Gå til innhold

Fødsel avlyst! Hjertesukk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som fikk med dere om at jeg ba om råd ang. når å ringe jordmor i natt, her er hvordan det gikk: Må være blant de flaueste historiene i mitt liv! Begynte ca 10.30 med regelmessige rier, Litt over tolv valgte jeg å ringe føden for råd selv om jeg egentlig var veldig usikker og følte meg dum. De ba meg kontakte jordmor for at hun skulle hjelpe meg og tolke det siden jeg har to timers reise til sykehuset, de syns nemlig jeg skulle slippe å komme inn bare for en sjekk hvis det ikke var i gang! Jeg var helt enig, så selv om jeg syns det var pinlig halv ett på natten, ringte jeg jordmor. Da var riene fremdels regelmessige, men som jeg sa både til føden og til jordmor, var de ikke veldig vonde. Jeg pustet fint og følte ikke for grine liksom selv om jeg kjente godt med menssmerter i rygg og mage. Jordmor mente at fødselen var i gang, men på et veldig tidlig stadium, så hun sa jeg hadde god tid. Det følte jeg selv ogå så jeg stresset ikke, og sambo lå og sov. Vi ble enige om at jeg skulle se det litt ann å så heller ringe henne tilbake når jeg fikk tenkt meg om og hvis det tok seg opp. Var hele tiden rolig og avslappet, og var mest redd for å rope ulv i tilfelle det ikke skulle være noe likevel, og det sa jeg også til jm flere ganger. Vi la på, jeg vekket sambo for å høre hva han mente, også bestemte jeg meg for å vente å se litt, så jeg la meg igjen. Så etter ti min, ringte jm meg opp igjen. Hun hdde tenkt sa hun, og mente at jeg bare burde dra inn. Jeg kunne velge om jeg ville ha ambulanse eller kjøre selv. Da følte jeg egntlig ikke at jeg hadde så mye valg lengre, så vi sto opp, kledde på oss og satte oss i bilen. Jm ringte føden for å si at jeg kom. Hele turen var riene helt regelmessige med 5-6 min mellom hver, men det var fremdeles ikke veldig smertfullt. jeg var rolig hele tiden og sa til sambo at jeg egenlig ikke hadde så stor tro på dette. Da vi kom fram ble vi møtt av en ganske skarp jordmor, og det første hun sa til meg var "hvis det er rier du har så!" å det var tydelig at hun var veldig sikker på at jeg ikke var i fødsel før hun i ddet hele tatt hadde både snakket med og sett på meg. Fikk nesten litt prestasjonsangst, og tenkte "hjelp, nå må det virkelig ta seg opp her!" Med en gang jeg ble lagt på registrering, så stoppet det helt opp. Babyen, som hadde sprellet villt hele kvelden, sovnet, og riene tok helt slutt. Jeg var dødssliten og lei, og stakkars sambo var dødstrøtt han også. I tillegg var jeg frustrert fordi jordmoren der fikk oss til å føle oss ordentlig dumme som kom dit nå jeg absolutt ikke var i fødsel som hun sa. Hun sa at det de kunne tilby meg var en seng til neste morgen siden klokka var 4 om morgenen. Da sa jeg bare at da dro vi like gjerne bare hjem med en gang, var jo ikke vits å ligge der å føle seg teit! Da sa jordmoren at hun var veldig frustrert over min faste jm som sendte meg inn uten å sjekke meg først, å at hun lett kunne ha fastslått at fødselen ikke var i gang hjemme og spart oss ydmykelsen. Jeg sa at neste gang har jeg ikke tenk å be om noe råd før jeg holder på å stryke med, og at jeg sikkert kommer til å føde hjemme fordi jeg ikke tør å ringe føden og jormor neste gang jeg får sånne lurerier. Nå er jeg bare så lei, sliten og skuffet, og sikker på at jeg kommer til å gå langt uti desember og sikkert måtte bli satt i gang! har egentlig bestemt meg for å avlyse hele fødselen! Syns hele natten bare var en pinlig opplevelse og har mest lyst å bytte sykehus før fødselen for å slippe å havne der igjen! Sorry at det ble så langt, og takk til den som gadd å høre hjertesukket mitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, er ikke morro det der!

Men husk bare... Du er laaaangt ifra alene som har tatt en slik bomtur!

Skrevet

Helt utrolig...

Kan du ikke ringe til sykehuset og fortelle hvordan du har det?

De er tross alt der for å hjelpe deg,ikke få deg til å føle deg dum!!

Og hvordan skal du vite om fødselen er igang eller ikke,det er det jo faktisk deres oppgave å finne ut...

Nei ikke la deg behandle sånn....

Det er nok å tenke på under en fødsel,om ikke du må ligge å føle deg dum i tillegg!!

Lykke til...håper ikke hun sure jordmoren får ødelegge fødselen for deg...

