Gå til innhold

Hei -carina- er du her ?


danamor

Anbefalte innlegg

Hei - jeg var inne og så på siden du anbefalte meg. Det så jo super-romantisk ut! Fortalte det til kjæresten - han hadde også sansen! Kan du ikke fortelle meg mer om hvordan dere ordnet alt, og hvordan det hele var? Vil vite så mye som mulig :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Vi var super fornøyde med vårt bryllup! Jeg vil gjerne fortelle deg masse mer. Akkurat nå har jeg det litt travelt, er på vei for å hente ei venninne som kommer med fly og som blir til fredag kveld.

På lørdag har jeg bedre tid igjen, og da kan jeg sette meg ned og skrive litt... Vi hadde et utrolig fint bryllup, men det er mye å fortelle om det, så det tar litt tid å skrive... :o)

 

Kos deg med linken jeg sendte, så lenge... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nå har gjestene reist, og jeg har benket meg foran PC'en... :o)

 

Så koselig at du syntes bryllupet mitt hørtes interessant ut! Jeg (vi, selvfølgelig) er superfornøyde, i alle fall! Absolutt en litt anderledes måte å gjøre det på...

 

Det hele startet som dere, vi hadde lyst til å gifte oss på en litt spesiell måte. Å gifte seg i Norge er ganske så dyrt (i hvert fall om man skal ha "full pakke" med over 100 gjester). Så vi bestemte oss for å gjøre ting litt anderledes. Endte opp med to valg, bryllup i Karibien eller Thailand. Søkte litt rundt på nettet, og kom over nettadressen som jeg sendte deg link til. Syntes jo det var litt skummelt å hive seg på dette, for man kan jo finne mye rart på nettet, og når det er så langt borte blir man jo usikker på om det er seriøst eller ikke. Men det var det altså.

 

Jit heter hun som driver dette firmaet. Hun er fra Chiang Mai selv, men har giftet seg med en kanadier. Så hennes engelsk er mye bedre enn de fleste thai'er, veldig lett å forstå henne! (Noe vi grudde oss litt til, fordi Thailendere fort kan snakke litt vanskelig engelsk!)

 

Jit var veldig profesjonell hele veien. Fra første gang vi sendte en mail for å stille henne noen spørsmål, gjennom prosessen med noen mail frem og tilbake, til hun møtte oss på flyplassen og gjennom selve bryllupsdagen. På selveste dagen var hun utrolig flink til å være der for oss (vi møtte mange som ikke snakket ett eneste ord engelsk) og hun forklarte oss også endel om de ulike tingene vi opplevde, siden det var veldig anderledes enn vår kultur... Samtidig som hun var veldig flink til å "være der for oss", så var hun også veldig flink til å holde seg diskret i bakgrunnen, for å gjøre oss til de hovedpersonene vi var den dagen! Så hun er kjempesøt og veldig profesjonell. Og hun gjorde alt hun kunne for å oppfylle våre ønsker!!

 

Jeg tenkte jeg kunne begynne med å fortelle deg den eneste tingen som vi ikke likte med dagen vår. Og det var at vi landet i Thailand 3 januar, og vi giftet oss 6 januar. På grunn av tidsforskjellen klarte vi ikke å snu døgnet, så for oss ble vi ikke trøtte før 5-6 på morgenen... Og siden vi skulle stå opp klokka 5 om morgenen for å starte bryllupsdagen (og vi var selvfølgelig også veldig spente), så ble det kun noen få timers søvn på oss. Det ødela dessverre litt av dagen vår, siden vi da var veldig trøtte gjennom hele dagen. Så om dere skal gjøre dette anbefaler jeg å komme til Thailand i hvert fall enda noen dager tidligere om dere har mulighet.

 

Vi gjorde masse denne dagen, jeg fant en mail som jeg sendte til familien min, og jeg tror jeg bare velger "copy - paste" nå, så kan du lese om dagen vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo begynne saa smaatt og fortelle om starten. En lang flytur, landet slitne i Bangkok 3. januar, rett til hotellet og sove noen timer. Hadde to dager sightseeing i Bangkok før vi våknet morgenen 5 januar.

 

Etter frokost paa torsdag floey vi til Chiang Mai, der vi ble hentet av Jit

paa flyplassen. Jit er den damen vi har hatt kontakt med paa e-mail, og som har arrangert hele bryllupet vaart. Hun var akkurat like soet og trivelig i virkeligheten, som hun virket over nettet... Det bar rett hjem til henne, og saa var det aa proeve bryllups-stasen paa. Maalene hadde vi jo tatt selv hjemme, var spennende og se om klaerne passet. Resten av dagen gikk med til aa faa tiden til aa gaa. Vi ble innlosjert paa Yaang Come Village, trivelig sted i thailandsk stil (http://www.yaangcome.com/).

