Gå til innhold

Litt nysgjerrig jeg...

fruen♥medtojenter-des06+jan10

Anbefalte innlegg

Reagerer bebisene deres i magen på lyder utenfra, da tenker jeg på tv-lyder, kino eller musikk? Samboeren min er veeeldig glad i musikk så musikken er ofte veldig høyt her hjemme osv. Men det jeg har lagt merke til at lillejenta i magen ikke reagerer noe spesielt på lyder. Når vi er på kino, reagerer hun ikke noe særlig på høye lyder derfra heller.. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv er døv, og har en liten mistanke om at beibien i magen også er døv, siden hun ikke reagerer på lyder noe spesielt (søtsaker derimot, hihi)... er bare ren gjetting fra min side, man kan ikke vite noe før hun er født, men bare lurer om det kan ha noe å si... :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7186928-litt-nysgjerrig-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke om det kan ha noe å si, men babyen i magen min reagerer både på høy lyd på kino og musikk. Men så har jeg en utrolig aktiv krabat i magen som beveger seg masse hele tiden uavhengig av lyder. Kanskje hun er så vant til høye lyder at hun ikke reagerer noe særlig på det lenger?

Annonse

Adventsnurket: Bekymrer meg ikke i det hele tatt :) Faktisk så har jeg et lite håp på at hun også er døv, men blir like glad uansett om hun hører eller ikke...

Er ikke direkte arvelig men det er genetisk. Pappaen min er også døv, og jeg er den eneste av fire søsken som har fått det. Rent tilfeldig :)

Jeg merker ikke forskjell - akkurat som om hun romsterer i alle sammenheng..... uansett lyd eller stille. Ikke lenge siden vi var på kino - m høy lyd, og da var det stille nesten hele tiden! Men i mitt forrige svangerskap synes jeg han danset nå musikken var høy.

Men er det slik at når du er døv, at barnet ditt kan "arve" det???

Klem

Ser at jeg ikke er den eneste her, så det har kanskje ikke noe å si likevel... har nok en baby i magen som ikke bryr seg om lyd, eller er vant til å ha det bråkete rundt seg :)

Popkind: Sjansen for at hun kan arve det er der ja, siden det kan være genetisk.

Ja, har tenkt på det jeg og, ei venninne av meg er døv (pga hjernehinnebetennelse-så ikke genetisk), og gravid. Vil jo være lettere for mor at også barnet er døv? Vil ikk skape noen debatt, men har diskutert det fram og tilbake med venninna mi, som også egentlig ønsker at barnet hennes ikke hører. For hun tror det blir vanskelig å være mor for et barn som hører. Det kan jeg forstå. men så er jo barn så utrolig kloke, så de lærer visst tegnespråk fortere enn fy allikevel sier venninna mi :) :)

Ja, om man blir døv pga hjernehinnebetennelse så er det ihvertfall veldig minimale sjanser for at hun venninna di får døv barn, men dersom hun eller hennes samboer er bærer av det genet så kan det faktisk skje. har mange venninner som er døv uten å ha en eneste slekt som er døv, men det bare rett og slett er tilfeldig at de ble døv, fordi begge foreldrene er bærer av det genet uten at de selv er døv... det er litt rart det ja...

tja, jeg har ikke tenkt om det blir vanskelig å være mor til et barn som hører. har jo mange venninner/venner som selv er døve og har hørende barn og det funker veldig bra. barn er jo så utrolig kloke de, de lærer seg tegnspråk veldig fort, og likevel lærer de å snakke flytende i barnehagen og andre steder, så de behersker to språk. og er som oftest veldig bevisste på at den ene foreldrer ikke hører, eller begge.

Jeg merker at jenta vår reagerer på pappaens stemme.. særlig nattasangen. Men tv-lyder og annet bråk reakerer hun ikke noe spesielt på.. Har litt nedsatt hørsel selv.. så lurer også på om hun har det.

Det hun reagerer MEST på (utenom søtt) er bil/busskjøring!! Det er visst kjempegøy..hehe ;)

Annonse

Hehe :)

Ja da får jeg bare vente og se når hun er blitt født. Mamma fant ihvertfall det ut med meg når jeg var 1 mnd gammel, da jeg lå i hennes armer og sov, mens storebroren min hadde barneselskap hjemme og det sprakk en ballong, og jeg reagerte ingenting. Hihi

Får også mye liv i bilen. Også blir det full fart inni der når junior snakker med magen.

Er vel kanskje ikke så rart. Han snakker nesten mer med den en jeg jo =)))

Ellers er det ganske individuelt når det blir liv inni der. Musikk reagerer han ikke så mye på. Sambo er sånn HIFI freak, så det spilles MYE her..

Min reagerer på lyder... Når jeg roper (uff, jeg kjefter endel på grisen for tiden... han har funnet ut at "ho mor" har bekkenløsning og bruker laaaaang tid på å komme, så benytter anledningen til f...skap så mye som mulig)... Da tar nurket alltid et par spark!

Når mannen min prater inn i magen min om kvelden og prater med henne blir hun også alltid aktiv. Så tydelig at hun reagerer på lyd.

Jenta mi har aldri reagert på lyd bortsett fra en gang; når jeg var til tannlegen og han starta borret sitt:-) Da ble det skikkelig leven inni der... Tror det var lyden, men det kan jo ha vært noen slags vibrasjoner hun kjente også (eller at mamma ble litt anspent:-)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...