Gå til innhold

Tilrettelegging av arbeidsgiver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte litt på hva slags erfaringer andre har, evt hva dere synes om dette. Jeg har gjennom hele svangerskapet vært velig plaget med oppkast. Dette tærer veldig på meg. Er i uke 19 nå, og det blir værre dess mer sliten og trett jeg blir. Har vært sykemeldt 100% i to uker, da jeg bare lå rett ut. Etter det kom jeg tilbake på jobb med krav fra legen min til arbeidsgiver(på sykemelding) om tilrettelagt arbeid. Dette sa arbeidsgiver var umulig å få til hvis ikke jeg fikk aktiv sykemelding.(Jeg jobber i skole, og det går vel mest på økonomi for å erstatte meg.) Neste gang jeg var hos legen fikk jeg vite av han at de ikke gav aktiv sykemelding til gravide, men fikk tilbud om "krav om tilrettelagt arbeid for gravide til arbeidsgiver".Forsto det da sånn at om arbeidsgiver ikke kunne tilretttelegge, ville jeg få penger fra trygdekontoret for å gå hjemme. Siden jeg regnet med at det skulle sterke grunner til for at trygdekontoret sa seg enig i at arbeidsgiver ikke klarte å tilrettelegge, ba jeg om sykemelding i steden. Legen foreslo 100%.Ettersom jeg egentlig vil jobbe, -jeg trives godt i jobben min,ba jeg om 50% i steden. Legen sendte på ny beskjed til arbeidsgiver med sykemelding hva jobben min ikke burde bestå i, og sa arbeidet skulle tilrettelegges. Samme gamle fra sjefen.Veldig vanskelig å tilrettelegge, og det blir tatt hensyn til alle andres ønsker enn mine. Vi snaket om dette på mandag, og jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal jobbe. Slitsomt, for det betyr at noe arbeid hauger seg opp imens... I går ble jeg imidlertid helt utslått av hard dag på jobb igjen, og måtte dra hjem. Så mulig jeg må ha større sykemelding i alle fall.Hormonene sier til meg at jeg skal sette sjefen min til veggs... Vi er tross alt I.A.-bedrift, og han blir vel premiert fo å holde arbeidstagere i arbeid. Men er kanske ikke det lureste jeg kan gjøre.. he he...Hva synes dere? Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har KRAV på tilrettelegging, om det ikke lar seg gjøre må du få svangerskapspenger. Jeg jobber med en autist, noe jeg ikke kan gjøre nå når jeg er gravid. Tilrettelegging for meg vil da si at en må erstatte meg, og det blir jo dyrt for arbeidsgiver i lengden. Legen min ville ikke at jeg skulle gå på aktivsykmelding, og jeg hadde ikke veldig lyst til å gå hjemme. HMS-avdelingen hos oss fant så ut at man kunne søke om tilretteleggings tilskudd (skjema har de på trygdekontoret). Og i dag fikk vi det godkjent. Jeg kan derfor jobbe med helt andre oppgaver, arbeidsgiver for dekket nesten alle utgiftene han har med å erstatte meg + at jeg får unna masse forefallende som har hopet seg opp, og jeg slipper å gå hjemme å kjede meg. Altså vinn-vinn for både arbeidsgiver og meg. Om trygdekontoret betaler for tilrettelegging eller svangerskapspenger burde jo ikke spille noen rolle for dem?

Skrevet

Tilretteleggings tilskudd hørtes bra ut. Er også på jobb med tilrettelegging, men har ikke vært lett. Jobber i hjemmetjenesten, og har fått høre mang en gang at tilrettelegging var vanskelig. Men endelig forige uke da jeg kom haltende på jobb og klarte nesten ikke gå, så snudde det seg. Da så sjefene at jeg ikke hadde det så bra, og etter det har jeg vært inne med papir arbeid istede. Mye bedre for meg selvfølgelig, men føler jo på at det blir mer for de andre. Har ikke skaffet noen som jobber for meg ute enda :-(

Skal høre med arbeidsgiver i morgen om hun har hørt om det. Så kan vi jo søke på det :-)

Skrevet

Er det jeg mener jeg har krav på også.. men arbeidsgiver sier bare "det nytter ikke i skolen", og "hadde jeg kunnet skulle jeg gjerne satt deg til noe annet..." Veeeldig lett å si, ganske vanskelig å gjøre tydeligvis. Søren og... jeg synes jo det er hans ansvar! Detpasser ham vel ikke å ha meg der nå, når det er problemer med meg tenker jeg... Ikke så gjevt som når jeg er frisk og rask og sier ja til all overtid og alle tileggsoppgaver... Så heldig du er som har noen som bryr seg nok til å undersøke på arbeidsplassen! Men takk for tipset, -og svaret! Jeg skal sjekke opp om tilretteleggingstilskudd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...