Skrevet

Tusen takk jenter! Godt med litt støtte! Føler meg som gutten som ropte ulv, men er nesten mest skuffet over min faste jordmor som ser ut til å bare sende en av gårde uansett. Kanskje hun ikke orket engasjere seg veldig fordi det var natt? ikke vet jeg

Skrevet

ja, ærlig talt. Ring og klag du, hun er sikkert ikke på vakt nå, så du slipper sikkert å snakke med henne. Så dårlig gjort av henne. Får håpe hun bare hadde en dårlig dag og ikke er sånn hver dag!! Lykke til!

Skrevet

INGEN grunn til å føle seg dum. Du sa det jo akkurat som det var - og det er vanskelig å vite. Det var jo jordmoren din som tok valget. Dessuten er det jammen meg bedre å reise inn en gang for mye enn å føde hjemme... Du har ingenting å føle deg dum for. Da jeg var på fødselsforberedende kurs i Bergen sa de at det var veldig vanlig at folk kom inn og ble sendt hjem igjen... Ikke vær redd for å ringe sykehuset neste gang. Blir litt sint på jordmoren på sykehuset som nesten var sint fordi du kom. Kanskje det bare var du som oppfattet hun sånn siden du var så usikker i utgangspunktet og kanskje tolket alt i værste mening?

Skrevet

Det kan hende. Men syns bare at det var dårlig gjort å møte oss i døren med den holdningen uten i det hele tatt ha snakket med eller sett på meg! Men hun var hyggeligere på slutten da, og var egentlig bare irritert på den lokale jordmoren på våre vegne sa hun.

Skrevet

huff snakk om å være max uheldig...

den jordmora som møtte dere jobbet sikkert overtid og var lei...ikke som om det er noen unnskyldning...

når jeg var på føden på omvisning fikk jeg beskjed om at det var bedre at vi ringte en gang for mye enn for lite...det er tross allt jobben deres;)

syns egentlig din jm gorde det riktige jeg...du kunne jo vært i fødsel;)

Skrevet

Det kan jo være at jordmoren din ikke hadde anledning til å komme og heller ville at du skulle reise inn istedet for å føde hjemme...

ikke sikkert at din faste jordmor er lat bare pga at hun ikke ønsket/kunne å komme!

(hilsen en liten tjuvkikker fra 2. tri)

Gjest leelu23 FØDEKLAR
Skrevet

fytti- får nesten sjokk her jeg sitter å leser!!! Tenk å snakke sånn til deg når du er sliten, trøtt og lurer på om ting er igang...

De er jo der for nettopp sånne som deg og meg!! syns det var ganske teit av den jordmora å snakke sånn til deg..

Jeg skjønner sååå godt åssen du har det...

jeg var på igangsettelsesvurdering idag pga. høye sfmål og litt høyt blodtrykk og div. andre plager med kroppen. Blankt nei- av en mannlig lege som ikke skjønte hva problemet mitt var!! Følte meg som en stor dust- det var jo MIN jordmor som hadde bedt om denne timen og anbefalt meg det!!

Baby ble estimert til 4700 (eller mellom 4500-5000) de tar jo lett feil..

men alikevell- makan til ufølsom type skal du lete lenge etter.. gråt meg helt lilla der jeg satt.. Fikk heldigvis snakke med en koselig jordmor etterpå som fikk roet meg kraftig ned!!

Noen folk skjønner bare ikke åssen man ikke skal oppføre seg!!

Skrevet

Egentlig har jeg mest lyst til å legge meg nå å ikke stå opp før babyen må ut! Syte syte:-(

Skrevet

Blir lei med på dine vegner når jeg leser dette. Det er slett ikke uvanlig at en blir usikker på om fødselen er i gang. Det som er synd for deg er at det er så langt til sykehuset. Vi bor 10 min fra sykehus og jeg kjenner mange som har reist inn og blitt sendt hjem igjen pga falsk alarm. Klart det er dumt når det er så langt borte men ikke for andre enn deg og samboeren din! De andre er på jobb og må regne med "falsk alarm" i noen tilfeller! Synes ikke du har grunn til å være flau......jeg hadde sannsynligvis gjort akkurat det samme! Ta en prat med jordmoren din og si hvordan du føler deg. IKKE vent for lenge før du tar kontakt neste gang. Igjen......hvordan kan du vite dette så sikkert? Vi hører jo så mye forskjellig når det gjelder fødsler!

Lykke til! :-)

Skrevet

Huff, stakkars deg.. Og for en forferdelig jordmor!! Hun skulle ikke ha fått jobbet der.. Slik oppførsel synest jeg er skremmende.. Hun skal være der for å hjelpe deg, ikke dømme deg.. Du må ikke tenke på at du er til bry, husk de får betalt for å være på jobb, og de er sikkert opplært til å være litt mer imøtekommende enn hva denne jordmoren presterte å være.. Ikke vær redd for å ringe neste gang det skjer noe.. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.. Det er mitt motto.. Husk du har en liten i magen din å tenke på også..

