Gå til innhold

Pappan vil si ifra seg alt ansvar, hvordan gjør vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mekling igår sa han at han ville ha "dette" ut av livet sitt slik at han kunne komme videre.. Han vil gi meg alt ansvar å vil ikke ha noe med oss å gjøre mer..

Hva gjør vi?

Kan mine foreldre adoptere hans 50% samværsrett?

Noen som vet?

Skrevet

Hva slags ansvar har han da? Har dere delt foreldreansvar f.eks?

Han trenger ikke si fra seg samværsretten, han kan bare la være å ta den i bruk. Bidrag må ha betale anyway så det slipper han ikke unna.

Han kan nok ikke si fra seg farskapet når han først er erklært far.

Har dere delt omsorg siden han har 50% samværsrett?

De trenger ikke å adoptere noe samværsrett de, dere kan vel bare avtale privat hvor mye de skal ha barnet ditt.

Skrevet

Delt foreldre ansvar ja, men han har ikke hatt noe samvær da men har jo rett på 50 % om han hadde vært intressert. Tenkte på at mine foreldre kunne adoptere henne slik at faren var helt uta av bildet å ikke kan komme tilbake å kreve samvær senere å om jeg skulle falle bort så er det mine foreldre som har tatt hånd om min datter å ikke han eller hans familie.

Skrevet

Han har ikke rett på 50% samvær nei, for du har hovedomsorgen.

Men han har rett på vanlig samvær som da er annenhver helg+ en ettermiddag i uka+14 dager i sommerferien,annenhver jul\påske osv.

Jeg er rimlig sikker på at du ikke kan nekte far samvær resten av livet. Har sett flere tilfeller hvor far ikke har brydd seg de første åra å så kommet tilbake å krevd samvær å så fått det.

Barnet har rett til samvær med begge foreldrene å den retten har barnet uannsett.

Om du dør så kan pappaen komme å kreve omsorgen for barnet, så derfor er det viktig at du skriver et livstestament hos en advokat.

En far har faktisk veldig mange rettigheter, å i noen tilfeller er det kjempebra, men desverre i andre tilfeller er det ikke bra i det hele tatt.

Skulle ønske pappaen til jenta mi skrev fra seg foreldreansvaret for han er ikke skikket til noen ting som har med barn å gjøre.

Men det første dere må gjøre er å melde fra om at du skal ha foreldreansvaret alene å der må dere begge skrive under på dette.

Skrevet

det er mulig for far og fraskrive seg farskapet,slik at en fremtidig mann lkan adoptere h*n ved en senere aledning..

dette har ingen ting med samværet å gjøre...snakk med advokat!!

Skrevet

Trodde ikke det var mulig å fraskrive seg farskapet med mindre det var bevist gjennom DNA at han ikke var faren. Så lenge han har bekreftet farskapet så kan han vel ikke skrive det fra seg? Han er jo juridisk bindene til barnet nå når det gjelder bidrag.

Men så lenge han fraskriver seg foreldreansvaret så har han ikke noe han skulle ha sagt når det gjelder adopsjon å da kan en eventuelt fremtidig mann\samboer adoptere barnet. Men da mister barnet arveretten fra biologisk far, men får på lik linje arverett fra den som adopterer.

Sånn jeg har forstått det hvertfall.

Skrevet

Man kan IKKE fraskrive seg farskapet! Barnet har rett til å få vite hvem far er og arv osv. Men han kan fraskrive seg foreldreansvaret!! Om en fremtidig ektemann (må være gift sånn som reglene er nå) ønsker å adoptere så vil biologisk far bli spurt. Så han kan fremdeles lage mye styr!!

Skrevet

Men i praksis: hva betyr det at man har delt foreldrerett? det er jo det som handler om å ta avgjørelser for barnet med tanke på barnehage, skole, medisinsk behandling etc etc..... men jeg lurer på: hvor mye MERKER man egentlig til dette i ren PRAKSIS???

er i starten av en slik sak selv nå, og jeg vil ikke at vi skal ha delt foreldreansvar- men far vil.....plutselig....etter laber intresse det første leveårert til barnet. Han går nå rettens vei, men vet ikke hvordan det blir. Men, jeg lurer liksom på hvordan blir det EGENTLIG idet daglige liv? merker vi noe til det egentlig???

en liten digresjon dette da men..... :-)

Skrevet

Jeg har merket det ved at far ikke greide å sende inn valg av navn å jeg mottok et brev om at jeg kom til å bli anmeldt dersom de ikke hadde brevet inne hos seg innen de neste 5 dagene.

Å så merket jeg det når jeg skulle åpne konto i hennes navn, at det kunne jeg ikke gjøre uten pappaens underskrift.

Å så merket jeg det når jeg skulle ordne pass til henne, det er nå 3mnd siden jeg ba han dra ned på politikammeret å skrive under men han har enda ikke fått somla ræva si ned dit.

Skal veldig mye til for at far ikke skal ha foreldreansvar. Her har jeg og pappaen det, å han ruser seg å må ha samvær under tilsyn, enda så har ikke jeg ikke rett til å frata han det :(

Skrevet

Jeg og bf har ikke delt foreldreansvar, men han sier han vil ha det... barnet er nå 7 mnd, og han har fremdeles ikke skrevet under på farskapet. Vil det si at om han går til retten senere for å få det så ser de ikke på historien? Sier seg jo selv at det er tilnærmet umulig å ha delt ansvar med en person som ikke deltar!!

Skrevet

Det skal veldig mye til for at han ikke får delt foreldreansvar vis han ønsker det. Eneste muligheten jeg har til å få foreldreansvaret alene er at barnefar ikke har samvær. Nå har han ikke hatt samvær på 3mnd men det er for tidlig å gjøre noe med det nå.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor eksen din vil ha delt foreldreansvar vis han ikke vil ha samvær. Dette kommer han til å bli spurt om, å om han sier han ikke ønsker samvær men foreldreansvar så er det stor sjans for at han ikke får det.

Men om han sier til det offentlige at han ønsker samvær så får han nok foreldreansvar også.

Han må først erkjenne farskapet før han kan kreve foreldreansvar, skjønner heller ikke hvorfor han ikke har gjort det.....

Tror ikke helt hva han skjønner hva han holder på med, å det burde være en trygghet for deg.

Skrevet

her har vi ikke delt ansvar, dvs han kan ikke ringe for å spørre om personnr t ungene, jeg kan lage pass uten hans underskrift, åpne kontoer,, men han har smavær . ca 50% ,,, det er noe annet,,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...