Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heia

Til å komme seg ut og inn av bilen har jeg et tips som jeg selv har brukt med hell. Legg enn plastikpose (vanlig handlepose) i setet, så setter du deg m samlede ben og kan lettere svinge deg inn i bilen, pga sklieffekten posen gir. (for meg hjalp det også å ha på setevarmeren, evt sitte på et varmelaken) (ta det helt med ro, posen smelter ikke under rompa på deg:-) I senga kan du legge en søpplesekk el lignende oppå laknet så et laken til for å ta av for den værste klamheten, da får du litt "hjelp" når du skal snu deg.

Når det kommer til turgåing så er det jo en fordel å gå på alt annet enn asvalt:-) evt kan du prøve et bekkenbelte, mange fysio og manuellterapauter har slike til utlån. Men blir det for ille så er det jo en del kennel'r som tilbyr "barnehageplass" for hunder, du leverer om morgenen og henter på ettermiddagen, men dette koster jo selvsagt litt (vet ikke eksakt hvor mye)

Ønsker deg uansett lykke til!!

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg er selv plaget av bekkenløsning, og har lest masse om det, og har heldigvis en jordmor som har mange gode tips. Ser du har fått tips om å legge en plastpose i bilsetet allerede, men ville tipse deg om at du bør fjerne den før du kjører for sikkerhetens skyld. I senga kan glatte lagen (silke/satin) og glatt nattøy gjøre susen, selv bruker jeg et glatt klede som jeg har brettet dobbelt med de glatteste sidene inn mot hverandre, da glir det greit når du skal snu deg. Ellers vil jeg anbefale deg å være forsiktig når du går tur, du skal helst ikke gå med lange skritt da dette gjør vondt verre. Gå rolig med korte skritt, gå baklengst opp trapper og bratte bakker. Hvis hunden din er veldig sterk og drar deg avgårde er ikke det spesielt bra, for da får du en skjev belastning på bekkenet, og det er ikke bra.

Andre tips for å unngå smerter/forverring i bekkenløsning er å ikke krysse bena. Dette er veldig vanskelig å la være i begynnelsen, men blir lettere etter hvert. Stå rett opp og ned, ikke hvil på den ene siden. Løft minst mulig tungt, og ikke løft slik at du blir skevt belastet, dvs like tungt på begge sider eller mest mulig 'midt på', bruk f eks sekk i stedet for veske hvis du skal ha mye med deg. Ikke dytt/skyv ting med foten, og sørg for å slappe av mye mer enn vanlig, gjør mindre før du tar pauser. Ha en god stol å sitte i, og sitt gjerne med bena høyt. Når du ligger på siden kan det være god avlastning med en pute/dyne mellom bena (viktig at den går hele veien fra knærne og til og med anklene så ikke foten blir 'hengende over' og skaper belasting på bekkenet!), eller når du ligger på rygg, en pute under knærne. Prøv deg fram og finn ut hva som er best for deg.

Håper noe av dette hjeper! Gjør alt du kan for ikke å bli verre!

Vil anbefale en henvisning til fysiotterapi , finn en med erfaring medbekkenløsning.

Du kan sjekke Foreningen for Kvinner med bekkenløsning ohgså.

Man har krav på hjelpemidler fra kommunen ved bekkenløsning, gratis, men fysio må søke.

Man kan få snulaken til sengen, oppblåsbar pute til å sitte på (RoHo-pute), klypetang så du lettere kan plukke opp ting fra gulv og slikt uten å bøye deg.

Krykker er et godt hjelpemiddel, spesielt etter at man blir tung for å stabilisere vekten så man ikke strekker for mye i hoftestrekken og belaster mere.

Har man lengre strekker man må bevege seg kan manuell rullestol være et godt hjelpemiddel innimellom, også om man skal på besøk eller annet.

Man kan også søke politiet ellere Trafikksjefens kontor om midlertidig Handikappparkering pga bekkenløsning, i første omgang under svangerskapet og i 6 uker etterpå. Legen skriver en del, med diagnose, og du skriver begrunnele på en annen.

Bruker man rullestol, er dette selvsagt, men ved krykker også.

Det blir jo langt mindre belastning av å gå kortere ved å kunne bruke handikappparkeringen.

OM du har bekkenløsning så du ikke kan kjøre selv eller ikke kjører selv kan du søke om Handikappparkering for deg, altså ikke bilen, men at du bruker den når andre kjører for deg, så uansett bil kan den brukes.

lykke til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...