Lykke til..:o)

Skrevet

Uff... føler med deg.

det hørtes ikke noe moro ut.

Tenk å tømme sånn ut av seg, det går jo ann å være noe mer diskre overfor en pasient.

Du gjorde jo bare som du fikk beskjed om!!

Skrevet

Så godt å høre at folk ikke syns jeg er helt på jordet! Ble du virkelig behandlet sånn?? Skjønner ikke at det går ann! Er da vel ikke din feil at jormoren din har henvist deg dit!!?! Dessuten kan det faktisk hende at dt er han som tar feil og ikke hun! Vet de sier at vi ikke skal stresse og at baby har det best når den får være inni magen ,men ærlig talt! Du har jo hatt så mange plager så lenge nå, og når det attpåtil tar på psykisk er det vel bedre for både deg og den lille at du bare får slippe å gå så mye lengre!? Syns enkelte leger er så ufølsomme! Greit at vi kan ta feil og altså, men det eneste vi ønsker er da bare å bli møtt med litt forståelse og omsorg! Skjønner ikke hvordan enkelte kan velge et sånn yrke jeg! Huff... Håper virkelig at det skjer noe snart, Leelu! Syns så synd i deg! trøsteklem fra meg

Skrevet

Hun sa at hun kunne komme også, men at det ikke var vits fordi hun sikker ville sende meg inn uansett!

Skrevet

Uff ikke moro nei...................

Er jo bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite ,o))

Gjest leelu23 FØDEKLAR
Skrevet

Jo takk for det mom-to-be :)

Jeg er jo selvfølgelig av samme oppfatning at det beste er at det skjer på naturlig vis og at baby kommer når den kommer - uansett hvor LEI jeg er.. nå har jeg bare gitt opp hele systemet. er kjempelei av å få forskjellige beskjeder annenhver dag! Hun jeg snakket med der oppe fortalte også at det var liten hensikt i å sette meg igang siden jeg hadde meget stor baby-og kunstige rier vil da være for svake til å drive ungen ut..

Jeg vet hvertfall at jeg skal LE om de må sette meg igang 14 dager over tiden..Ungen er jo IKKE mindre da hvertfall.. Den som ler sist ler best sier jeg bare da:) Må nødt til å beholde humoren midt oppe i dette her- hvis ikke blir jeg sprø!!

Vi får bare HÅPE og be om at noe skjer de nærmeste dagene :))

Og sender en trøsteklem tilbake for den dustete jordmora som var stygg mot deg :)

Skrevet

stakkars seg!!!!!! Eg føle virkeligmed deg!! eg gikk slik i 6 daga. den 6 dagen hadde eg 7 cm opning.. riene var ikke regelmessige,var alt frå 3 min mellom til 1 time. -og då vert eg til slutt satt i gang med drypp..

- smør deg med tolmodigheit, og ikke svar mobilen din.. -kun til familie! slapp av og et masse god mat!! -for snart so har du en bitte liten søt beibi som er verdensnavle!! -og då har du ikke tida til å tenke på deg sjøl!! :)

Skrevet

Fy for en jordmor...stakkars deg! Den jordmora bude finne seg en annen jobb når hun ikke klarer å møte deg på en ordentlig måte. Det er hun som burde føle seg du...du har ihvertfall ingen grunn til å føle deg dum altså!

Føler med deg... og sender en stor trøsteklem!

Skrevet

Skjønner godt at du er engstelig når du har to timer å kjøre til sykehuset. Syns ikke du har grunn til å føle deg teit i det hele tatt.

Skrevet

DU har ingen grunn til å føle deg dum. Jeg synes du skal være godt fornøyd med å ha en jordmor som ikke ville ta noen sjanser på dine/deres vegne.

Jordmora på sykehuset burde antakeligvis hatt en annen jobb (uten "kundekontakt").

Jeg synes IKKE du skal la være å ringe eller møte opp en annen gang av redsel for å treffe på henne igjen. Vi gravide må ikke la andre med en dårlig dag (?) eller som er permanent uggne være årsaken til at det kanskje en dag ikke går så bra, fordi vi venter med å ta kontakt av redsel for å virke "dum".

Nei, ta kontakt og stålsett deg mot fristelsen til å føle deg ydmyket av andre - det er tross alt DEG og DITT barn det gjelder.

Lykke til!

Skrevet

Uff, jeg kjenner jeg blir sinna her jeg sitter. At en jordmor kan behandle deg på denne måten!!!!!!!! Det er jo mange som kommer inn på fødeavd. og det er "falsk alarm", men de har jo ingen rett til å behandle folk på denne måten! Nei, hadde det vært meg hadde jeg blitt kjempefortvila også. Føler med deg. Lykke til videre, håper det ordner seg for deg og at du får en fin fødsel likevel. Og håper du slepper å se henne på fødestua!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...