 

Fortsatt er vi veldig overveldet over alt som skjedde i gaar, men vi kan

gjoere ett forsoek paa aa proeve aa erindre alt som skjedde. Det hele

startet etter en natt med lite soevn, der vi vaaknet opp klokka fire for aa

gjoere oss klare til dagens foerste begivenhet. Vi ble hentet utenfor

hotellet, og saa bar det til morgenmarkedet. Allerede yrte det av liv der. Vi plukket ut ni offergaver, hver bestaaende av en porsjon mat, en porsjon ris, en kake og en blomst. Ni, fordi ni er et lykketall. Hjemme hos Jit danderte vi dette paa et bord, og saa var det aa staa ute i gata og vente paa at munkene skulle vandre forbi. Det var en spesiell opplevelse aa ofre mat til munkene. Sten holdt sin haand utenpaa Carinas haand, dette fordi kvinner ikke kan overrekke ting direkte til en munk. Og vi maatte i alle fall ikke finne paa aa roere munken! Etter ofringen knelte vi, og saa mottok vi en liten velsignelse.

 

Etter ofringen bar det inn for forskjoennelse. Carina fikk satt opp haaret

paa 60-talls vis, med hoey manke. Paa med brudestasen, og saa bar det til et offentlig kontor, hvor vi fikk registrert oss som ektefolk. Vi fikk noen blikk der vi vandret i full brudeskur omkring paa dette kontoret...

 

Neste stopp paa programmet var en tur opp i fjellene for en tur paa

elefant-ryggen. Selvsagt var elefant-ryggen dekorert med "just married"

skilt. Det var en opplevelse aa sitte paa elefantryggen (naa, jaa, det var

en slags "benk" med sikkerhetssele oppe paa ryggen paa elefanten) gjennom rismarkene. Denne turen ville bety lykke for oss i fremtiden i foelge Thailandsk tradisjon.

 

Etter en liten lunsj bar det videre til et kloster, der vi moette en av

Thailands fremste munker. Det var en halvtimes seremoni, der Jit satt ved siden av oss og fortalte oss hva som skulle skje. For at ikke denne mailen skal bli for lang, saa kan vi forkorte det hele til aa si at det var

hoeytidelig og fint. Seremonien kan interesserte faa se paa video naar vi

kommer hjem. Det som var litt pinlig under seremonien var at vaar eneste oppgave var aa huske to thailandske ord: hallo og tusen takk. Selv det ble en for stor oppgave for to stakkars nordmenn! :-) Men heldigvis lo bare munken godmodig av oss...

 

Ytterligere hell og lykke til ekteskapet skulle vi ogsaa soerge for, ved

foerst aa frislippe noen fugler og deretter slippe ut og mate noen fisker.

Saa mange velsignelser som vi har faatt for dette ekteskapet, skal det

vanskelig gjoeres at noe gaar galt! :-) Og flere velsignelser skulle det

bli!

 

Naa bar det nemlig ut til Jits eget landsted. Paa veien tok vi med oss tre ektepar. Disse hadde alle vaert gift i over 50 aar, det skal nemlig foere til et langt ekteskap for oss ogsaa. Carina ble plassert i hovedhuset, mens Sten maatte staa nede ved oppkjoerselen og vente. Saa gikk han i en prosesjon sammen med disse eldre ekteparene, endel folk fra landsbyen og ett lite gutte-orkester. Guttene spilte, og de andre hoiet og ropte. Saa kom han til en "port". To av landsbyboerne holdt opp en soelv-snor, og han maatte svare paa spoersmaal og "bestikke" dem med penger for aa slippe gjennom. Det samme gjentok seg naermere huset, hvor han maatte passere en "gull-snor". Da

et av spoersmaalene var om Sten kunne synge en sang til Carina, ble han temmelig svett paa ryggen... Men da hjalp det med en liten

penge-bestikkelse.

 

Omgitt av masse fantastisk vakre blomster-oppsatser,var det igjen tid for flere velsignelser, av baade landsby-"lederen" og de eldre ekteparene. Samtidig som de utdelte sine velsignelser, gjennomfoerte de "knyte tau" seremonien sin. Det er dette som er den thailandske symbolske vielsen. Som en avslutning paa denne seremonien tok det eldste ekteparet og fulgte oss inn paa soverommet og satte oss paa den blomsterpyntede sengen. Saa lukket de doerene og vi fikk ett minutt til aa gjoere hva vi ville!

