Det syke barnet ville ikke være der inne mer. Legene gjorde det de kunne for å redde henne, men hjertet stanset etter 47 minutter. En stund så det også mørkt ut for det friske barnet. Han hadde lagt seg på tvers og livmorhalsen lukket seg om navlestrengen. Det ble katastrofekeisersnitt med full narkose. Det gikk heldigvis veldig fint. En nydelig liten gutt på 1100 gram kom til verden for 9 dager siden. Vi krysser fingrene for at alt vil gå bra med ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...