Gå til innhold

Sove på magen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Velger å være anonym på denne..

 

Gutten min har fra han var 4 uker gammel nesten vært umulig å få til å sovne på ryggen. Dette førte til veldig lite søvn og mange oppvåkninger. Han blir bare liggende å sparke av seg dyna og se seg febrilsk rundt etter "om noe skjer". Etter en tid begynte vi å legge han på magen på dagtid for at han skulle få ro på seg til å sovne. Da sov han godt og lenge, noe som også gjorde at han fikk bedre nattesøvn. Da han var blitt rundt 3 mnd ble det også veldig vanskelig å få han til å sovne på ryggen om natten. Og selv om han sovnet på ryggen ved amming eller byssing, våknet han etter ca 20 min. Etter dette har vi omtrent sluttet å legge han på ryggen når han skal sove (bortsett fra i vogn da). Han sover fra 20.00 til ca 10.00 med ett eller to måltid. Han har det jo så godt når han får sove på magen!

 

Tenker selvfølgelig på faren ved å ligge i mageleie, og i begynnelsen satt jeg over han hele tiden mens han sov. Men har i den siste tiden begynt å slappe mer av i forhold til det.

 

Er jeg den eneste som lar babyen min sove på magen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke den eneste :)

Men min lille sover kun på magen på dagen i vogna si, ikke på natta! Hun sover bedre på magen og er lettere å legge.. Men nå øver vi på å sove på ryggen uansett!

Kan forresten komme av at jeg hater å ligge på ryggen selv å sove??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille ville mest ligge på siden, så jeg forstår problemet selv om han ikke ligger på magen. Ikke bare bare å snu dem eller flytte på dem.

 

Det er nok ingen som kan si at det er helt ok for babyen å ligge på magen, men jeg tror heller ikke at det er så forferdelig farlig. Tenk at det fødes 57000 babyer i Norge hvert år, det er ca 20 som dør i krybbedød. Da er det nok også flere faktorer som spiller inn, f.eks. at mor/far røyker/mor røykte i svangerskapet, noe jeg faktisk tror spiller en stor rolle. Kan tenke meg at kombinasjonen røyk/mageleie er ekstra skummelt. Det er nok mange som sover på magen.

 

Men det er klart, det beste er jo om dere kan klare å få han til å sove på ryggen. Har dere prøvd å la han ligge på lammeskinn? Min ble utrolig mye lettere å legge med en gang jeg prøvde det.

 

I fare for å få kjeft nå er jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår ville bare ligge på magene di første ukene han kom til verden. Vi la han konsekvent på ryggen, men han snudde seg faktisk over på magen av seg selv. Diskuterte det med helsesøster, men hun mente at sååå farlig er det jo ikke. Nå var vi heldige, for etter en stund begynte han å godta å ligge på ryggen.

 

Tror nok det er flere der ute som lar babyen sove på magen, blant annet to av mine tantebarn gjør det. Foreldrene til det ene tantebarnet mitt valgte å kjøpe en apne-madrass som sikkerhet. Om du føler deg utrygg, kan du eventuelt kjøpe en sånn madrass...

 

Men det går helt sikkert veldig bra. Det er jo tross alt veldig få tilfeller av krybbedød totalt. Og så kan du jo heller holde deg unna alle de andre risikofaktorene... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...