 

Etter en kort ofring til hus-gudene (mat og roekelse) ble vi servert et

maaltid med Nord-Thailandske retter. Som en fin avslutning paa kvelden

overrasket Jit oss med lys-ballonger. Det er store papir-ballonger der man tenner paa en beholder paa undersiden av dem (lik varmluft-ballonger i miniatyr). I enden henger man opp fyrverkeri. Mot en natt-svart himmel er det et flott syn aa se paa naar de flyr mot himmelen. Slitne og troette, men glade og fulle av masse opplevelser kom vi tilbake til hotellet i ni-tiden paa kvelden. I dag har vi derfor bare tilbragt dagen ved svoemmebassenget...

 

Vi ble fotfulgt av fotograf og en mann som tok video hele dagen. Bildene

faar vi om noen dager, saa foreloepig har vi ingen bilder aa vise frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da har jeg i hvert fall fått skrevet litt... :o)

Du skjønner hvorfor jeg måtte ha litt mer tid til å skrive her?! :o)

 

Vi er medlemmer av statskirken, men ikke sånn super-kristne. Syntes det var helt i orden å velge ett buddhistisk bryllup. Jeg kan ikke så mye kunnskap om religioner, men vet i hvert fall at buddhismen er en veldig åpen religion. Litt Kardemommeby-aktig, så lenge du er snill og god, så "kan du gjøre hva du vil". Så selv om man ikke akkurat er buddhist, så er det helt i orden å velge å gifte seg på buddhistisk vis. Syntes i alle fall vi! :o)

 

Begynte hele prosessen med å maile litt frem og tilbake med Jit. Hun er veldig åpen for forslag, og gjør sitt ytterste for å strekke seg etter det vi ønsker. Men da vi kom ned snakket vi litt med henne, hun ønsker helst ikke å gjennomføre mer enn 6-8 bryllup i måneden, for det er litt slitsomt for henne også... Men hun fikk mer og mer etterspørsel, så det kan nok lønne seg å være ute i litt god tid, i hvert fall... (En måned eller to).

 

Jit fortalte oss hva slags papirer vi trengte, men akkurat nå husker jeg ikke helt. Tror du får dem hos folketrygden, noen papirer som bevis på at man ikke er gift allerede (evt. har vært gift, men lovlig skilt). Disse papirene + kopi av passene sendte vi ned på forhånd. Hva slags papirer Jit trenger forteller hun i en mail, tror også det står på sidene hennes.

 

En ukes tid før vi skulle reise ned var vi også inne på sidene hennes og valgte ut antrekk. Jeg hadde rød kjole, mens Sten hadde hvit "dress". Om du ser litt på sidene hennes, så kan du se de ulike antrekkene du kan velge mellom. Vi måtte ta mål av oss selv, og så sydde de klart antrekkene. Så da vi ankom Chiang Mai (dagen før bryllupet) var vi hjemme hos Jit (hun bor på samme sted som hun arrangerer bryllupene fra) og prøvde antrekket på. To syersker to alle mål av oss og gjorde noen små justeringer. (Jeg var jo gravid, så jeg hadde tatt litt i rundt magen...)

 

Sendte henne også en mail med ankomstdato/tid, så de plukket oss opp på flyplassen. Hun anbefalte også hotell, vi hørte på henne, så de hadde bestilt på forhånd. Kjempefint hotell. Hotellet var i mer thailandsk stil, så det var litt mer autentisk.

 

Det var vel omtrent det vi gjorde på forhånd, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lagrer sånn en gang i blant, slik at ikke det skal forsvinne dersom noe skjer... :o)

 

Det som var inkludert var altså:

* Jit som arrangerte hele dagen for oss

* To syersker som sydde klær

* Lån av bryllupsantrekk for oss begge, gullsmykker til meg

* Ei som sminket og satte opp håret mitt

* En sjåfør med minibuss hele dagen

* En fotograf som kom klokka fem om morgenen (var med allerede da vi dro på markedet for å plukke ut mat) (Fikk ca 400 bilder på en CD)

* Offergaver til munkene som vi kjøpte på markedet

* Sykkel-taxi tilbake til Jit

* En mann med video-kamera som kom fra ca klokka åtte, da vi stod og kledde oss i bryllups-antrekk og ut hele dagen (Tror vi bestilte dette ekstra, men det kostet lite, absolutt verdt å ha det minnet av dagen!)

* Alle offentlige papirer (fikk vielsesattest på thai + engelsk oversettelse)

* Elefant-ridning oppe i fjellene (dette bestilte vi ekstra, men ville gjøre litt mer ut av dagen!)

