Gå til innhold

April: ok, vi er innpå jula... hva med adventstiden??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg pynter kanskje litt i overkant...

og begynner pyntinga 1 desember... eller 1 søndag i advent... Begynner i det små med adventsstaker og stjerner.. finner fram litt flere stearinlys...og kanskje en lilla duk...

Juleverksted er obligatorisk om jeg så er den eneste som er med! :)

Jeg baker tidlig i desember, slik at vi har kaker å kose oss med hele advent. For klarer jo ikke spise de opp i romjula!!

Pleier å bake ca 7 sorter -men ikke "7 sorter" -hvis dere skjønner...

Farga lys på treet har jeg vokst opp med, så jeg kan ikke tenkte meg noe annet.. eller har jo hvite og, men må ha noen farga og. MEN de må ikke blinke... hehe...

I år er vi vekke hver helg, så tror vi må tenne lys på mangaene istedet...

Hmm... vi pynter vel litt smått noen uker før jul, men mesteparten kommer vel på julaften.. men lysestaker og julestjerner kommer opp tidlig i adventstiden... Kjøpte adventsstake i går til lysene jeg kjøpte i fjor! hehe

De MÅ være lilla og skal tenne ett hver søndag...

Julestrearinlys MÅ være røde! hehe..

Har ikke baka tidligere, skulle bake i fjor, men ett veldig lite kjøkken gjorde at jeg droppa det... ;) Men i år skal jeg invitere søstrene mine (8 og 10 år) til julebakst og litt juleverksted hvis jeg finner på noe da.. :)

Jeg er ikke fan av slike blinkende amrikanske lys!! Her skal jula være NORSK.. hehehe... veldig tradisjonell i juletiden jah... når man baker så må det være norsk julemusikk i bakgrunnen! Det har jeg vokst opp med siden jeg var liten! hehe

hmm. det vet jeg igrunn ikke.. hehe

men i år er første året i ny-huset.. så jeg bare går å venter å venter på å få begynne pyntingen...er jeg flink greier jeg vel å vente til 1 desember.. hihi... Også skal jeg sta å kjøpe masse julepynt.. hehe.. så det blir vel til at vi pynter mye i år tenker jeg..

har ikke pleid å ha juleverksted.. men har litt lyst å prøve å lage det ilag med søstra mi i år.. så kanskje.

baker når det passer.. men ca midt i desember pleier det vel å bli.. må lage pepperkakehus fra bunnen. Det blir litt skjeivt å ikke så fint som kjøpe settene, men mye mer sjarmerende :o)

Vi tenner lys hver søndag ja :o)

HÆH?? Pynter du ikke til jul før julaften nesten?? Nei, jøss... SÅ lenge kan jeg ikke holde meg, da skal jo snart pynten ned igjen... Skal bake neste uke sammen med ei venninne (vi baker hver vår sort dobbelt opp og deler...) og så med farmoren min og søstera mi (vi lager farfars krumkaker hver jul som en tradisjon etter at han døde...)

Fra første søndag i advent pynter vi med adventstaker, julestjerne, litt lilla og en adventskrans på døra. Ei drøy uke før jul ser huset ut som om et rødt malingsspann har eksplodert der inne... Men prøver å unngå veldig glorete pynt... Sniker inn litt pynt nesten hver dag i adventstia, så det ikke skjer helt over natta...

I år skal vi desverre feire julaften på Gran Canaria med svigers, så da gidder jeg ikke kjøpe juletre... Vi pleier å pynte det lille julaften, men siden vi da er bortreist og ikke kommer hjem før i Romjula, så ser jeg ikke vitsen, selv om det skjærer meg i hjertet... Heldigvis skal Maja være med morfaren sin på juletrefest, så få rhun gå rundt treet der...

Annonse

Begynner å bli veldig sugen på å begynne med pynting, men jeg får vell holde meg litt til.

kommer tilå pynte lørdagen føre 1 advent og d atar jeg stor rengjøringen oxå.Da blir det litt lys som går i lilla og hvitt. Julenisser kommer opp litt etter litt . Kommer nok til å pynte en del ett par uker føre julen i år ettersom vi skal til Norge i julen og da vill vi ha litt mys her hjemme.

Vi kommer til å bake pepper kaker og kakemenn. Og lage pepperkake hus må vi jo gjøre.

Vi pleier å spise en god frokost og tenne lys hver søndag så langt jeg ikke jobber.

Ha en koselig advent alle sammen.

I år blir det bittelitt forandring her siden me bor så trangt. Men eg skal pynte til jul da for det. Eg pynter vel litt neste uke - tar litt frem og så litt til 2 søndag i advent.

Eg liker ikke røde julelys - her i huset går det i hvitt og blått. Og det er kanskje det eneste eg får av vinter og snø - det er det eg lager inne. Her i dag har me 10,3 grader... sukk - vil ha vinter nå = kulde og snø!

Har ikke så mye julepynt, men me skal ha juleversted neste uke eller til neste helg. Og baker kanskje neste helg også!

Hjelpe meg - denne tiden før jul går egentlig alt for fort.

Jeg jobber jo i butikk som har sin storhetstid før jul og i januar, så jeg blir litt metta på julepynt må jeg innrømme. Hos meg tar jeg frem adventslyset (sånn tjukt som kommer i nytt design hvert år fra Holmegaard) 1. des og brenner litt hver dag (planen er frokost og kveldsmat, bruker jo evigheter på å brenne ned en dag). Henger appelsin med nellikspiker i gangvinduet, og i år skal også juleklokken opp (jfr tidligere innlegg). Og så setter jeg et "juletre" (busk) utenfor på trappa, med lys på og så prøver jeg å begrense det til det så nært opp mot julaften som mulig. Elsker jul og julestemning, men den blir fort oppbrukt så jeg må spare litt på den ;o) Men siste uka før jul kommer det rød løper på bordet og en julestjerne og to, og på lille julaften blir huset virkelig julepyntet. Da er det inn med juletreet for å pynte det, engler blir hengt opp både her og der, julemusikken går for full guffe.

Bakingen bedrev jeg i fjor (den gangen jeg hadde tid til den slags, hehe) fra 2. uka i desember og litt utover. Redd for at det skulle gå ut på dato før jul, hehe. I år vet jeg ikke om jeg gidder å bake noe særlig for vi skal ikke være hjemme en gang, og Sætres beste pepperkaker er innmari gode!! Baker peppermyntekuler og marsipan for det går ned på høykant, og det gjør jeg vel nestsiste uka før jul.

Juleverksted; nei ikke ennå - kanskje fra neste år når Matilde har mer glede av det?

Farga lys? Er det noen spesielle eller mener du bare at det er farge på dem? Jeg brenner stort sett bare telys jeg da, utenom kalenderlyset. Og så har jeg et par kubbelys, men de er hvite, helt tilfeldig :o)

Adventslys hver søndag har jeg gitt opp. Finner aldri en stake jeg syns er fin, så jeg har satsa på kalenderlystradisjonen istedet :o)

*klaske neven i panna*

NÅ skjønte jeg hva du mente med farga lys. Elektrisk lys!! Nei jeg får helt noia av det, så her skal de være klare. Og de skal IKKE blinke (hadde en nabo engang som hadde blinkende, farga lys - jeg ble helt koko hver gang jeg gikk inn på eget kjøkken for det blinka jo som en karusell på tivoli).

Ja og så henger jeg krans på døra 1. des :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...