Gå til innhold

Eg som trudde dette var trening for meg...


VesleMeg

Anbefalte innlegg

Eg er for stor... eg veit det... ikkje det at eg ser så tjukk ut, for eg har det fint fordelt utover, men når eg reknar ut sånn BMI så ser eg at eg er altfor stor... faktisk så stor at eg bør gjere noke med det før det er for seint...

Så eg har begynnt å ri - og det er topp!!! Eg oppdagar masse musklar eg ikkje visste eg hadde og kjem meg ut i naturen - men det blir jo ikkje mykje "kondis" ut av det. Så eg snakka med kiropraktoren min, og ho annbefalte spinning - så på fredag sette eg i gang.

Fekk med ei veninne og så for vi av garde. Sjølve spinninga gikk greit, klarte jo ikkje å stå så mykje som dei andre og legge på så mykje som dei andre, men eg "sykla" i ein time, og det er lenge sidan sist. Svetta masse og fekk liksom kroppen i gang... men... dagen etter var det eine kneet hovna opp, så no har eg fått "meniskskade" eller betendelse i kneet....

Det er såååå frustrerande. Når eg endelig tar mot til meg og prøver så går det slik... argh!!!

Eg kjende det første gangen eg "sto" og sykla at kneet ville bøye seg feil veg, så det skjedde nok noko då, så det var kanskje ikkje sjølve spinninga, men eg må uansett vente nokre veker før eg kan prøve igjen. Så der forsvannt den trimmuligheita. Veit søren ikkje korleis eg skal få til å kome i form når kroppen min ikkje tåler å bevege seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei,

Ser det er en god stund siden du skrev dette innlegget men svarer nå allikevel jeg. Jeg synes spinning er helt topp. Utrolig kjekt, også er det mulig for alle å henge med selv om man er på ulikt nivå i gruppen! Er bare å skru sykkelen inn på sitt eget nivå. Er mye værre med aerobic og slikt synes jeg. Tar evigheter før jeg klarer å henge med og få en skikkelig treneingseffekt ut av det.....det er nå meg da, kan vel si at jeg ikke er en ener på koordinasjon akkurat :-) Dessuten svetter man en masse og det kjennes ganske herlig når man først skal trene synes jeg :-)

 

Til poenget: du må passe kjempe godt på kneet ditt!! Men jeg oppfordrer til å forsøke spinning igjen (hvis legen din sier det er bra da), men få da instruktøren til å se nøye etter på teknikken din! Fikk selv litt smerter i kneet noen ganger og da var det iallefall dette som var problemet. Hvis du tror du kommer til å like å sykle anbefaller jeg å få tak i noen sykkelsko så fort som mulig. Da er det mye lettere å sykle rett og du får mye mer kraft i tråkkene!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda eg skal nok prøve spinning igjen, for det var jo knalleffektivt, og det var ikkje sjølve spinninga som gjorde det, trur eg, det var det at eg fekk eit lite "sikk" i kneet første gangen eg skulle stå og sykle og ikkje hadde på nok tyngde. Då bøygde kneet seg litt feil vei... trur det var det som gjorde det.

Men kneet er ikkje godt igjen enda, så eg får ta det med ro til det blir bedre. Var på svømming i går, og det gjekk greit, men eg veit neimenn ikkje korleis eg skal bli god igjen i kneet. Må jo liksom dra denne tunge kroppen rundt og styre med hus og ungar, kan jo ikkje berre sette meg ned... Bruker støttebandasje når eg går tur, når eg rir og sånn, men har stadig smerter i kneet. Legen sa det kunne ta opp til eit par månader å bli bra igjen, og viss eg ikkje var bra då så skulle han sende meg til MR. Vi får no sjå kor det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke hvor tung du er, men om du er ganske tung så er det en belastning fra før på dine knær. Hva med å svømme? Mer skånsom og effektiv trening skal man lete lenge etter!!

Jeg hadde ikke villet begynne å trene en hel time, når jeg først hadde begynt etter så lang tid.

 

Du får ha lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uansett hva slags trening en begynner med, så må en bagynne forsiktig! Det å begynne med en hel times aktivitet når det er noe helt nytt, er ikke lurt. Det er å "be om" skader. Når jeg skal begynne å jogge igjen etter et kortere eller lengre avbrekk, passer jeg på at jeg ikke starter for friskt, for da er det en stor fare for at jeg får problemer med knærne - selv om jeg ikke er overvektig. Jeg starter heller med korte og hyppige joggeturer, og øker varigheten gradvis.

Så mitt råd er at når kneet ditt har fått restituert seg, så må du begynne litt mer gradvis, uansett hvilken aktivitet det er.

 

Godt nytt trim-år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan min har en kneskade og ble anbefalt sykling for å få mer bevegelse i kneet, så det var nok ikke syklinga i seg selv.

 

Skjønner utrolig godt at du blir frustrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...