* Lunsj

* Besøk på et tempel med offergaver til munken

* Fugler, fisker og fiske-mat som vi slapp fri etter velsignelsene

* Seks "gamle mennesker" og "landsby-overhodet" som skulle overvære den rituelle delen av bryllupet og bringe lykke

* Så utrolig fantastisk masse blomster at hadde vi kjøpt alle disse i Norge hadde det kostet dobbelt så mye som hele bryllupet nå kostet

* Fire personer som laget mat, pyntet med disse blomstene osv på dette landstedet til Jit hvor vi hadde seremonien

* Seks unge gutter som spilte musikk i ca fire timer (fra vi kom til Jits landsted til vi dro igjen)

* Middag (nord-thailandske spesialiteter)

* Lys-ballonger

 

Det var så mye inkludert at det kan hende jeg glemte noe nå... Vi hadde som sagt video og elefant-ridning ekstra. Og vi betalte litt over

10 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på sidene hennes har hun forskjellige forslag til hvordan man kan gjøre det. De er absolutt åpne for at man tar med gjester. Tror man kan ha med fire gjester i den prisen vi betalte (men vi hadde ikke med noen), men man kan også betale litt ekstra og ta med så mange man vil av gjester.

 

Får også overnatting på landstedet hennes i den prisen, da reiser alle og man er alene der til en gang på dagen etter. Vi valgte å ikke gjøre det, siden vi allerede hadde betalt for hotellet i Chiang Mai. (Og gadd ikke sjekke ut for å sjekke inn igjen.) Men angrer litt, for det var veldig idyllisk der ute på landet!

 

Thailand er jo veldig fint som bryllupsmål, for det er jo absolutt mulig å finne billige flybilletter dit, rundt 6000. Og selve dagen var bare 10 000. Vi reiste i tillegg rundt, så vi var bortreist i 6 uker. Og hadde vennefest med nesten 100 venner når vi kom hjem. Totalt for alt sammen endte vi på rundt 90 000... Og det er jo det folk ofte betaler for kun en dag her hjemme i Norge.

 

I tillegg er jo Thailand godt og varmt, men ikke for varmt. Og veldig lett å reise til/fra og rundt omkring i....

 

Akkurat nå kommer jeg ikke på så veldig mye mer å fortelle om. Sidene til Jit forteller jo også mye, og jeg kan garantere at det er seriøst. Ja, tror forresten det står noe på de sidene om at man skal betale på forhånd, men det trengte vi ikke. Så mens jeg stod og prøvde kjole kvelden før bryllupet, kjørte mannen til Jit Sten en tur i minibanken så han fikk tatt ut penger og betalt... Veldig betryggende! :o)

 

Ja, og så må jeg jo også si at bryllupet er godkjent i Norge! Det blir jo registert på kontoret der, så det er offentlige dokumenter vi får. Måtte bare verifisere det på den Thailandske ambassaden her, så leverte vi det på Ligningskontoret. Ble godkjent med en gang...

 

Om jeg skulle hatt muligheten til å gifte meg igjen (noe jeg absolutt håper at jeg slipper), skulle jeg veldig gjerne ha valgt dette igjen!

 

Var en helt utrolig spesiell dag. Jit er kjempeflink til å få deg til å føle deg i sentrum og som de viktige personene dere er den dagen.

 

Har sett at de tilbyr buddhistiske bryllup på enkelte strand-hoteller lenger syd i Thailand, men vi ønsket å gifte oss der oppe for å få det mye mer autentisk, og det følte jeg absolutt at det var. Ikke noe oppstilt og rart produsert bare for turister, men ekte tvers igjennom! Og nå har vi fått et bryllup som vi kan glede oss å snakke om i lang, lang tid fremover! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette her anbefaler jeg veldig gjerne til mange.

(Men ikke til mine nærmeste venner, for jeg har så lyst til å være litt spesiell i venne-gjengen!) :o)

 

Vet ikke hvor du bor i landet, men om du og samboeren har lyst til å se på bilder/bryllupsvideo, så kan dere sikkert komme på besøk om dere er i Oslo noen gang!! :o)

Forside-bildet på hjemmesiden vår er et av bryllupsbildene våre:

www.tolstrup-snapa.com

 

Og om du skulle ha noen spørsmål, så finner du meg nok her!

Eventuelt kan du jo sende meg en e-mail:

[email protected]

 

Og siden jeg nå har delt alt dette med deg, så er jeg jo veldig spent da... Om dere velger å gjøre det på denne måten her, så hadde det vært veldig koselig å få vite det!!

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste gjennom det jeg har skrevet...

 

Kom på at disse papirene som man sender ned på forhånd (attest på at man ikke er gift + kopi av pass) må være stemplet på den thailandske ambassaden før dere kan sende det. Så om dere ikke bor i Oslo/omegn, så er det også greit å være ut i litt god tid så dere får ordnet det... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive så mye om bryllupet ditt. Det setter jeg stor pris på! Nå har jeg bare lest kjapt igjennom, men det virket jo helt utrolig! Skal lese litt mer før jeg kommer tilbake til deg. Kan jo sende deg en mail nå, så slipper du å legge ut alt sammen på nettet! Igjen, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...