Gå til innhold

OBS OBS dere som er Rh neg og har hatt SA/MA!!

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg om dette tidligere i dag, der jeg lurte på om man måtte ta sprøyte slik at man ikke danner antistoffer, etter SA dersom man er Rh neg.

Snakket nettopp med legen min, og han sa at det måtte vi, ellers kunne vi ha dannet antistoffer mot nye spirer!

Han har skrevet brev som jeg skal ta med opp på poliklinikken i morgen, og som han sa, bedre sent enn aldri! (SA for 5 uker siden)

Fortsetter under...

Aner ærlig talt ikke, det er jo ikke sikkert at man har fått tid til å danne antistoffer (hvis man i det hele tatt gjør det)dersom man mister tidlig i svangerskapet.

Jeg dannet ikke antistoffer i mitt første sv.skap, og fikk sprøyte rett etter fødselen. Men jeg overhørte noen som snakket om at man måtte ta sprøyta etter SA også, og ringte til legen for å høre.

Kanskje du burde tatt en blodprøve for å se om du har dannet antistoffer?

Jeg visste at jeg var Rh neg fordi jeg var blodgiver før, men hvis du var kommet så langt i svangerskapet at du hadde vært på første kontroll hos legen, hadde du nok visst det dersom du var negativ. De tar blodprøver, og dersom du er negativ, må du ta en ny blodprøve i uke 32 for å se om du har dannet antistoffer. Det opplyser de om, mener jeg på, så det går nok fint :-)

Til opplysning så var jeg ikke på poliklinikken for å ta den sprøyta, jeg snakket med en gynekolog der, og han sa at det nok dessverre var for sent. Men at jeg sannsynligvis ikke hadde blitt "smittet" siden jeg bare var 8 uker på vei da jeg mistet. (deler ikke blodomløp enda da)

Men jeg kommer til å få ekstra oppfølging når jeg blir gravid igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...